Hej alla!

Så har det blivit ändrade planer... Håller som bäst på att titta efter tomt i Malmö. Har dock liten eller rättare sagt ingen erfarenhet av VAR man "skall bo" i Malmö. Vill gärna bo nära vatten och ser då Limhamn eller Bun´keflostrand/Klagshamn. Men frågan är
1. Vad kostar en tomt här i området?`
2. âr det ngn som har ngn uppfattning om kommunens tomtkö, är den ,milslång eller kan man evt få tilldelat en tomt nu med nya utstyckningarna (2007)i Bunkeflo?
3. Är Bunkelfo ett bra område att bo i?
4. Såg att priserna åtminstone för ett år sedan låg kring 1000-1200 / m2. Men hur ligger de idag??

Alla svar mottages tacksamt!
Hälsningar
Anna ;)
 
Ängsdalsvägen 7, alldeles intill brofästet i Bunkeflostrand. Tomtstorlek: 894 kvm. Pris begärt: 2.490 Kkr
 
jo den læste jag. Saken ær den att just den tomten var ute før ca 1,5 månad sedan och låg ganska længe till priset av 1995000. Verkar væl vældigt otroligt att utpriset skall ha økat med 500000 kr eller 25 % på mindre æn två månader...?

Men om man tittar på malmø kommune hemsida så framgår att kommunen planerar utstyckningar i området under 2007 och framåt. Det ær øver 100 tomter som skall utstyckas.

Ær det ngn vænlig sjæl som kan ha en aning om hur lång tomtkøn ær i Malmø??
 
Som Malmöbo sedan mer än tio år tillbaka så ska jag ge min syn på dina frågor:

1. En kommunal tomt kostar runt 1200kr/kvm. För en privat tomt eller tomt från ett byggbolag kan man utan vidare få betala det dubbla.
2. Tomtkön är milslång och "alla" som står i den vill ha tomt i Limhamn-Bunkeflostrand. Vill du ha tomt i Tygelsjö, Västra Klagstorp eller Oxie så tar det inte så lång tid.
3. Ja, det är ett relativt lungt område utan sociala problem med i stort sett bara villor. Det är dock fortfarande Malmö kommun så skola och barnomsorg är värdelös.
4. Om det finns någon tomt så blir det budgivning och den vet man inte hur den kan sluta.

Om närhet till vatten är viktigt tycker jag du ska inkludera Lomma-Bjärred i ert sökområde.
 
Vi håller på att sälja en tomt på 500 kvm i Limhamn/Djupadal för 1 500 000 kr.  :)
Just på denna tomt passar Uniqhus-typen, dvs den låga danska stenhusarkitekturen.

Om man nu inte vill bygga sådant hus bör det finnas andra tomter i närområdet.

Lycka till!  :) :) :)

 
Familjen_Bygg, Det låter vældigt intressant! Du skriver att ni håller på att sælja denna tomt samt att det kan finnas andra tomter i området? Du får gærna skriva till mig om vilka Ni ær och om tomten som nu ær till salu.

Mvh Anna :)
 
I hela detta område (Djupadal) är det flesta hus kring 50-60 tal med företrädesvis
1-plans hus.

I övriga Limhamn är bebyggelsen lite mer heterogen med en hel del funkis stil i 2-plan.

Det bästa ni kan göra är att ta kontakt med mäklare samt gå runt och titta på de olika kvarteren. Då får ni en bättre uppfattning kring vilka hustyper som just passa på de tomter som då är till salu.

Bättre boende än Bellevue/Rosenvång/Limhamn får man nog leta efter i Malmöområdet. Att vidare jämföra detta område (dessa områden) med Bunkeflo/Klagshamn torde av de flesta inte kunna göras på "samma dag".

Rådet är därför att försök hitta en mindre tomt i dessa nämnde områden för kring miljonen eller lite mer; istället för att stirra sig blind på tomtstorleken och köpa en större tomt i Bunkeflo/Klagshamn för samma pengar.  

Lycka till!  :) :) :)
 
Här i Bjärred är det ganska begränsat med tomter, och om det går att hitta någon, så ligger priset ungefär som i Malmö. Det kommer att byggas en del i Borgeby, om det är intressant, så hör med Lomma kommun.
 
Familjen_Bygg o Saturnus2, tusen tack før alla era tips.

Fmiljen_Bygg: Det låter vældigt intresant det du skriver om Limhamn. Vi har absolut ingen erfarenhet av Malmø, men dæremot Stockholm. Gammal inbiten Stockholmare som jag ær, skulle du kunna applicera Limhamn på ngn av Stockholmskommunerna?

Vi æt ute efter ett område som motsvarar Østermalm, Danderyd, Lidingø och møjligen Næsby Park i Stockholm. Har också tittat lite på skolor till våra barn och som jag har førstått att två av de bættre ligger i sødra centrumet ovh Væstra hamnen. Det skall ju också vara lætt før barnen att på sikt kunna ta sig mellan skola och hemmet før egen maskin. Samtidigt vill vi ha nærhet till vatten...

Så alla tips tages tacksamt emot! Familjen_Bygg - utveckla gærna dina tankegångar!

Hælsningar Anna
 
Det är jättesvårt att applicera mot en annan stad men ett försök duger

Flerfamiljsområden
Ribbersborg och Slottstaden är väl kanske närmast att jämföra med Östermalm. Lite tråkig stadsdel men med fina lägenheter främst funkisbebyggelsen längs Limhamnsvägen och Tessins väg.

Malmö väster (Väster om linjen från Malmö C och söderut till stadion) är väl närmast att jämföra med Vasastan, lantlig miljö fram till sekelskiftet.

Malmö öster (Öster om linjen från Malmö C och söderut till stadion) är som Kungsholmen, gammal fabriksstadsdel.

Möllevången och Söderut är närmast att jämföra med Södermalm.

Villaområden
Allt i östra och södra Malmö är som östra, södra och västra Stor-Stockholm.

Norra Malmö finns ju inte  ;)

Västra Malmö är som norra Stor-Stockholm.

Fridhem - som är ett område väster om Slottsstaden och Ribbersborg - räknas väl till ett av de finaste i landet. Läget är fantastiskt bra med bara 15 min gångavstånd till Malmö C och ändå nära grönområden och vatten. Vill nog påstå att till stora delar slår Fridhem såväl Djursholm som Lidingö. Tyvärr är det väl som Stockholmsområdena, tomterna omgärdas av höga murar med larmskyltar. :surprised:

Bellevue är väl mer som D eller L, i synnerhet Bellevue sjösida.

Limhamn är lite mer brokigt, det finns dels de centrala delarna med sin pitoreska fiskebebyggelse, dels de nyare delarna med 30-40-50-60-70 tals bebyggelse. De nyare delarna skulle man kunna jämföra med Stocksund, Solna, Danderyd, Näsby Park.

Limhamn är dock inte som Vällingby, Nälsta, Spånga eller liknande. Skall man hitta dessa områden i Malmö är det nog Bunkeflo och Klagshamn som gäller.

Men som tidigare skrivits, det är hart när omöjligt att jämföra Stockholm med Malmö men lite av skillnaderna hoppas jag att jag har förklarat.

Västra hamnen området hittar man nog inte motsvarigheten till i Stockholm eller Sverige överhuvudtaget. Västra Hamnen påminner mer om vissa bostadsområden i Berlin eller i Amsterdam.

Val av skola är svårt. Man kan hitta vissa skolor som är bra på vissa saker medan andra skolor är bra på andra saker. Det finns skolor där det i en klass finns 25 elever med 25 olika modersmål. Det är klart att just i den klassen blir det svårt med språkundervisning i samma språk. Men om barnen får språkundervisningen uppdelat på bara denna klass kommer ju varje barn att få en lärare. Då blir plötsligt spåkundervisningen just i klassrummet i elitnivå men den språkundervisning som sker på skolgården är fortfarande en blandning med de andra 25. En annan aspekt är att med väldigt blandat ursprung får barnen en annan känsla för andra kulturer och vem säger att det är fel.

Det finns naturligtvis favoritskolor hos var och en men jag tror att det är precis som med aktieplaceringar; man skall vara försiktig att rekommendera.

Lycka till!  :) :) :)
 
Familjen_Bygg - Ænnu en gång tusen tack før en mist sagt formidabel førklaring, som ajg førstår inte har varit så lætt att reda ut. ;) Men jag tycker att du har gjort det på ett førtjænstfullt sætt!

EFter att ha bott i føretrædevis Nordøstra Stockholm under ett flertal år, så kænns det vældigt bra att få dessa jæmførelser - æven om jag naturligtvis førstår att man inte riktigt kan jæmføra en stad med en annan. Men vissa likheter och skillnader kan ju helt klart påvisas.

Nu har jag førstått vilken sida om Øresundsbron som passar oss. ;D (Planerna med Bunkeflo o Klagshamn lægger vi på hyllan...) Det ær jag naturligtvis mkt tacksam øver. Nu återstår att åka runt och førsøka bilda sig en uppfattnig om de olika stadsdelarna.

Hør du talas om ngn tomt i ngt av områdena kring Linhamn får du vældigt gærna høra av dig!

Hælsningar från en mycket tacksam Anna ;D ;D

 
Familjen_Bygg - Ang skolor. Vilka erfarenehter har du av Bladin´s? Vår ældsta dotter skall børja førsta klass till høsten, går nu i førskoleklass i Danmark, dær vi f n bor. Har funderat på den alt Vittraskolan som ligger i Væstra Hamnen. Har dock fått viss info om att Wennøska (Vittra) skulle ha haft en del inkørningsproblem, fråga ær hur de løst det och hur skolan ær idag?

Ser fram emot ditt svar :D

Hælsningar Anna ;D
 
Med risk för att få en snytning  ;D

är det kanske bäst att tillägga....

Vill ju inte påstå att Bunkeflo och Klagshamn på något sätt är dåliga i sig.

Bebyggelsen är ny från 2003 och nyare. Säkert ett fint område för barnfamiljer. Nytt och fräscht. Precis som Vällingby var 1955. !!! ;)



Som jag skrev har vi en som vi håller på att sälja i Djupadal. Det är väl som Danderyd Nora. Den tomten har vi gått ut med 1.500.000 kronor. Utgångspriset är satt med tanke på att byggrätten är något begränsad till en plans hus. Som jag skrev tidigare passar i princip ett danskt arkitekt hus typ Uniqhus på 140-150 kvm eller kanske ett hus med litet loft på denna tomt. Strama linjer och byggt i sten. Kundkretsen blir liten med tanke på dessa begränsningar.

Jag vet att det finns en mellan Limhamn och Bellevue sjösida i ett lugnt toppläge men den kostar troligtvis kring 3.000.000 kr för 800 kvm.

För ett tag sen fanns två tomter om c:a 700 kvm styck på Limhamnsvägen (något trafikstört, och sämre läge men på pappret fin adress) som gick kring 2.500.000 kronor.

För ett tag sen hade en mäklare en som han sålde under hand för 3.500.000 kr i Bellevue sjösida.

Nyss gick det en kommunal tomt i hörnet Geijersgatan-Linnégatan (trafikstört läge med 4000 resp 6000 fordon / dygn opch röd ljus i ett av tomthörnen) på auktion i stadshuset för 2.350.000 kronor.

Det finns ytterligare en på (c:a 1.100 kvm) på Geijersgatan som husföretaget har köpt för 2.650.000 kronor.  

Lycka till!  :) :) :)
 
Vi har hört folk säga "Vår son skall börja skolan om något år men inte tänker vi sätta honom i Blandin´s. Då väljer vi heller Lundsberg i Värmland eller Sigtuna eftersom då får vi åtminstone det positiva att det blir lugn och ro hemma.  :) :) :)
På alla dessa skolor går nämligen de som inte passar in i samhället i övrigt. Det är främst två typer, dels de som har så gott ställt att de redan därför utmärker sig, dels de som tror sig ha gott ställt men som i själva verket inte har något alls."



Västra hamnen eller skolor överhuvudtaget är inte så bekant.

Tror att ni skall välja en skola nära hemmet och vara aktiva på klassmöten och ta del i Hem o skola föreningens arbete så kommer ni att hjälpa er dotter att utvecklas till en självständig kvinna med stort mått av integritet.

Lycka till ! :) :) :)

 
Ingen dålig genomgång av Malmö som Familjen_Bygg fått till! Mina kunskaper om Stockholm är rätt dåliga men jag tycker att andemeningen verkar rätt. Jag skulle vilja tillägga att Limhamn (bland mäklare) är ett ganska stort område och bör delas upp i minst G:la Limhamn, Sibbarp, Annetorp, Djupadal.

Bunkeflo är gammal bybebyggelse söder om Hyllie(innanför yttre ringvägen), Bunkeflostrand är villakvarteren söder om brofästet. Jag har en positiv bild av Bunkeflostrand som ett bra villakvarter, skillnaden mellan Sibbarp och Bunkeflostrand är enligt min uppfattning minimal.

Malmö har välförtjänt dåligt rykte när det gäller skola och barnomsorg och det är förståeligt att man tittar på vad friskolorna har att erbjuda. Generellt (utan att gå in på enskilda skolor) fungerar skolorna bäst i västra Malmö, mycket tack vare en större andel elever från hem med studievana där skolan ses som något viktigt.

Om skolor är viktigt så ska du studera Lomma kommuns placeringar i "Sveriges bästa skolkommun"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.