Hej, mitt namn är Christian!

Jag är 22 år och kan (kunde) ingenting om att bygga, anlägga eller förövrigt något som har med husbygge att göra. Men det spelar inte så stor roll.. börjar man från noll så kan det bara bli bättre om man vill! d^_^b

När man inte vet eller vill veta något nytt så har jag precis som flera av er frågat, läst tidningar, googlat, skrivit på forum (!) etc. Tänk att man kan bli så utbildad på egen hand!

Hur som helst har jag alltid stått på mina egna ben, curlat min egen bana och nu ska jag även bygga mig ett fritidshus! Allting började med att min morfar hade ett hygge på 2300 m2 alldeles intill en väg. På skämt grodde han idén om att jag kunde bygga mig ett hus där.

Nu har det gått 10 år sen han skämtade med mig och jag har det senaste året börjat fundera mer på ett eget fritidshus! Det har blivit många sena kvällar och sömnlösa nätter. Jag har läst på om allt mellan himmel och bergspräng ;) Och nu står jag här med en tomt, avstyckad och klar med bygglov och lagfart, redo att blomma ut!

Det har tagit sin tid men jag har gjort allt själv hittills dvs. alla ritningar, planskisser, markplanering etc. Så nu har jag äntligen beställt stugan jag drömt om i alla år med loft och grästak!

Stugan

Timmer
Den blir timmrad nu under vintern av en sann hantverkare alá oldschool

Ytor
25kvm storstuga med takhöjd upp till åsarna. 15kvm loft ovanför verandan.
Verandan kommer sträcka sig ut på långsidan av huset och blir totalt på 45kvm.

Kök
Inbyggd gasolhäll och rinnande vatten (12v pump från färskvattenbrunn).

El
Solcellsenergi
Extra elverk för nov-dec och elverktyg till bygget.

150m till privat sandstrand i Rogsjön (Bjursås/Dalarna)

Värme
Jötul 602F
Gasolkamin

Nu är det många som kanske kliar sig i huvudet och undrar hur det här kan vara mitt drömhus, vilket jag kan förstå. Men det är faktiskt så att jag har alltid inspirerats av fjällstugorna i Norge. Jag vill åt mysfaktorn, enkelheten och en balans mellan vardagslyx och "hjälplöshet". Jag har i alla fall ritat det precis så som jag vill ha det in i minsta detalj. Det finns i dagsläget ingenting jag skulle vilja ändra på även om jag skulle bli miljonär! Klart att jag har några detaljer som måste lösas men som sagt var, det är detaljer. Det är ju halva charmen! (Vi ses på forumet) :)

På lördag känns det som om allt verkligen kör igång. Då ska stenen i mitten sprängas och grävmaskinen kommer att börja med grundarbetet samt gårdsplanen.

Jag hoppas det blir lite roligt att följa...


Första inlägget:
Jag har idag varit in och handlat 140kvm fiberduk, 40m dräneringsrör, 25m kabelskyddsrör och lite annat smått och gott!

Som sagt var.. på lördag kommer sprängkillen och grävaren att göra en del! :wow:

/Christian
 
  • DSC00014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC09987.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till en värld full av glädje, irritation, arga ord, förundran och tid...
 
Fan va kul och lycka till. Det är utanför Falun eller?
 
Yes, det ligger 2 mil från Falun! Det fina är att en vattenskidklubb(200m), fiskevatten, skoterled, längdskidspår och badplats ligger inom en radie av 150m !! :wow:

Sen är det ju inte mer än 2-3 km till Bjursås SkiCenter d^_^b

Börjar äntligen bli klar med min ritning till kojan där elverket ska stå. Det som saknas är själva byggnaden, men nu är kyld tilluft säkrad! Byggnaden har jag dock i huvudet hur den skall se ut, så det som fattas är att rita upp den! Jag är dock inte vän med 3D-programmet SketchUp än.. så att en del av linjerna stämmer inte in på hur materialet kommer vara sågat!

/Christian
 
  • elkoja2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lämnade iväg en liten skiss till grävaren idag bara för att vara på säkra sidan. Jag vill verkligen inte att det blir fel! Tyvärr är det inte säkert att jag kan vara med på plats då jag har brandberedskap... q(;^;)p

Hur som, så har jag även stakat upp, exakt vart han ska gräva, med rågångar och snören. Fast jag vet vem han är och det är en duktig och arbetssam person! Så egentligen oroar jag mig lite i onödan..

/Christian
 
  • grundplanering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först grävdes jordlagret ur ( 20-30cm), fiberduk och sedan bergspräng.

För att trycka åt bergspränget så hyrde jag en markvibrator på 200 kg.. F A I L ! q(;^;)p Den var alldeles för lätt... så innan min dag var slut så åkte jag in och bytte till en 400 kg! Får se om det blir ett bättre resultat imorn.


Precis innan vi åkte bestämde vi oss för att ta ett lass till med bergspräng. Det ska planas ut imorn och sen ska vi platta till allt rejält och göra fint. Dessutom kommer singlet imorn och stenarna för grunden ska placeras ut.

d^_^b

Hälsningar
Christian
 
  • DSC00036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
400kg vibbroplattan gjorde susen!! d^_^b Det sista lasset med bergspräng var också välbehövligt och pricken över i ! :)


Sådär då, nu är vi klara med grunden! :)

Grunden består av följande:

(Först grävde vi bort det yttersta jordlagret på 30cm)

1.Fiberduk
2. Ett dräneringsrör
3. Bergspräng
4. Singel
5. Åldersbeständig plast
6. Lite singel på det.

Sedan har vi grävt ner stenarna som utgör själva grunden och byggt upp med jord runt om "platån".


Det som saknas nu är lite finputsning med matjord. Jag ska väl slänga på ett sista lager och plana ut gräsmattan så den blir lite finare. Stenarna är strategiskt placerade och ska utgöra prydnad :) De skall dock tvättas och göras fina. Så småning om bygger vi nog upp en rabatt runt om..

Det var allt för den här gången. Nu kommer det nog inte hända så mycket av värde innan stugan är på plats. Har jag tid ska jag nog putsa lite med matjord och lägga sten längs planen framför husgrunden.



/Christian
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20091208523.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hittade på ett par med trevliga förebilder :)

/Christian
 
  • FÖREE.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FÖRE.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanonkul att följa den här tråden! Hoppas du fortsätter uppdatera slaviskt! :) Nu kan jag tro att du blivit lite hindrad av all snö som kommit? Bor själv i Mora...
 
niklasp85 skrev:
Kanonkul att följa den här tråden! Hoppas du fortsätter uppdatera slaviskt! :) Nu kan jag tro att du blivit lite hindrad av all snö som kommit? Bor själv i Mora...
Kul att höra!! Jodå, jag kommer uppdatera frekvent så fort det händer något! Som du skriver så står det rätt stilla just nu. Dock håller jag på att avslutar följande planeringar:

  • Elkoja (ljudisolerad koja åt elverket)
  • Uppdämmning av bäcken
  • Bastutunna + Badtunna + soldäck runt
  • Altan
  • Solcellsanläggningen
  • Stenläggning vid infart

Det enda som står i vägen just nu för om jag ska beställa bastutunnan och badtunnan är om min timmerman hinner timmra stugan i vinter. Hinner han det så kommer jag inte hinna bygga "spa-delen".

Jag måste erkänna att den här planeringen är bland det roligaste som finns! Nästan, för att inte säga lika, rolig som att bygga det! :wow:

Men jag lovar att uppdatera så fort det sker något! d^_^b



God fortsättning
Christian
 
I brist på annat beslutade jag mig för att göra en gubbstol till stugan d^_^b
Tyvärr är man ju ingen mästerhantverkare, än.

När jag var sju år (har vi lyckats datera det till) så ställde min Morfar ner ett riktigt fint ämne i källaren i vårat gamla hus. Tanken om min far skulle slutföra arbetet eller om han behövde förvara det vet jag inte. Efter flytten 10 år senare fick han tillbaka det.

För ett par månader sen plockade han fram det ur något skrymsle under trappen, vi gick lös med stämjärn och slippapper. Så nu börjar det äntligen likna något!

Det roliga med gubbstolen är ändå formen på foten och det faktum att jag och min morfar gör den tillsammans. Jag kör grovjobbet och han pekar.. vilket samarbete ;) Men det är verkligen jättekul!


/Christian
 
  • 20100113570.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100113571.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anjo06
  • Laddar…
Nu är den klar så när som på lite lack! :)

d^_^b


/Christian
 
  • 20100114578.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100114594.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100114589.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100114590.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100114582.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusigt! d^_^b
Men vad ska du ha under sitsen? :surprised:
 
Kul att någon vågar sig på ett sånt här projekt utan att kunna allt på förhand. Det är lite skön nybyggaranda i det. Våga göra fel och lära sig av sina misstag.

Kudos!
 
Tack tack! :)

Ja, du under sitsen har jag inget givet planerat. Men varför inte förvara lite sällskapsspel? Eller ännu bättre, vuxendricka? ;)

Funderar på om jag ska sätta i en liten botten så det verkligen blir en förvaringsplats.

/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.