Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Men är inte hela tråden en provokation? Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att det finns värre exempel än de "arga snickaren" hittat.
 
Det här är inte i närheten av arga snickarn.

Protte
 
Kanske inte förläggningen men kopplingen är det!
 
...vad mycket roligt man missar då man är bortrest över nyår!

Till TS: Är du säker på att du verkligen har 16A säkringar i centralen? Högst sannolikt är det endast 1,5mm ledare till din balkong, och får därför endast säkras 10A.

Antagligen har den förre ägaren säkrat upp till 16A då inte säkringen höll (pga all infravärme).

Har du två faser ut dit så vore det mest korrekta att använda en av dessa faser endast till infravärme. Direkt från dosan till en två-polig brytare sedan till infravärmarna. Den andra fasen används till allt annat.

Som någon redan har nämnt så är det inte bra att styra infravärme tillsammans med belysning om det medför risk för förväxling.

Med risk för att verka tjatig: Om du inte är helt säker på det du gör, be om hjälp! (lämpligen en elektriker). Även om nu din installation till synes funkar som den ska så kan det ändå finnas allvarliga fel!

Inte så värt att spara nån tusenlapp och sedan riskera att hela huset brinner ner :surprised:
 
O
Nimajneb skrev:
Sov gott alla "hjälpsamma individer...

Obegripligt att tråden kan få finnas kvar då den uppenbarligen uppmuntrar till illegala handlingar, trodde inte detta låg i linje med byggahus.se.:mad:


Från Wikipedia. (Jag har iaf gott samvete för min gärningar i denna tråd)
I svenskt rätt straffas en anstiftare i allmänhet som om personen själv vore gärningsman. Straffet kan dock sättas ned, om anstiftaren i syfte att avvärja brottet sökt förmå gärningsmannen att avstå från verkställigheten. Den som blott gjort försök att förleda annan till brott är fri från straff.

I 23 kap 4 § brottsbalken förskrivs:
4 § Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.
Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.
Vad som sägs i denna paragraf skall inte gälla, om något annat följer av vad för särskilda fall är föreskrivet.
Tja i sådan fall kan vi lägga ner hela forumsdelen som handlar om EL eftersom man i stort sett inte får som så många koppla nånting själv! kom ihåg då att du måste ha allmän behörighet för att få koppla. Om man inte fått en delegering i från en behörig elektriker.
 
Odjuret skrev:
Tja i sådan fall kan vi lägga ner hela forumsdelen som handlar om EL eftersom man i stort sett inte får som så många koppla nånting själv! kom ihåg då att du måste ha allmän behörighet för att få koppla. Om man inte fått en delegering i från en behörig elektriker.
Då läser vi nog inte samma forum.
Trådar som direkt guider en icke kunnig person att koppla in en230V fast installation är väldigt få jämfört med analyserande, förberedande etc trådar som naturligtvis är helt ok att ta upp.
 
Om vi återgår till trådskaparen så får vi hoppas att han och hans gäster fick det så varmt och ljust på balkongen som det var tänkt!
 
Jan-Å skrev:
Inte kan man bli uppmuntrad att fixa med elinstallationer av den här tråden Nimajneb? Det är helt uppenbart att ALLA som faktiskt begriper nåt om el tycker att hela den här idén är dålig, inte ens vi andra hempulare tror ju att den här typen av inkopplingar är nåt att ta efter.
Jag tror att det är bättre att Ni som vet ger råd i en sån här tråd trots allt, jag är övertygad om att TS skulle ha kopplat vidare oavsett om Ni hjälpt till eller inte, nu blev det lite mera rätt förhoppningsvis.
När man ger råd i såna här farliga frågor så måste det ändå finnas vissa grundkunskaper hos den som frågar. Språket och attityden hos TS tyder inte på att han har det. Exempel: En av de viktigaste motfrågorna har varit vilken kabelarean är, och han vet inte! Han struntar i det.

Det är som om någon frågar "Jag har köpt en begagnad kärnreaktor på blocket, men jag vet inte hur jag ska koppla ihop den."
 
Det är trots allt vi människor som avgör om vi gör rätt eller fel. Som exempel kan jag taga en aggressiv hund som biter folk. Är det hundes fel eller ägarens? Fast folk / böcker säger hur man bör uppfostra en hund så bryr sig inte vissa om det.

Ni som är kunniga har tipsat TS hur man bör göra resp inte göra. Resten är upp till honom.
Men hellre kunniga tips än låta honom göra och testa hur han vill. De som vill pulla själva med el kommer att göra det i vilket fall som. Därför tycker jag att det är fantastiskt med forum som detta.

p.s. jag tror inte TS är så grön som han vill framstå. Har läst annat han skrivit om hur man räknar belastningar... Men men. Vi är vuxna. Eller?
 
kamilenski skrev:
Resten är upp till honom.
Inte om man har familj eller bor i ett flerfamiljshus. Vill man experimentera med el eller bygga en krutfabrik så får man bosätta sig (ensam) i ett litet torp ute på en hed.:)
 
kamilenski skrev:
p.s. jag tror inte TS är så grön som han vill framstå. Har läst annat han skrivit om hur man räknar belastningar... Men men. Vi är vuxna. Eller?
Han är grönare. I en annan tråd har han hävdat att har "typ nästan behörighet".
Han kan räkna på belastningar, men han förstår inte sambandet mellan säkringsstorlek och kabelarea.
Han är som en tunna där vissa brädor är kortare än de andra. Det hjälper inte att åtta av tio brädor har fullängd om två är hälften så korta. Tunnan rymmer så mycket som de kortaste brädorna tillåter.
 
tio_Pepe skrev:
När man ger råd i såna här farliga frågor så måste det ändå finnas vissa grundkunskaper hos den som frågar. Språket och attityden hos TS tyder inte på att han har det. Exempel: En av de viktigaste motfrågorna har varit vilken kabelarean är, och han vet inte! Han struntar i det.

Det är som om någon frågar "Jag har köpt en begagnad kärnreaktor på blocket, men jag vet inte hur jag ska koppla ihop den."
Fast det håller jag med om, det är uppenbart att TS inte skulle gett sej på det här, men lika uppenbart att ingen av oss andra som saknar nödvändig kunskap inte blir sugna på att prova när vi läser tråden, det var min poäng.
 
Kan det vara så att TS är en TROLL???
 
kamilenski>Tror jag skrev det för nån sida sen?????

/Kent
 
snickarboden skrev:
kamilenski>Tror jag skrev det för nån sida sen?????

/Kent
Fullt möjligt. Orkar inte läsa om det hela. Men TS lyckades i alla fall med MÅNGA inlägg.
En del elaka, en del dumma. Hoppas vi lär oss nåt av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.