Jag har använt den första i ett halvår men inte riktigt blivit vän med den. Skalning av ledare är för omständigt, så det använder jag den inte till längre. Ledarisoleringen fastnar i verktyget så man får skaka ut den varje gång. Den gav dessutom brottanvisning på ledaren så man får använda nästa större dimension på skalkniven.q(;^;)p

Avmantlingen är väl ok, fast jag har trots det återgått till kniv ibland...d^_^bq(;^;)p
Den är lite svår att öppna med en hand - man får snurra på den och då blir det oftast fel ände..:confused:

Den är dock perfekt för avmantling i en trång dosa, eller lång avmantling (halvmeter). d^_^b

Den lilla längsgående kniven för avmantling sitter dock illa - den har satt sig i min tumme ett par gånger. :mad:

Dom andra verktygen har inte jag provat.
 
Mikael_L
Troberg skrev:
Avmantlingen gör jag med en kniv.

När det gäller att skala ledarna så har jag sådana här, som jag älskar: [länk] . Rätt justerade sä skadar de inte ledaren, och de är snabba, precisa och smidiga.
Har du just denna från Biltema, eller tog du bara Biltemas på slump för att få en bild?
 
Jag kör med kniv och kabeltång C-22

Är det trång blir det den lilla avlånga röda, vad den nu heter
 
Till avmantling av ledare använder jag Knipex Wire Stripper som jag trivs mycket bra med.
För avmantling av kabeln har jag använt både kniv och verktyg men tror att verktyget för avmantling i dosor är ett bra komplement.
Det andra verktyget jag länkade till liknar ett verktyg jag använde för 20 år sedan men förhoppningsvis har utvecklingen gått framåt. Därför är det intressant att höra om andra har fastnat för några geniala verktyg.
 
Har du just denna från Biltema, eller tog du bara Biltemas på slump för att få en bild?
Jag tog Biltema på slump. Jag har tre stycken, inhandlade vid olika tillfällen på olika ställen. Jag rekommenderar dock de som är justerbara framför de som inte är det.
 
Avmantling med kniv och ledarna med C22 (kabelsax).
 
Kanske lite utanför ämnet men...
gummikabel hur skalar man den lättast utan att skada ledarna?
 
lillePer skrev:
Kanske lite utanför ämnet men...
gummikabel hur skalar man den lättast utan att skada ledarna?
Vass kniv, böj kabeln hårt och gör en lätt snittanvisning, så öppnar sej manteln utan att skada ledarisoleringen.d^_^b
 
jokari #27, kniv och kabelsax.
 
Kabelsax/kniv i 99% av fallen. Ska man skala stora mängder EKLK eller långa bitar kabel så använder jag Jokari. Behövs inga andra verktyg.

Gummikabel/anslutningskabel kan man oftast klippa upp i änden och slita isär.
 
en utfällbar mattkniv använder jag, bara dra ett varv runt kabeln, knäcka till och dra av manteln..EKLK är dock jävlig med sin tjocka alumantel.
ska jag skala lågt så sticker jag bara ut spetsen på kniven några millimeter och drar längs med kabelmanteln, bara man får en liten slits så går det att dra isär den sen.
 
Mikael_L skrev:
Har du just denna från Biltema?
Jag köpte Biltemas. Har bara provat den lite ännu, men den verkar helt ok.
 
Hm, flera som svarat antar jag är elinstallatörer och det verkar som det klassiska sättet med kniv och kabelsax är det som fortfarande är vanligat. Jag ska i alla fall köpa en av varje och prova.:surprised:

Åtminstone har utvecklingen gått framåt med Hultafors HVK och ELK som är mycket bättre än den gamla morakniven! d^_^b
Förr fick man ju själv slipa ner en Morakniv för att använda som kabelskalare på samma sätt som ELK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.