Hej,
hur skulle ni väga KNX vs Elko Living System? Funktionalitet, pris, utbyggbarhet?

Hur rekommenderar ni att man drar nätet? En central per våning och sedan ett stjärnnät därifrån?
 
SoccerDude skrev:
Hej,
hur skulle ni väga KNX vs Elko Living System? Funktionalitet, pris, utbyggbarhet?

Hur rekommenderar ni att man drar nätet? En central per våning och sedan ett stjärnnät därifrån?
Jag kan inte ELKO:s system, men den stora anledningen till att jag valde KNX var för att systemet känns framtidssäkrat! Tror även KNX kommer vara överspelat tids nog, men dock senare än andra konkurrenter idag.
/Erik
 
Kungoliver
Kul att du har proggat själv, jag tänkte göra samma sak, trodde jag skulle gjort det i början på året, Januari-februari, men jag har sågat, spikat, hammrat o skruvat varenda dag sedan dess o ingen tid blev över för el o knx.
Men nu är det dags.
Jag ligger på 180.000 i kost på elen, inget köpt arbete, bara material köpt till netto pris, massa vp rör, kabel o uttag:
- LED i fönstersmygar
- VU vid fönsterbräda
- Magnetkontakter i alla fönster o ytterdörrar (9st ytterdörrar inkl 2st altan) till Siemens SPC4000 larm. Pust, mycket jobb med alla MK. Det är förberett för kolvkontakt i alla ytterdörrar, tråd är framme för mikrobrytare.


Så till saken...
Jag behöver någon som bollplank, finns här någon i samma sits? Någon som jag, som har gett sig på knx utan att veta ett skvatt egentligen? :) Friskt vågat...
Jag tänker att det kanske skulle kunna funka att köpa ETS Trainee, är ju billigare...det tar ju liksom emot att köpa ett dyrt verktyg o bara använda det till mitt lilla hus....
Är enda haken att man måste hålla sig under 20 deltagare?
Hoppar någon vill agera supportavdelning!
 
villafors skrev:
Kungoliver
Kul att du har proggat själv, jag tänkte göra samma sak, trodde jag skulle gjort det i början på året, Januari-februari, men jag har sågat, spikat, hammrat o skruvat varenda dag sedan dess o ingen tid blev över för el o knx.
Men nu är det dags.
Jag ligger på 180.000 i kost på elen, inget köpt arbete, bara material köpt till netto pris, massa vp rör, kabel o uttag:
- LED i fönstersmygar
- VU vid fönsterbräda
- Magnetkontakter i alla fönster o ytterdörrar (9st ytterdörrar inkl 2st altan) till Siemens SPC4000 larm. Pust, mycket jobb med alla MK. Det är förberett för kolvkontakt i alla ytterdörrar, tråd är framme för mikrobrytare.


Så till saken...
Jag behöver någon som bollplank, finns här någon i samma sits? Någon som jag, som har gett sig på knx utan att veta ett skvatt egentligen? :) Friskt vågat...
Jag tänker att det kanske skulle kunna funka att köpa ETS Trainee, är ju billigare...det tar ju liksom emot att köpa ett dyrt verktyg o bara använda det till mitt lilla hus....
Är enda haken att man måste hålla sig under 20 deltagare?
Hoppar någon vill agera supportavdelning!

Vad jag har hört så är det svårt att göra en sån programering helt själv. Men har man mycket tid och tålamod går ju det mesta att lösa ? :)

"ETS3 Trainee
For students only, 1 project, max. 20 products, no export"
Sen vet jag att det heller inte går att skriva ut.

Nu vet jag ju inte hur många deltagare du kommer upp i men 20st går ju ganska snabbt! Man blir nog väldigt begränsad, speciellt om du vill kunna lägga till deltagare (aktorer/tryckknappar osv) i framtiden.

Det finns ju mycket användbart inom KNX och jag tror ju inte att det blir färre funktioner med tiden. Fler och fler verkar få upp ögonen för KNX.
 
Hej

Jag har själv programerat min KNX, och det var inte direkt svårt, men som programerare och it-tekniker så kändes ETS lite bakvänt ibland, men man lär sig...

Tror nog du får problem att klara dig med bara 20 deltagare. Jag har hittills endast KNX på 120m2 övervåning och jag har för länge sedan passerat 20 deltagare.

Själv bet jag i det sura äpplet och pungade ut med cirkus 10000 för ETS...

/Jonas
 
Andreas

Ja tålamodet börjar väl sina efter allt byggande...och tiden är slut...men det är tekniken som är det roliga tycker jag, så det finns ju bara inte att man skulle köpa programeringen!

Jonas
Ajdå, så du fick hosta upp pengarna...men det verkar vara enda utvägen för mig också.
Fick du hjälp med att komma igång med ETSen?
 
Nej jag fick ingen direkt hjälp, men på www.merten.se finns det en web-kurs i ETS som hjälpt mig mycket.
 
Innan jag bestämde mig för att använda KNX i mitt hus så pratade jag en hel del med Schneider (Merten). De har faktiskt en 1-dags kurs som jag och min elektriker gick i Ängelholm.
Sen är filmerna som ligger på Merten till en hel del hjälp.
Jag har än så länge bara programmerat det nödvändigaste i huset och har mycket jobb kvar. Framförallt så behöver man sätta sig ner och bestämma HUR man vill att allt ska fungera. Men precis som villafors säger så är det ju tekniken som är det roliga. Den vill man ju kunna själv.

Vad gäller ETS så är det ju en version 4 på G så det kan ju vara lite tråkigt att köpa 3.0'an nu. Speciellt när man bara behöver den för ett hus. Tycker att det borde finnas en speciell licens för privatanvändare.

/tobias
 
KNX skulle behöva mogna till ett modulärt system där programeringen blir mer av en konfigurering.

Dagens ETS behöver en massa praktiska tips för att man ska få ett överblickbart system.

En grundregel med alla system är att felsökningen ska vara superenkel!

Systemen ska också fela till säkerhet samt basfunktionerna ska inte sluta fungera för en enkel konfigureringsmiss...

men knx måste kliva ut från installatörsfirman!
 
Simba
Den 1-dags kursen som du har gått låter intressant.
I mitt fall så har jag valt att använda Gira, frågan är om den kursen är handlar om knx i allmänhet eller om den är produktspecifik? Du förstår vad jag menar? ...undrar om jag har nytta av att gå den trots att jag inte kommer att använda Merten.
Som sista utväg så kan jag ju välja Merten istället för Gira...
 
villafors skrev:
Simba
Den 1-dags kursen som du har gått låter intressant.
I mitt fall så har jag valt att använda Gira, frågan är om den kursen är handlar om knx i allmänhet eller om den är produktspecifik? Du förstår vad jag menar? ...undrar om jag har nytta av att gå den trots att jag inte kommer att använda Merten.
Som sista utväg så kan jag ju välja Merten istället för Gira...

Valet av leverantör spelar inte så stor roll. Eftersom alla produkter som tillverkas till KNX måste certifieras av KNX association så skiljer det inte så mycket. Det är endast funktionerna som kan skilja, även språkstödet.. alla produkter har inte alltid engelskt eller inte heller svenkst stöd för den delan, speciellt inte i ett första stadie.

Sen kan jag förstå att det kan vara skönt att få pröva på lite produkter som du själv tänker använda, det hjälper ju så klart alltid till.. men det är inga krav.

ETS är det man behöver kunna först och främst, produkterna är oftast relativt simpla så funktionerna kan man klara av att ställa in ändå. Om inte går det väl alltid att prata med tillverkaren direkt.

När vi pratar utbildning så finns det även ett företag som heter Tekniska Byrån som även dom har kurser. Tror dom har en webbaserad gratiskurs ?!.. titta på http://tekniskabyran.se/knx/TrainingCenter/knx_tc-fs.asp?fil=sidor/om_knx_tc.asp

Och som Jonas skrev så har även Merten någon form av utbildning.
 
Ville bara tipsa om ett riktigt kul program till er som har ett knxsystem.
Mcontrol heter det. Med mcontrol kan man bygga upp och styra sitt knxsystem via datorn eller teven.

Det är perfekt om man använder en htpc med microsoft media center, eller så kopplar man bara in sin stationära eller bärbara datorn till teven. Detta fungerar även med en xbox360 då den har stöd för media center. Det går även att styra det via internet explorer.

Då kan man alltså styra sitt knxsystem via teven med bl.a. media center. Kanske inte något man kan ersätta tryckknappar med men ibland är det rätt smidigt när man ändå sitter där.
Det finns flera bra videos på youtube om hur man sätter upp mcontrol osv.

Tyvärr är inte mcontrol helt gratis (konstigt vore det väl i så fall:)) men det är inte alltför dyrt, prislappen hamnar på omkring 900:-! Klart värt det.
 
Redigerat:
byggarätt skrev:
men knx måste kliva ut från installatörsfirman!

Grejjen med ETS licensen för ca 10000:- är väl att inte hemmapulare och oseriösa installatörer ska pilla med knx. KNX vill säkerställa en viss kvalité på sina "partners".
 
John Pohlman skrev:
Grejjen med ETS licensen för ca 10000:- är väl att inte hemmapulare och oseriösa installatörer ska pilla med knx. KNX vill säkerställa en viss kvalité på sina "partners".
Hemmapulare och oseriösa installatörer är två skilda saker dock.
Visst stämmer det att dom inte vill involvera dom oseriösta installatörerna, dock tar dom inte riktigt vara på hemmapularna.

En begränsad privatpersons-licens tror jag skulle vara bra, marknaden för installatörerna kommer finnas ändå dock kanske inte i samma stora utsträckning.. inte till en början.

Men marknaden för knx växer, men jag är övertygad om att den skulle kunna växa mycket mer med lite mer inriktning emot privatpersonsmarknaden.
 
Andreas.zeelo skrev:
..... Tyvärr är inte mcontrol helt gratis (konstigt vore det väl i så fall:)) men det är inte alltför dyrt, prislappen hamnar på omkring 900:-! Klart värt det.
Japp, plus att man måste köpa KNX-drivrutinen från Tekniska byrån för 1500kr

Totalt 2400kr alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.