pejida skrev:
Hej Knx vänner :)

Jag har följande installation i mitt hus

Styrsystem:

1 st Hager TX 111 Strömtrafo
1 st Hager TR 130A Radiointerface
2 st Hager TXA 207C Aktorer (2X10 tänd/släck utgångskanaler)
4 st Hager TXA 213 Aktorer (4X3 dimringsbara utgångskanaler)
4 st Hager TX 308 Sensorer (4 kanals + 4 ledindikeringskanaler)
10 st Hager TX 302 Sensorer (2 ingångskanals)
1 st Hager TX 510 Närvarodetektor (2 ingångskanals)
1 st Hager TU208A Fjärrkontroll radio (8 ingångskanaler)

Strömbrytare och knappar från Elko Plus med belysningsramar

Jag har precis programmerat allt som jag vill ha det via programmeringsverktyget (TX 100)

Har ETT problem dock...

Hur får jag TX 308 Sensorernas Ledindikeringsutgång att tända dioder i en Elko Plus 4-knapp (den med rund cirkel i mitten med 4 knappar runt och 4 ledindikeringar inbyggt i cirkeln)?

Någon som vet?

m.v.h Jimmy
Hej Jimmy
Hur har du tänkt när det gäller din anläggning..?

ritade du ut antalet uttag och lampor etc..och räknade fram enheterna sedan?

Jag sitter med ett problem se tidigare inlägg som ingen begrep..

tre våningar med separata gruppcentraler som jag vill använda knx i ?

Min fråga gäller om någon har tänkt sig en per rum knx lösning eller om man måste gå andra vägen och räkna brukare först och aktorer sedan?
 
Hej

Jag har precis flyttat in i ett hus med ett KNX-system (Eljo och Merten).
Allt är redan programerat och klart.

Men om jag nu själv vill göra ändringar i systemet hur ska jag gå till väga?
Kan man köpa ETS3 som privatperson? Vad kostar det?
Kan man "ladda hem" husets befintliga konfiguration av KNX systemet till ETS3 eller måste man börja om från början?

Finns det någon application till datorn som kan styra ett KNX system i realtid, alltså tända och släcka lampor direkt via datorn?

Mvh

Ansy
 
O
Tjena
Du kan inte tanka ur knx produkterna utan du måste ha filen till dit hus, har inte förre ägaren någon cd eller dvd skiva med någon data-fil?
du kan köpa ets som privat person ,finns inte filen är det bara att göra om det,
vart bor du kan jag hjälpa till?

//Olov
 
Hej
Jag ska jaga och se om jag får tag i filen.
Hur fungerar KNX systemet vad det gäller förändringar, måste hela konfigurationen laddas upp varje gång?
Eller kan man ändra bara en sak?
Jag saknar ju som sagt konfigurationsfilen, men kan jag göra en ny och ändra t.ex. den Merten-manöverpannel jag har utan att det påverkar resten av systemet?
/Ansy
 
O
Du ladda apparat för apparat eller allt spelar ingen roll men svårt att ändra på något när man varken ser fysiska addreser eller gruppadresser


//Olov
 
Hej igen.

Jag fick tag på projektet till mitt hus ;-)
Det är bara det att det är gjort med ETS2.
Några komponenter jag i huset har fungerar inte med ETS3.
Vet någon var man kan få tag på ETS2?

Tack
 
O
Vad är det för komponenter som inte ETS 3 vill ta in är det special kompnenter med egna program så måste de installeras före man importerar projektet

//Olov
 
Det är en IR-mottagare för fjärrkontroll som inte har någon plugin för ETS3.
 
O
är det en eljo

//Olov
 
Ja.
 
O
Jag har också den trist att den inte går att köra i ETS 3 jag kör huset i ETS 3 men lägger in adresserna till Ir i ETS 2 det funkar men lite trixit

//Olov
 
Hur får man tag i ETS2?
/Ansy
 
O
Vet ej
Jag har licens för både ETS 2 och ETS 3
Jag kanske har en demo skiva ETS 2 liggandes den har bus åtkomst men med begränsat antal deltagare men du behöver ju bara lägga in en deltagare

//Olov
 
Kan du fixa det vore det toppen!
/Ansy
 
Hej,

Håller på att bygga nytt hus och installerar KNX. Har någon en Busch-Jaeger panel? Jag har beställt en 6136-M30-101 och är lite nyfiken på smarta tips hur man kan använda den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.