egl skrev:
denna film kan jag rekommendera, glöm inte popcornen och colan :)
den beskriver ets, och är perfekt för oss nybörjare.


[länk]
underbart!!!!
 
Det här får väl betraktas som en rätt allmän KNX-tråd så här kommer en helt annan fråga:

Det är ibland minst sagt svårt att alltid se en koppling mellan en komponents funktioner / finesser och dess pris. Kvalité är inte heller lätt att bedöma när man jämför tillverkarna.

Det är ju frestande att stoppa in många dimmeraktorer i systemet men de kostar ju en slant.

Finns det någon uppfattning därute om vilka tillverkare som ligger bra till i pris avseende just dimmeraktorer?

Vad gäller funktioner och parametrar som kan ställas in kan jag inte se några enorma skillnader mellan de olika tillverkarna. De flesta verkar ha de flesta möjligheter man kan tänkas behöva.

Efter mina egna små marknadsundersökningar tycker jag mig finna att Hagers aktorer ligger bra till i pris.
Även Siemens verkar ha några prisvärda produkter.


Synpunkter?

/jbr
 
O
Själv jobbar jag mycket med Theben dom jobbar med Master och Slave
Te.x du stoppar dit en 4 kanal ON/OFF Master och sedan upp till 2st slave *2 dim
eller 4 kanals On/Off slave ,markis aktor .....
Det är mycket billigare med en slave jmf med master för att slaven innehåller ingen buskopplare
Som sagt man behöver ju inte gödsla med dem men i kök ,vardagsrum,tvrum,ev masterbedrum aldrig fel.Har gjort anläggningar med dimmer på ytterbel kul projekt.


ang Hagers dimaktor så har ju i alla fall dim *3 samma matn inte så bra om man har olika rum som skal dimmas som ej går på samma fas



//Olov
 
Redigerat:
Ja det där var ju intressant.

Theben har ju nämnts tidigare här i forumet men jag har nog inte riktigt brytt mig om att sätta mig in i hur det fungerar. (men det har jag gjort nu)

Ser nu, när jag har läst på, att det där inte är någon dum variant. Man skapar ju en dimmermodul med 6 x 300 W betydligt billigare än om man väljer separata dimmers med flera kanaler.

Man tackar...

/jbr
 
olko skrev:
Hur gick det med din programmering?

//Olov:confused:
Nää, det gick inge vidare med scenario.

Men nu efter att jag sett Schneider's grundkurs så blev det lite enklare.

Ett problem som jag råkade ut för var scenarioadresserna.

På Mertens prylar så är adresserna "0-63" men på Trend flex brytarna så är det "1-64", detta innebar ju att om man ville anropa t.ex scenario "5" från en trendbrytare så var man tvungen att skriva in scenario adress "6".
Tog ett bra tag innan jag lyckades klura ut varför det inte fungerade.

Nu har jag lagt in kvittering från alla dimmers och brytaktorer så nu blev det betydligt bättre.

Har även börjat kolla på "Calimero API" för KNX, så en Iphone application börjar snart närma sig.
 
Som trådskapare vill rekommendera att ni tittar in på knxforum.se
Där kan vi få en bättre struktur för KNX som helhet. Denna tråd skall nog snarare ses som en inkörport till KNX-världen. Risken finns att denna tråd blir för stor och blir ohanterlig.. :)
 
Hej,

Jag ska precis bygga nytt och kommer att köra KNX för hela slanten.
Har dock en fråga, kan man koppla in golvvärme som ligger i plattan och är inkopplat till en bergsvärmepump (funkar alla tillverkare?).

Tacksam för svar!
 
O
Vad har hänt med KNXforum.se??
Någon som vet
 
Det har inte fungerat på flera veckor nu känns det som, Ingen aning om vad som kan ha hänt.

Så jag tog och startade upp ett nytt KNX forum eftersom det andra verkar heldött.

Kolla på www.knxforum.nu och hjälp gärna till att få lite liv i det så vi kommer igång igen med alla diskussioner!!!

Detta forum kommer garanterat inte försvinna iallafall! :)

www.knxforum.nu
 
schotte skrev:
Det har inte fungerat på flera veckor nu känns det som, Ingen aning om vad som kan ha hänt.

Så jag tog och startade upp ett nytt KNX forum eftersom det andra verkar heldött.

Kolla på www.knxforum.nu och hjälp gärna till att få lite liv i det så vi kommer igång igen med alla diskussioner!!!

Detta forum kommer garanterat inte försvinna iallafall! :)

www.knxforum.nu
Bra gjort!

Kan man tänka sig att det gamla forumet råkade ut för upphovsrättsliga problem kanske?
Synd att det försvann hur som. Det hade ju kommit igång bra.
 
knxforum.se är uppe igen.
 
Det var på tiden! Varför har det varit borta så länge?

Jag låter knxforum.nu ligga kvar så länge iallafall.
 
Jag har ett trevåningshus en familjsvilla och jag har tre gruppcentraler(3rad) en för varje våning.5rum per våning!

Nu har jag tänkt att börja införa KNX på ett snyggt sätt så att jag skapar en generell rumsbestyckning. Detta kanske leder till ett större system än nödvändigt avseende antal komponenter men ett mer lättförståligt map arkitektur.

Min ide är följande:
0.brytare och huvudsäkring
1.egen central med jordfelsbrytare per våning
2.fem trådar till varje rum + ev busstråd separata säkringar per rum

3 knx aktorer/ingångar per rum och här kommer min fråga till forumet hur skulle ett typiskt KNX rum se ut som räcker till också för större rum?
förslag på aktorer?

Mitt största rum har tre dörrar och glas veranda och behöver 5 dubbla uttag + ev belysningmatning och max två tänd.
 
Hej Knx vänner :)

Jag har följande installation i mitt hus

Styrsystem:

1 st Hager TX 111 Strömtrafo
1 st Hager TR 130A Radiointerface
2 st Hager TXA 207C Aktorer (2X10 tänd/släck utgångskanaler)
4 st Hager TXA 213 Aktorer (4X3 dimringsbara utgångskanaler)
4 st Hager TX 308 Sensorer (4 kanals + 4 ledindikeringskanaler)
10 st Hager TX 302 Sensorer (2 ingångskanals)
1 st Hager TX 510 Närvarodetektor (2 ingångskanals)
1 st Hager TU208A Fjärrkontroll radio (8 ingångskanaler)

Strömbrytare och knappar från Elko Plus med belysningsramar

Jag har precis programmerat allt som jag vill ha det via programmeringsverktyget (TX 100)

Har ETT problem dock...

Hur får jag TX 308 Sensorernas Ledindikeringsutgång att tända dioder i en Elko Plus 4-knapp (den med rund cirkel i mitten med 4 knappar runt och 4 ledindikeringar inbyggt i cirkeln)?

Någon som vet?

m.v.h Jimmy
 
Har aldrig programmerat utgångarna med TX100, endast med ETS3, men googlade lite...
http://www.smartahus.se/default.aspx?d=957

TX308 och TX308AS
Dessa sensorer är även utrustade med status utgångar för LED-indikeringar. På TX308 är dessa parametrerbar via TX100.
TX308AS är utgångar förinställda för respektive ingång.

Driftsättning:
Med TX100 och radiointerface TR130x eller via programvaran ETS

Observera:
Statusutgångarna på TX308 finner man under menyn "+info" i TX100.

+ 4 LED utgångar
• Utgångsspänning: 2 V DC
• Utgångsström: 0,85 mA

Vad är det för LED i Elko Plus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.