2 117 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
CMS tillbehör
Sida 1 av 2
Jag är jättenyfiken på synpunkter från CMS ägare beträffande tillbehören till CMS modulerna. Det finns ett antal trådar som sporadiskt tar upp tillbehören spontant men jag ser ett värde att få detta samlat.
Personligen är jag mest inne i Fräs och TS55 modulerna
Vad jag är nyfiken på är med vinklingen:
Nice to have - need to have
majs eller bajs
hissa eller dissa
Vidare så får ni gärna dela med er om ni hittat några fungerande alternativ till Festools svindyra tillbehör.
Personligen är jag mest inne i Fräs och TS55 modulerna
Vad jag är nyfiken på är med vinklingen:
Nice to have - need to have
majs eller bajs
hissa eller dissa
Vidare så får ni gärna dela med er om ni hittat några fungerande alternativ till Festools svindyra tillbehör.
Jag har basis-borden, föregångarna som är ganska lika cms-borden.
Min åsikt är att fräsmodulen är det bästa anhåll för handöverfräsar som jag ha sett. Anhållen kunde vara länge, men i övrigt är allt utmärkt.
Sågmodulen har jag inte testat särskilt mycket.
Du bör skaffa skarvstycken (vet inte hur de ser ut till cms:en) så att du kan koppla samman cmsen med mft/3 så att du kan få ett riktigt stort "outfeed-table" när det behövs.
Sticksågsmodulen är riktigt trevlig, kanske speciellt om man inte har någon bandsåg eller figursåg.
Den stora justerbordstillsatsen finns tyvärr inte till cms:en - den är riktigt trevlig, om än omständig att ställa in. Hur de nya, mindre, justerborden är, vet jag inte.
Min åsikt är att fräsmodulen är det bästa anhåll för handöverfräsar som jag ha sett. Anhållen kunde vara länge, men i övrigt är allt utmärkt.
Sågmodulen har jag inte testat särskilt mycket.
Du bör skaffa skarvstycken (vet inte hur de ser ut till cms:en) så att du kan koppla samman cmsen med mft/3 så att du kan få ett riktigt stort "outfeed-table" när det behövs.
Sticksågsmodulen är riktigt trevlig, kanske speciellt om man inte har någon bandsåg eller figursåg.
Den stora justerbordstillsatsen finns tyvärr inte till cms:en - den är riktigt trevlig, om än omständig att ställa in. Hur de nya, mindre, justerborden är, vet jag inte.
Det "nya" justerbordet som är utvecklat till cms:en och cs50:an knäpper iallafall det det äldre bordet som sitter på 70 sågen, rätt så mycket meck med att få till 70bordet rakt i alla ledder . Sen är glidet avsevärt bättre på det nya bordet än det gamla plus att den inte ger ifrån sig några störande skrapljud när man drar det.
Vilken grundenhet är det du är ute efter?, den fristående eller den som kopplas samman med mft:t?
Fräsmodulen är enligt mig överlägsen men då jag inte arbetat med någon annan tillverkares modell så är ju det lite intetsägande.
Som med dom bästa festool verktygen är den otroligt lätt och smidig att arbeta med, har nog aldrig lyckats fräs fel en enda gång än så länge, fräshöjd, sidinställningar osv, som vanligt i festools fall är första anblicken överväldigande men efter en kvart vid maskinen har man full koll på vad alla reglage gör och hur man lättast ska använda dom.
Har även modulen till ts55 och till stickisen, den sistnämda har jag inte haft äran att använda ännu så den ligger fortfarande i sitt paket och väntar.
ts55 modulen är ruggit effektiv när man väl pulat in sågen, som tar en stund dom första gången man gör det, men efter det har man en klyvsåg som har ruggit bra precision och är lätt att flytta med sig. Spånutsuget är tom bättre på cms-55 än på både cs50 och 70:an.
Har ännu inte haft användning av någon bordsbreddare så det har inte införskaffats, däremot har jag en bordsförlängare som är riktigt användbar och trevlig att montera.
Vilken grundenhet är det du är ute efter?, den fristående eller den som kopplas samman med mft:t?
Fräsmodulen är enligt mig överlägsen men då jag inte arbetat med någon annan tillverkares modell så är ju det lite intetsägande.
Som med dom bästa festool verktygen är den otroligt lätt och smidig att arbeta med, har nog aldrig lyckats fräs fel en enda gång än så länge, fräshöjd, sidinställningar osv, som vanligt i festools fall är första anblicken överväldigande men efter en kvart vid maskinen har man full koll på vad alla reglage gör och hur man lättast ska använda dom.
Har även modulen till ts55 och till stickisen, den sistnämda har jag inte haft äran att använda ännu så den ligger fortfarande i sitt paket och väntar.
ts55 modulen är ruggit effektiv när man väl pulat in sågen, som tar en stund dom första gången man gör det, men efter det har man en klyvsåg som har ruggit bra precision och är lätt att flytta med sig. Spånutsuget är tom bättre på cms-55 än på både cs50 och 70:an.
Har ännu inte haft användning av någon bordsbreddare så det har inte införskaffats, däremot har jag en bordsförlängare som är riktigt användbar och trevlig att montera.
Tack Gifen!
det är fräs o TS55 inläggen jag är ute efter
Velar fortfarande om jag vill ha fristående eller påhängsgrundenhet.
Prismässigt så är det ju ingen skillnad- Frågan är mer om ett stort bord är viktigare än en liten smidig bords-såg/fräs som lätta kan flyttas runt på....
Tyvärr går ju inte den fristående grundenheten att haka på MFTn
det är fräs o TS55 inläggen jag är ute efter
Velar fortfarande om jag vill ha fristående eller påhängsgrundenhet.
Prismässigt så är det ju ingen skillnad- Frågan är mer om ett stort bord är viktigare än en liten smidig bords-såg/fräs som lätta kan flyttas runt på....
Tyvärr går ju inte den fristående grundenheten att haka på MFTn
Jag har CMS med sågmodul, och anser att anhållet LA mer eller mindre är ett måste bland tillbehören. Det medföljande vinkelanhållet (WA) är inte tillräckligt stabilt och det är lite pyssligt att ställa in. LA är precis tvärtom, stabilt och enkelt att ställa in (mycket tack vare finjusteringsratten). I ett försök att vara objektiv kan jag nämna att någon i en tidigare tråd tyckte att LA är onödigt jobbigt att manövrera då det finns två spakar och en ratt att spänna. Själv tänker jag inte så mycket på det - när man har använt det ett tag så går det av bara farten.
Angående breddare och förlängare håller jag helt med gifen att förlängare är prioritet ett. Jag har heller inte några breddningsbord och det är inte ofta jag saknar dem - bredare material sågar jag iställer med skena. Men visst, i vissa lägen hade det varit smidigare att kunna köra bredare material på CMS:en (främst för att det blir bättre/enklare repeterbarhet än med skena, speciellt om man inte har FS-PA) men jag har inte kunnat motivera det för mig själv än så länge. Sen är det nog också lite en fråga om vad man själv föredrar, så mitt förslag är att börja utan breddare och sedan komplettera om du tycker att det behövs. Faktum är att du kan börja utan förlängningsborden med, det finns ju mer eller mindre snikna alternativ om man vill börja utan... MFT:n (som jag förstått att du också tänkt att skaffa) är lika högt som CMS:en och kan dubblera som tex utmatningsbord. Som inmatningsstöd kan du tex köra med en enkel rullbock eller två. Om du har höga mobilitetskrav är förstås de "riktiga" förlängningsborden att föredra.
När det gäller fristående CMS eller varianten man hänger på MFT:n hade jag valt den fristående varianten. Eftersom CMS:en är så pass portabel som den är tycker jag inte att man skall göra sig beroende av att även släpa med MFT:n om det inte behövs.
Hade du tänkt dig att skaffa en TS55/75 att montera fast i CMS:en, eller använda den du redan har? Som gifen skriver är det inte "plug'n play", utan det krävs lite pillande för att få sågen på plats. Att haka dit den går på nolltid, men innan dess skall det monteras på en speciell höjdinställningsgrunka och klyvkniven skall bytas ut mot en fast dito. Visst, det tar inga evigheter att göra det, men personligen hade jag blivit tokig på manövern med tanke på hur ofta det hade behövts göras. Som tur är har jag två sågar, så jag slipper i varje fall bli tokig av den anledningen...
Angående breddare och förlängare håller jag helt med gifen att förlängare är prioritet ett. Jag har heller inte några breddningsbord och det är inte ofta jag saknar dem - bredare material sågar jag iställer med skena. Men visst, i vissa lägen hade det varit smidigare att kunna köra bredare material på CMS:en (främst för att det blir bättre/enklare repeterbarhet än med skena, speciellt om man inte har FS-PA) men jag har inte kunnat motivera det för mig själv än så länge. Sen är det nog också lite en fråga om vad man själv föredrar, så mitt förslag är att börja utan breddare och sedan komplettera om du tycker att det behövs. Faktum är att du kan börja utan förlängningsborden med, det finns ju mer eller mindre snikna alternativ om man vill börja utan... MFT:n (som jag förstått att du också tänkt att skaffa) är lika högt som CMS:en och kan dubblera som tex utmatningsbord. Som inmatningsstöd kan du tex köra med en enkel rullbock eller två. Om du har höga mobilitetskrav är förstås de "riktiga" förlängningsborden att föredra.
När det gäller fristående CMS eller varianten man hänger på MFT:n hade jag valt den fristående varianten. Eftersom CMS:en är så pass portabel som den är tycker jag inte att man skall göra sig beroende av att även släpa med MFT:n om det inte behövs.
Hade du tänkt dig att skaffa en TS55/75 att montera fast i CMS:en, eller använda den du redan har? Som gifen skriver är det inte "plug'n play", utan det krävs lite pillande för att få sågen på plats. Att haka dit den går på nolltid, men innan dess skall det monteras på en speciell höjdinställningsgrunka och klyvkniven skall bytas ut mot en fast dito. Visst, det tar inga evigheter att göra det, men personligen hade jag blivit tokig på manövern med tanke på hur ofta det hade behövts göras. Som tur är har jag två sågar, så jag slipper i varje fall bli tokig av den anledningen...
Tack för tipsen Bygga_Bo!
När det gäller att göra ytan större så tänker jag som du att skivor kör jag med skena och längdmässigt så kommer jag nog att börja med snikvarianter till jag blir knäpp och intalar mig att Festos är prisvärda.
Likadant med sågen, jag tänker börja köra med befintliga 55an och skifta (kräver väl lite planering av arbetspassen). Känns så overkill att behöva 2 st 55or, kanske köpläge för en bra cirkelsåg att komplettera med istället.
Med fräsen så börjar jag med att flytta OF1010an fram o tillbaka...är den lika bökig att skifta som sågen??
När det gäller att göra ytan större så tänker jag som du att skivor kör jag med skena och längdmässigt så kommer jag nog att börja med snikvarianter till jag blir knäpp och intalar mig att Festos är prisvärda.
Likadant med sågen, jag tänker börja köra med befintliga 55an och skifta (kräver väl lite planering av arbetspassen). Känns så overkill att behöva 2 st 55or, kanske köpläge för en bra cirkelsåg att komplettera med istället.
Med fräsen så börjar jag med att flytta OF1010an fram o tillbaka...är den lika bökig att skifta som sågen??
Jag vet inte hur bökig sågen är att flytta, men of1010an är snabb att sätta i, det finns 2 styrpinnar som gör att man snabbt kommer till exakt rätt läge. Däremot blir man lätt lat och skaffar sig en fräs till, det är så smidigt att ha en i bord hela tiden. Förslagsvis en kraftigare fräs i bordet och 1010an till handfräsning.Nimajneb skrev:Tack för tipsen Bygga_Bo!
För mig är det tvärtom - jag har inte fräsmodulen. Men vad jag har förstått genom att titta på den är det enklare att flytta fräsen än att flytta sågen.Daniel_N skrev:Jag vet inte hur bökig sågen är att flytta, men of1010an är snabb att sätta i, det finns 2 styrpinnar som gör att man snabbt kommer till exakt rätt läge. Däremot blir man lätt lat och skaffar sig en fräs till, det är så smidigt att ha en i bord hela tiden. Förslagsvis en kraftigare fräs i bordet och 1010an till handfräsning.
Jag har själv haft min OF1010 monterad i ett hemmabyggt bord där fräsen hölls på plats mha stängerna (som används till anslagen), vilket fungerade utmärkt och gjorde det enkelt att montera/demontera den. Men precis som Daniel skriver så blev jag lat... fräsen åkte helt enkelt ut och in för ofta. Initialt övervägde jag att skaffa en Festoolfräs till + CMS-modulen, men när jag insåg att jag samtidigt ville ha en kraftigare fräs i bordet så backade jag pga priset. En OF2200 + CMS-modul kostar en bra slant... runt 15 lakan har jag för mig. För de ca 6k som bara modulplattan kostar får man en rejäl fräs av annat märke + tillbehören som behövs för att bygga ett eget fräsbord (se tex phl:s tråd om Axminster-kittet). I mitt fall blev valet enkelt, men då bör jag tillägga att mitt fräsbord står permanent i verkstaden. Hade jag haft behovet att släpa omkring på det så hade CMS-lösningen varit det enda vettiga alternativet. Sen kan det vara en utrymmesfråga också om man har trångt med plats.
Tyvärr så har jag inte utrymmet för en permanent lösning i källarn därav CMS spåret.
När det kommer till anhållet så ger du inte mycket för det bifogade WA. Men så dåligt kan det ju inte vara....eller..??
Hade Festool kört med just prissättning så kunde man ju alltd vänta o se men jag förväntar mig faktiskt ett paketpris om jag köper på ett bräde CMS o MFT. Detta gör att man kasnke måste tänka till lite mer innan än vanligen.
När det kommer till anhållet så ger du inte mycket för det bifogade WA. Men så dåligt kan det ju inte vara....eller..??
Hade Festool kört med just prissättning så kunde man ju alltd vänta o se men jag förväntar mig faktiskt ett paketpris om jag köper på ett bräde CMS o MFT. Detta gör att man kasnke måste tänka till lite mer innan än vanligen.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Du borde absolut kunna få ett paketpris på det, frågan är hur mycket dock. Men något borde det göra. Särskilt tillbehör borde gå bra att få billigt då.
Man kan ta ur modulplattan och fräsa med den som botten på fräsen också, fast det blir kanske lite jobbigt...
Jag har ett gammalt Elubord för cirkelsågs- eller fräsmontering, och det är rätt enkelt att ta i och ur maskinerna, men det är ändå jobbigt. Angående CMS-TSX5, kanske det vore läge att sätta i en TS75, som du kan ta ur vid de enstaka tillfällena du behöver det sågdjupet för sänksågning? Tycker t.o.m. det är tröstlöst att ställa om mellan rikt- och planhyvling på en kombi. Det blir så tungarbetat. Däremot de där speciella gångerna så kan det ju vara helt ok, kanske fem ggr per år eller så.
Man kan ta ur modulplattan och fräsa med den som botten på fräsen också, fast det blir kanske lite jobbigt...
Jag har ett gammalt Elubord för cirkelsågs- eller fräsmontering, och det är rätt enkelt att ta i och ur maskinerna, men det är ändå jobbigt. Angående CMS-TSX5, kanske det vore läge att sätta i en TS75, som du kan ta ur vid de enstaka tillfällena du behöver det sågdjupet för sänksågning? Tycker t.o.m. det är tröstlöst att ställa om mellan rikt- och planhyvling på en kombi. Det blir så tungarbetat. Däremot de där speciella gångerna så kan det ju vara helt ok, kanske fem ggr per år eller så.
Angående WA stödet anser jag det vara gott nog, beror lite på vad man sågar och vart på bordet man spänner fast det, tycker att det är riktigt smidigt att flytta runt och finjustera. Så länge du spänner fast wa stödet mitt för klingan så har du 100 precision vid klingan, det är i ändarna det sviktar OM man belastar det för mycket.
har WA anhållet till både cms och cs50:n och shar inte alls saknat det lite väl överarbetade längdanslaget.
OF fräsarna är mycket smidigare att montera i och ur än sågarna.
En 75 gör ju sågbordet mer mångsidigt med den extra kraft man får plus sågdjupet, inget jag hellre saknat än så länge i mina arbetsuppgifter men det beror ju helt på vad man jobbar med.
Ett minus jag just kom på med cms-ts55/75 är att ljudvolymen inte är lika angenäm som på dom stationära men då använder man ju också hörselskydden till vad dom skall användas till. En held del skaller och missljud, går säkert att åtgärda med lite gummi mellan modulplattorna och grundenheten, men tyvärr låter ju ts sågarna lite udda som det är.
har WA anhållet till både cms och cs50:n och shar inte alls saknat det lite väl överarbetade längdanslaget.
OF fräsarna är mycket smidigare att montera i och ur än sågarna.
En 75 gör ju sågbordet mer mångsidigt med den extra kraft man får plus sågdjupet, inget jag hellre saknat än så länge i mina arbetsuppgifter men det beror ju helt på vad man jobbar med.
Ett minus jag just kom på med cms-ts55/75 är att ljudvolymen inte är lika angenäm som på dom stationära men då använder man ju också hörselskydden till vad dom skall användas till. En held del skaller och missljud, går säkert att åtgärda med lite gummi mellan modulplattorna och grundenheten, men tyvärr låter ju ts sågarna lite udda som det är.
Produkter som diskuteras: "hörselskydden"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nja, det var väl mer för att det är roligare att ha två olika sågar än två likadana. Då kan ju breddningen av sågmöjligheterna också delvis motivera kvasidubbleringen.
Sen är det väl aldrig fel att ha några extrawatt att jobba med ändå i en klyv, även om den är liten. Det är otroligt sällan jag använder sågdjupet över 55mm på min TS75, eller Bosch GTS10 heller för den delen. Däremot är det faktiskt en fördel med sänksågen om man vill palla upp mycket under skenan, för då spelar det mindre roll, man kommer ner ändå.
Sen är det väl aldrig fel att ha några extrawatt att jobba med ändå i en klyv, även om den är liten. Det är otroligt sällan jag använder sågdjupet över 55mm på min TS75, eller Bosch GTS10 heller för den delen. Däremot är det faktiskt en fördel med sänksågen om man vill palla upp mycket under skenan, för då spelar det mindre roll, man kommer ner ändå.
Jag använde WA en hyfsat god stund innan jag skaffade LA, och visst fungerar det. Dock tycker jag att LA fungerar så pass mycket bättre att det är värt pengarna. Vad som är "värt pengarna" är förstås väldigt individuellt/subjektivt... och jag vet att jag kan vara lite väl petig ibland. Men det tycker jag att man skall få vara när det gäller Festool.Nimajneb skrev:
Som gifen är inne på blir det stabilt nog med WA om man spänner fast det på bordets långsida mittför klingans "framkant". Med andra placeringar får man vara beredd på svikt i olika utsträckning. Det är tex ingen bra idé att montera WA på bordets kortsida (vilket hade varit bra, för då hade man sluppit att ha "stången" pekandes ut från bordet - den hamnar nämligen i samma höjd som "de manliga juvelerna" ).
När man monterar WA på långsidan ställer man in sågbredden genom att föra "stången" fram och tillbaks. Då kommer vi till en av de största bristerna med WA... när man spänner fast stången brukar anhållet flytta sig en bit vid skalan på bordets kortsida. Jag skriver "brukar", för det är inte alltid det gör det, och när det sker vet man inte heller i förväg på vilket håll det kommer att flytta sig, eller hur mycket för den delen. Problemet uppstår pga det är lite spel i stången. Det är inga gigantiska förflyttningar vi pratar om, det handlar om runt +/- 1-2 mm, men det är himla irriterande att inte kunna låsa fast anhållet i önskat läge på direkten.
När det gäller möjligheterna till finjustering anser jag att WA helt ligger i lä jämfört med LA. Dels pga problemet ovan, och dels för att man för stången fram och tillbaks med handkraft. Det är betydligt enklare och precisare att vrida på en ratt som på LA.
Detta är vad jag har upplevt, men eftersom det finns de som är nöjda så är det kanske vettigt att prova först, och komplettera med LA om du upplever samma problem med WA som jag gör. Dock använder jag WA ganska mycket fortfarande, men på ett litet annat sätt. Se inlägg #71 i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/86622-festool-cms-3.html
Du brukar ju ha koll på import... jag antar att du inte har missat att tillbehören ofta kostar 25-30% mindre i UK. Du får nog handla mer än CMS och MFT om du skall komma upp i motsvarande rabattNimajneb skrev:
..
En halvfuling är ju åxå att köpa ett komplett paket med OF2200 (1400), CMS-GE samt fräsinsatsen. Kostar i UK 1200GBP, kan jag slita mig ifrån OF2200an och sälja den så kan man nog spara några kronor där åxå.
..
Någon som har OF2200-Frässet?
En halvfuling är ju åxå att köpa ett komplett paket med OF2200 (1400), CMS-GE samt fräsinsatsen. Kostar i UK 1200GBP, kan jag slita mig ifrån OF2200an och sälja den så kan man nog spara några kronor där åxå.
..
Någon som har OF2200-Frässet?