2 561 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Uppdelat ämne: Justera eftergångstiden på Festool CTL dammsugare
Nej, det måste heta något mer Festoolskt. Jag föreslår KraftweiterleitungMicke184 skrev:
För övrigt vill jag också ha den funktionen. Eller ännu hellre ett eller fler separata uttag där alltid finns kräm. Det borde ju vara ganska lätt att ordna.
Klart att man kan ha ett separat skarvdon liggandes i dammsugaren - med är lixom inge fint...mattiasp skrev:
Panelen på Midi (å Mini) är ganska liten å ngt extra jack blir svårt att få till där; klart att man kan sätt dit ett jack varsom på dammsugaren men man vill kanske inte att dammsugaren ska se ut som om något som borde ha aborterats...
Vad det gäller Kraftweiterleitung är det ett vackert och passande ord - men inte på panelen tyvärr - det sticker lixom ut bredvid Emanuel, 0 å Auto. Däremot blir nog den nya modellbeteckingen CTL Midi-K Set...
Tog mig tid att (som hastigast) titta bakom panelen på min Midi;
Lite observationer:
Lite observationer:
- Det är trångt
- Kortet som "vi" tänkt att modda är mer eller mindre helt ingjutet i plast. Själva kortet är lagt i en låda (i ABS-plast?) för att sedan fyllas med ngn form av gucka.
- Av alla snören i bild 1 så är det ett par som jag inte vet var de går (vita) Troligtvis en givare - men för vad.
- De resistorer som (eventuellt?) styr tiden är nedsänkta i plasten bakom småspänningstrafon.
- Jag vet inte hur man lyckas att välja mellan Auto och Manuel på vredet - det går "bara" ett par (rosa) snören från vredet till styrkortet-kortet.
- Att byta vredet ser jag som uteslutet - vredet känns grymt special - inget lätt jobb alltså.
- Att reglerara riden med byta av resistor innebär en hel del meck. Först att ta reda på om det verligen är styrt av mina gissade resistorer. Sedan måste dessa på ngt sätt friläggas från ingjutningen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingjutningen är nog mest gjord för att skydda kortet från damm och vibrationer. Det gick fortfarande att se en del av kortet. Går nog att ta sig runt om man är envis.
Nu vet jag inte var de två svarta tåtarna från vredet går men att det bara grå två tåtar från kortet till vredet är väl inte så orimligt. Beror ju helt på hur resten av motorinkopplingen ser ut.
Den svarta runda blaffan i mitten på PCB:et ser ju nästan ut som en summer. Kan det vara den summern som väsnas när man har för lågt sugtryck i CTM-maskinerna? Kortet i en CTL22:a lär vara samma som i MIDI:n och förmodligen samma i alla Festools maskiner.
Nu ser jag inte så bra på kortet men du ska nog inte ta för givet att trafon används för att skapa signalspänning till kortet. Används inte den trafon som sense av förbrukaren?
Nu vet jag inte var de två svarta tåtarna från vredet går men att det bara grå två tåtar från kortet till vredet är väl inte så orimligt. Beror ju helt på hur resten av motorinkopplingen ser ut.
Den svarta runda blaffan i mitten på PCB:et ser ju nästan ut som en summer. Kan det vara den summern som väsnas när man har för lågt sugtryck i CTM-maskinerna? Kortet i en CTL22:a lär vara samma som i MIDI:n och förmodligen samma i alla Festools maskiner.
Nu ser jag inte så bra på kortet men du ska nog inte ta för givet att trafon används för att skapa signalspänning till kortet. Används inte den trafon som sense av förbrukaren?
Redigerat:
När ni har diskuterat färdigt, kanske ni kan översätta så att en vanlig ingenjör förstår? Verkar det gå att fixa en längre, helst justerbar eftergångstid? Ett ytterligare uttag kanske man kan ordna ändå, utan Kraftweiterleitung på reglaget.
Jag kom att tänka på en sak. Kanske man kan använda summern för att varna för högt tryckfall över påsen, alternativt påsen+filtren? Det vore fint om det larmade när påsen börjar bli full.
Jag kom att tänka på en sak. Kanske man kan använda summern för att varna för högt tryckfall över påsen, alternativt påsen+filtren? Det vore fint om det larmade när påsen börjar bli full.
Redigerat:
Det är säkert lite pilligt men jag ser inte det som omöjligt förrän jag själv pillat itu en maskin. Föresten, när blev en maskiningenjör en "vanlig ingenjör"?mattiasp skrev:
Det är väl så CTM-maskinerna fungerar? Kräver nog givare och skit.
Vem pratar om maskinare? De kanske begriper sånt där med PCB. För mig betyder PCB polychlorinated biphenols. Otrevliga saker.phl skrev:
Får leta efter en analog differenstryckmätare. Nån som har sett en på nätet? Ett u-rör är för simpelt.
Redigerat:
Förvisso - men att jobba sig igenom 6mm epoxy är inte kul. Dessutom så är alltihop först lagt i box och sedan i med epoxy, dvs först skrap å pill å borr för att sedan undersöka om moddning ens är möjlig...phl skrev:
Från matning går två svarta tåtar in i vredet - ut kommer rosa. För att svara min egen undran ang. hur man löser autoläget så sitter det nog en strömtrafo kopplad till ett relä (el. motsvarande) inuti vredet. Dvs auto-läget är redan fixat innan man kommer till kontrollkortet.phl skrev:
"Summern" är en vrid-pot kopplat till sugstyrkan.phl skrev:
Kan inte ta gift på det men givet att trafo'n ger 12V på sekundären och det sitter en likriktarbrygga till höger om densamma så tror jag på lågvoltsmatning.phl skrev:
Det låter som om du har rätt på alla punkter Micke184. Jag tänkte nog ändå gå en dust med Daniel_N:s CTL22:a.Micke184 skrev:Förvisso - men att jobba sig igenom 6mm epoxy är inte kul. Dessutom så är alltihop först lagt i box och sedan i med epoxy, dvs först skrap å pill å borr för att sedan undersöka om moddning ens är möjlig...
Från matning går två svarta tåtar in i vredet - ut kommer rosa. För att svara min egen undran ang. hur man löser autoläget så sitter det nog en strömtrafo kopplad till ett relä (el. motsvarande) inuti vredet. Dvs auto-läget är redan fixat innan man kommer till kontrollkortet.
"Summern" är en vrid-pot kopplat till sugstyrkan.
Kan inte ta gift på det men givet att trafo'n ger 12V på sekundären och det sitter en likriktarbrygga till höger om densamma så tror jag på lågvoltsmatning.
Hur gick det för er?