984 läst · 2 svar
984 läst
2 svar
Befintlig el på ny el
Snart får jag min nya el installerad och då skall den befintliga delen av elsystemet kopplas på detta. Den befintliga elen kommer genom tomrör upp ur golvet och på denna skall allstå ny el från ny normcentral kopplas. Där denna el sitter har jag just ny byggnadens enda oisolerade vägg eftersom jag inte vet hur den kommer att kopplas hop. Elen kommer allstå från tak ner till väggen och det ligger flera meter extra flexslang där. Bör elektrikern dra ut det gamla tomröret till utsidan av väggen och koppla i kulodosa eller bör det kopplas inne i den framtida väggen i en vanlig kopplingsdosa? Min vägg konstruktion påverkas ju lite av hur dragningen bör göras. Kan jag t.ex. lägga elen på utsidan av väggen så kan jag ju påbörja väggbygge och få dit lite isolering nu.
Förtydliga frågan. Uppifrån kommer flexislang och underifrån ingjutet kommer kabel i tomrör. Båda kablarna är långa nog för att kunna kopplas samman på valfritt ställe. Koppla hop inne i väggen eller utanpå väggen.
Förtydliga frågan. Uppifrån kommer flexislang och underifrån ingjutet kommer kabel i tomrör. Båda kablarna är långa nog för att kunna kopplas samman på valfritt ställe. Koppla hop inne i väggen eller utanpå väggen.
Moderator
· Stockholm
· 52 265 inlägg
Vet inte om jag uppfattat frågan rätt. Men jag tolkar det som att du har en ny normcentral, från den kommer det ett rör som skall kopplas ihop med den "gamla" installationen. Och frågan är hur man placerar dosan?
Allra bäst vore det nog om man kan dra trådarna från den gamla elen direkt till centralen utan koppling på vägen, man skall alltid eftersträva så få kopplingspunkter som möjligt. Om sträckan är lång så kan det ändå vara bra med en kopplingsdosa på vägen.
Om du nu skall ha en kopplingsdosa på/i en ny vägg så är ju det snyggaste alternativet ändå att ha den infälld.
Det finns ju inget som hindrar att du isolerar väggen nu, och kanske tom. sätter en gipsskiva över provisoriskt i väntan på elektrikern.
En sak jag fundera lite över i din beskrivning. Har du bara en säkring till hela den "gamla" installationen?
Allra bäst vore det nog om man kan dra trådarna från den gamla elen direkt till centralen utan koppling på vägen, man skall alltid eftersträva så få kopplingspunkter som möjligt. Om sträckan är lång så kan det ändå vara bra med en kopplingsdosa på vägen.
Om du nu skall ha en kopplingsdosa på/i en ny vägg så är ju det snyggaste alternativet ändå att ha den infälld.
Det finns ju inget som hindrar att du isolerar väggen nu, och kanske tom. sätter en gipsskiva över provisoriskt i väntan på elektrikern.
En sak jag fundera lite över i din beskrivning. Har du bara en säkring till hela den "gamla" installationen?
Hempularen. den gamla elen var kopplad i ett urgammalt elskåp på ovanvåning som matades från annat skåp i källaren. Skåpet försörjde några rum på bottenvåning samt hela ovanvåning. all el till ovanvåning är nu dragen från källare i två grupper och ytterligare en där den gamla elen kopplas på. Den gamla installationen har endast en grupp men går numera endast till tre vägguttag och några taklampor. Hittills har jag aldrig belastat med mer än ca 200 watt.
Om jag väljer varianten med infälld kopplingsdosa kan jag kanske bygga klar bakre del av vägg reglar/vindpapp + isolering och dra ut såväl flexislang som den gamla kabeln så kan elektriken fästa kopplingsdosan på lämpligt ställe. Om man kan göra så kanske jag kan fästa plasten så att inte varm/fuktig luft stömmat ut. Skall jag sträva efter att öppningen på tomröret hamnar på den varma sidan av väggen med tanke på kondensrisken eller spelar det mindre roll. Väggen är även isolerad på utsidan så det kommer inte att bli så kallt.
Om jag väljer varianten med infälld kopplingsdosa kan jag kanske bygga klar bakre del av vägg reglar/vindpapp + isolering och dra ut såväl flexislang som den gamla kabeln så kan elektriken fästa kopplingsdosan på lämpligt ställe. Om man kan göra så kanske jag kan fästa plasten så att inte varm/fuktig luft stömmat ut. Skall jag sträva efter att öppningen på tomröret hamnar på den varma sidan av väggen med tanke på kondensrisken eller spelar det mindre roll. Väggen är även isolerad på utsidan så det kommer inte att bli så kallt.
Liknande trådar
-
Flytta befintlig luftvärmepump, eller köpa en ny enbart för att få en bättre placering.
Värme allmänt -
Utnyttja befintlig coax kabel
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Ny elsladd till befintlig el.
El -
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök -
Tegla befintlig trästomme eller riva och bygga nytt med leca?
Utbyggnad och tillbyggnad