Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Skadan tror jag kan härledas till min dotter som som ettåring körde in nageln i mitt öga - efter det började problemet iaf...
Är hon en maskin eller ett verktyg? :D :D

"Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg" ;)
 
Naglar - dom bästa mest användbara verktygen genom tiderna =)
 
Mikael_L skrev:
Är hon en maskin eller ett verktyg? :D :D

"Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg" ;)
Naglar går definitivt under "verktyg" :)
Tyvärr ofta ett överskattat verktyg - å andra sidan har jag många sår efter felutnyttjade skruvmejslar. Bänd alltid bort ifrån handen är rådet :D

/K
 
Skulle borra upp ett av hålen i ett spikband så det blev större, spände fast ena endan och höll i den andra. Borrmaskinen högg och började rulla upp bandet på borren och drog in mina fingrar. Blod, köttslamsor och metallspån på helt fel ställe. Inte gick det att sy ihop på ett vettigt sätt heller, huden var för trasig, så det blödde igenom bandagen i fyra dagar. Men jag hade ändå en sagolik tur, inga ben eller senor skadades och nu ser fingrarna riktigt städade ut. Det dröjer nog ett tag innan jag vågar borra i metall igen, har lite flashbacks av den EVIGHET man hann tänka medan fingrarna åkte närmare borren.
 
Rörande handskar så är det direkt farligt med handskar i en del fall t ex vid bordssåg, fräs, hyvel etc. Det finns inte en enda snickare som försöker sig på att rikta något med handskar på sig t ex, risken för att bli av med handen är rätt stor.

Ofta underlättar valkarna i händerna en del men sen är nackdelen att man ibland faktiskt har vibrationsskador, förfryst fingrar etc så det är inte enbart positivt *mutter*

/Kent
 
En kompis fastnade med handsken i cirkelsågen. Handen snurrade med klingan ett halv varv och träffade sen arbetsstycket. Två brutna fingrar och massor av sjukgymnastik för att få dem att funka igen var resultatet.

Så precis som snickarboden säger, används inte handskar då du använder roterande maskiner som de kan fastna i.... :eek:
 
Milkshaken
Ja handskar är som sagt både på gott och ont, nu när jag håller på med kyla... (Kyltransporter) då är det ett krav att ha handskar, då mina fingrar blir vita pga tidigare arbeten med vibrations.. typ spettmaskiner, odyl..
Har jag inte handskar nu i kyla så spricker skinnet och stora sår bildas...
 
Skulle ritsa aquapanel för att sedan knäcka densamma som man brukar göra med gipsskivor. Använde en brytbladskniv och hade ett vattenpass tror jag som ritslinjal vilket gjorde att jag fick mata ut bladet en bit. Att ritsa aquapanel kräver mer kraft så jag tryckte hårt och givetvis bröts bladet, pang, vad hände? Ajdå - toppen på pekfinget är borta. Idag är det dock bra men känseln i pekfinget tog ett tag att återhämta sig.
 
Vare sig maskin eller verktyg men ännu en bra sak med att faktiskt ha kläder och skor på sig när man arbetar. Mdf-skiva på tån, varken en stor bit eller ett högt fall men nog fan gjorde det ont allt. Fick prova på att dränera nagel med glödande gem. Smidigt men kräver ett visst handlag så man inte bränner sig...

Bild för okänsliga läsare.
 
Gjort lite olika dumheter under renoveringen med kåken, har dessutom bara en halv tumme sen jag var liten och klåfingring på högra handen så man har en bättre påminnelse än ett snöre runt ett finger... Är alltid noga med skyddsglasögon och har blivit duktig med hörselskydd nu.

Spik i foten (klassiker #1)
Trampat på x antal spikar då jag rivit och haft virke överallt, kör med sandaler ibland. Men det absolut värsta är att trampa på skruv då det gör brutalt ont att dra ut den. Har ett fint märke under högerfoten efter en 40mm gipsskruv som var dragen genom en 12mm spånskiva, fick lixom snurra runt på spånskivan för att komma loss (en öm jävla balettdans kan man beskriva det som).

Dyckerpistol
Hade pekfinger 2 centimeter ifrån där jag satte en 40mm dyckert, pang AJAJAJAJAJ... dyckerten vände på en skruvskalle och ut kom 5mm spik rakt in i fingret. Sen den dagen har jag fingrarna på ett avstånd som matchar spiken gånger två.

Hammare (klassiker #2)
Just nu håller jag på att tappa vänster tumnagel, 3 smällar på en dag vart för mycket då jag handjagade panel på kåken under oktober månad. Första gjorde ont, andra gjorde brutalt ont... Tredje smällen kände jag inte av då jag tappat känseln i tummen :)

Klyvsåg
Försökte klyva 2cm ur en 95mm bräda som var 4,5 meter lång, fick en rejäl snyting, ger mig inte på detta längre utan att ha en annan person som tar tag i andra änden och drar/särar. Kul att se att man inte är ensam att underskatta detta verktyget.

Cross
Inget verktyg, men fastnade med två fingrar i bakdrevet då en polare som satt på andra sidan snurrade på bakhjulet... Svor en hel del då jag sakta fick snurra varvet runt för att komma loss (snacka om platta fingertoppar efteråt). Tappade två naglar efter det...
 
tiggre skrev:
Klyvsåg
Försökte klyva 2cm ur en 95mm bräda som var 4,5 meter lång, fick en rejäl snyting, ger mig inte på detta längre utan att ha en annan person som tar tag i andra änden och drar/särar. Kul att se att man inte är ensam att underskatta detta verktyget.
Fanns det rätt sorts klyvkniv på sågen? Man förutsätter ju när man använder ett sånt verktyg att det ska fungera utan trubbel.
 
Är en Dewalt 743N som man flippar över, och ja... kniven var uppfälld ;)
 
Var det möjligen så att brädan inte hade någonstans att ligga när sågen tog slut?
 
Visst var det så, eller rättare sagt den hade ett bord att ligga på, men det var inte en plan yta hela vägen (4,5meter altanbräda).

Skulle jag göra om det idag ensam skulle jag köra med en cirkelsåg.
 
Hej hej, här kommer 2 av alla saker som jag varit med om

Stod och klöv 45x70 på högkant med min makita bordsåg, klingan gick igenom med en 7 mm eller nått sånt, hade tummen uppe på regeln och "glömde" ta bort tummen ¨körde klingan rakt igenom tummen, tummen sitter kvar idag med ett ärr som minne :)


Stolpade upp ett garage och skulle skjuta fast en regel under garagefönstrets underliggare när jag slant och sköt fast 2 fingrar genom knogarna rakt i regeln med 90mm spik, fick dra ur spiken genom fingrarna med hammaren.. man lär så länge man lever.. finns hur mycket som helst men då lär det bli en novell av detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.