tack för kunskapen GK100! har lärt mig en hel del från dig:)
jag trodde faktiskt inte att en kapacitiv koppling kunde driva fullt så höga strömmar för att lösa en JFB. ju mer nergrävd kabel desto större kapacitiv koppling va?
jag googlade runt lite på IT-nät förut om hittade info om att det bara var norge och albanien som hade ett så utbrett IT-nät med 3x230v..
 
Där har vi ju en man som är teoretiskt påläst!
Tack för klargörande med de kapacitiva strömmarna GK100.
 
Detta är dagens pizzeriafynd som jag såg på toaletten när jag gick till en pizzeria efter jobbet. De hade rörelsevakt som tände upp badrumslampan, men lösningen var väl inte riktigt en "standardlösning", om jag säger så.

Först och främst så hade de gjort så här för att få "obruten fas" fram.

Därefter hade de kopplat så här för att få funkionen rörelsedetektering. :D Använt ungefär denna som rörelsevakt.

Jag tyckte att det såg lite roligt. :p

//Patrik
 
Det syns att ett estetiskt tilltalande slutresultatet och kvalitet varit i fokus
 
Det värsta jag sett skall nog vara i ett kök där man för att få ström i en bänkbelysning så hade man helt enkelt gjort en sladd med två hanar varav den ena satt i ett vägguttag och den andra i bänkbelysningen!!!!! Lägenhets innehavaren var själv väldigt nöjd med denna installation :)
 
På en fest jag var med att arrangera skulle det vara ett lotterihjul. Hjulet var c:a 120 cm brett och gjort av spånskiva. Någon kom på idén att driva hjulet med en uttjänt borrmaskin. Sagt och gjort. Borrmaskinen spikades fast i en träbock och hjulet fästes i chucken. Problemet var att hjulet var så tungt att borrmaskinen ganska snabbt började ryka då den var gammal och saknade effektreglering. I lokalen fanns fler gamla maskiner så från en trasig sticksåg togs effektregleringen och kopplades före borrmaskinsmotorn. Vi var noga med att tejpa in alla strömförande delar. Under festen fick sedan de utvalda från bordet komma fram och dra ur kontakten till borrmaskinen för att stoppa hjulet.

Ett år senare hade vi åter en fest och skulle använda samma lotterihjul. Dock var borrmaskinen bortslängd. Den här gången hade vi dock av någon anledning tillgång till en liten asynkronmotor och en 4 kW frekvensstyrning. Med en 300 VA transformator fick vi 400 V till frekvensstyrningen fast bara två faser. Det gällde att ställa in tillräckligt mjuka ramper överallt för att inte frekvensstyrningen skulle klaga på underspänning. Då vi saknade bromsmotstånd och det tog en evighet för hjulet att stanna föreslog jag att vi skulle koppla in en brödrost som bromsmotstånd, men den som lånat frekvensstyrningen vågade inte detta. Även detta år fungerade lotterihjulet tillfredsställande.

Prova inte detta hemma som det heter. Fast å andra sidan var det inga fasta installationer.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Avemo skrev:
...Fast å andra sidan var det inga fasta installationer.
Dåså. Då är det ju helt OK med hempuleri. :D
 
Så lägenhetsinnehavaren hade kopplat sladdens ena kontakt i uttaget på bänkbelysningen? Jag visste inte att det gick att "ansluta" bänkbelysningen till nätet "den vägen"...:eek:? Har aldrig kommit på tanken att prova, heller... diskbänkbelysningen här i lägenheten är kopplad direkt till centralen i hallen. Säkrast så, ju.

Hermansson82 skrev:
Det värsta jag sett skall nog vara i ett kök där man för att få ström i en bänkbelysning så hade man helt enkelt gjort en sladd med två hanar varav den ena satt i ett vägguttag och den andra i bänkbelysningen!!!!! Lägenhets innehavaren var själv väldigt nöjd med denna installation :)
 
:eek: :confused: :mad: ;)

TheStills skrev:
VI håller på att riva lite..
Vad tror ni om detta som fanns bakom ett par el element?
[länk]
Det är nog gjort på 70talet....
Undrar när det hade smält ihop?
 
Mikael_L
Jag rev ut ett kök i somras, men har inte haft tid att posta förrän nu. Lämpligt nog hade jag kameran med.

(OBS, de installationsåsikter jag framför i detta och kommande inlägg ska ingen tolka som regler, utan endast som ren och skär ironi)

Den första upptäckten var ett ojordat utanpåliggande VU inne i ett överskåp som matades av en EKK 3g1,5 från ett utanpåliggande 4-vägs. Jordledaren var skruvat till X-plinten i uttaget inne i skåpet, undrar om trodde dom hade jordat då? :rolleyes:

Nåja, detta var väl inget uppseendeväckande, skulle nästan varit lagligt ifall det var från 80-talet typ. Men av klamring och sånt, var det ganska uppenbart hempulat. Så jag monterade bara ner det, för överskåpet skulle ju bort. Ingen bild finns, men det är inget att sörja.

Men sen tyckte jag det blev lite mer muntert när fläktkåpan kommit väck (även matningen till denna gick via en oklamrad kabel inne i överskåpen och till ett snett och fult uppskruvat VU, men jordat denna gång).
Men nåja med fläkten väck hittar jag en lampsladd SKX, inmurad i kakelfixet.

JAMEN, vad nu! :eek: SKX får väl inte förläggas fast, och mer fast än fastmurat i fixet är väl svårt att tänka sig. :rolleyes:

Det sitter även en 12V matning till spottarna inmurat där. Ena SKX'en var jag tvungen att klippa för att få ner sakerna.
 
  • kakel#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kakel#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
När jag väl fortsatte att härja med köket så gjorde jag nästa trevliga upptäckt bakom kyl och frys.

Hmmm, här har dom missat förläggningssätt igen, fast tvärtom.
För FK är väl till för fast förläggning, eller hur. :confused:

Dom har helt enkelt glömt att klamra*. :rolleyes:

Det hade väl blivit rätt ifall dom använt SKX'en här och FK'n bakom kaklet*. :D


(* Glöm som sagt inte att det handlar om ironi här!)
 
  • kylskap#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kylskap#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillåt mig skaka på huvudet :)
 
Mikael_L
Nu har jag inget mer sådär jätteuppseendeväckande därifrån, tyvärr.

Men man kan ju säga att nästan all synlig el var av pizzeriastandard. :cool:

Se bilder ...

Om ni kollar hur profillisten är satt i hörnet, utan att vara gerad, så kan jag ju säga att detta var typisk snickeristandard överallt i huset. Ingen gerad list så långt jag kunde se. Alla hörn, oavsett ytter som inner hade rakt kapade lister - skitfult.
Vidare såg man gips och spånskivekanter rätt genom tapet och målning i ytterhörn osv.
Måste varit en mellanstadieklass och byggt där, då slöjdläraren varit sjuk.

En strömbrytare förbryllade mig lite, med två kablar till, som smet in under taklisten.
Men efter ett tag förstod jag hur det hängde ihop, "fasen" togs från en takdosa och sen kunde man tända spottar över diskbänk/bardisk med strömbrytaren.

Matningen till spisens periplex var oklamrad och gick snyggt genom sockeln till underskåp.

I hörnet bakom underskåp dök det upp en EKRK, kom nånstans, gud vet vartiftrån, genom väggen. Och var fint "inmurad" i en massa fogskum. Varför man använt fogskum där har jag givetvis ingen aning om.
Kameran var undanstuvad då, så bild saknas.
 
  • uttag#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • taklampa#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • taklampa#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spismatning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men dörrfodret var påkostat iallafall
 
Mikael_L skrev:
När jag väl fortsatte att härja med köket så gjorde jag nästa trevliga upptäckt bakom kyl och frys.

Hmmm, här har dom missat förläggningssätt igen, fast tvärtom.
För FK är väl till för fast förläggning, eller hur. :confused:

Dom har helt enkelt glömt att klamra*. :rolleyes:

Det hade väl blivit rätt ifall dom använt SKX'en här och FK'n bakom kaklet*. :D


(* Glöm som sagt inte att det handlar om ironi här!)
Jo precis, FK=För Kakel :)

Men seriöst, hur 17 tänker de som gör sådant? Inte alls i och för sig... Men ändå...

Som någon skrev tidigare i tråden, att det var FK skarvad med tejp bakom en taklist i badrummet vid duschen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.