Håller fortf. på kolla detta med gipsskruven, biltema säljer lösa gipsskruv med PH2 och bits till dessa, men deras bandade skruv är PZ2.
Om det blir att sätta lösa skruv köper jag nog med torx, jag har hittat det på Coop Bygg!
Men ska testa min skruvautomat i helgen igen så får vi se om jag får bättre fart på den.
Jag vet även att K-Rauta hade bandad skruv så ska kolla om det är PH2 eller PZ2.
Man tycker ju att det borde vara PH2 det också eftersom lösa gipsskruv verkar ha det.
Man blir då inte klokare bara för man lär sig mer alltid......
 
Vi skruvade hela vårt garage med lösa skruv och gips-dragare utan magasin. Det funkar om man har lite tålamod :D
 
Skruvbanden på K-rauta var PH2 och kostar 119kr/1000st, så de är billigare än Biltemas om man ska ha 41mm, annars kostar 32mm 100kr där, men i stort sett samma pris.

Jag hann inte testa skruvautomaten i helgen men fick ändå mycket gjort med tanke på vilken fylla jag fick till i fredags (o bakfylla i lördags :S)

Fick på alla 10 takplåtar på taket:
plattak.jpg

Fick på all panel på framsidan, så nu är det bara gavelspetsarna kvar:
friggframsida.jpg

Reglade även upp innertaket för att kunna börja isolera, men blev sent och har ingen bild på detta än.
 
En ny idé och fråga ang. garaget:
Vad krävs för att jag ska kunna sätta en panna/kamin inne i garaget?
Om det blir panna har jag tänkt mig en radiator brevid med cirkulationspump & elfläkt som blåser ut varmluften.
Jag har inget bygglov i dagsläget!
MVH Patrik
 
En värmekälla med öppen låga är olämplig i ett garage.
 
Jo jag har läst om det, alltså är det krav på att bygga in pannan i separat rum?
Då undrar jag, finns det några krav på hur stort rummet ska vara, eller hur tjocka väggarna ska vara? Skulle det räcka med omkring 2x2m?
Krav på material på väggarna? Dubbelgips, minerit eller sådant? Samma regler för taket?
Jag funderar på att placera rummet direkt till höger innanför porten isf. Skulle kunna ha rummet något längre, t.ex. 2x3m om det behövs men hellst så litet som möjligt.
Men jag antar att det krävs bygglov eller bygganmälan?
 
Tackar! Den skriver vi ut och följer upp med kommunen.
Blir 1 lager gips nu på väggarna till att börja med, krävs det rum så får jag bygga det senare.
Har hellst skorsten ut genom väggen isåfall, någon som vet hur den måste vara utformad? T.ex. gå över eller utanför takfoten osv?
 
Grävarn har varit duktig igen!
infart01.jpg
infart02.jpg
La ett tunnt lager me större sten uppepå, hoppas det inte ska sätta sig så mycket i bildäcken sedan... vi får väll se.
Har breddat infarten, fyllt upp mot plattan och jämnat ut så man ska kunna köra runt och ställa en bil på baksidan av garaget, men det är lite mjukt på gräset att köra höst/vår, men på sommarn går det bra.
Nu är infarten så bred att man kan åka in med bil (läs volvo ;) ) backa och vända på infarten.
Har gjort lite själv också, men inget som syns.
 
Lite kul med buskarna och de döda träden runt garaget :) Ser verkligen ut som mitt i ingenstans :) Bra ställe att lägga ett garage på, haha...

Håll ångan uppe nu! Vi har varit inflyttade en vecka nu och redan bytt växellådor, lyft ur en motor och plockat ner hojen för lack :) Trivs som fan!
 
Döda & döda, det är ju vinter? Garaget ligger ganska långt från ingenstans faktiskt, jag gillar läget :)

Har fått i isolering i taket på friggeboden nu:
iso01.jpg
iso02.jpg

Har lite problem med fukt inne i garaget, ska försöka bygga igen hålen som är ovanför långsidorna snart och hoppas det blir bättre, ska även montera släplist på porten så fort man hinner så man får allt lite mer lufttätt... :(
 
Vad är det för vit isolering?
 
Fått lite gjort igen, har satt upp all spikläkt på garaget, och håller på täppa igen "luckorna" i långsidorna med skivor OSB plus asfaboard. Efter det är det bara panel kvar utvändigt.
Fick inte så mycket bilder på det men kan ta en senare:
framsida.jpg

Jobbar mest med friggeboden nu, bl.a. fått i fönster:
friggfram.jpg
friggfram2.jpg

Satte vindväv i taket, det buktade ner sig så jag sänkte taket med spikläkt 21x45:
vindvavtak.jpg

Sedan takskivorna, har använt färdigmålad väggskiva från Byggmax, jobbigt är det att spika uppåt i flera timmar, men bra blir det! :wow:
skivortak.jpg

Ska måla lite foder i dagarna, sedan börja med elen.
 
Har satt lite foder på friggeboden o det blev bra tycker jag! Hade gärna haft spetsar uppåt också men friggan blir så ihoptryckt med 1,90 dörr så det får helt enkelt inte plats.
Blir nog fint när man fått på knutar sen också, funderar på att ha dom något bredare, satte 95 runt fönster/dörr så får bli 120.
Möjligen att man hade kunnat gå ner en storlek men det hade kunnat sett klent ut också.
Dessutom blir det 190 vindskivor sedan så det blir nog bra proportioner.
foder.jpg

Sedan har jag reglat upp invändigt och håller nu på med elen och isolerar klart väggarna.
reglat.jpg

Blir mer jobb i helgen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.