Det enda jag tycker är skit med Boschen är strömbrytaren som är sladdrig (ok, plastelsladdean men det gäller alla gröna), hur det för er andra?
 
AndersS skrev:
Det enda jag tycker är skit med Boschen är strömbrytaren som är sladdrig (ok, plastelsladdean men det gäller alla gröna), hur det för er andra?

Ja det är ju inte direkt en blå känsla i strömbrytaren, men det är ju mest kosmetika.
 
Mikael_L
På tal om strömbrytare på Bosch.
Är inte strömbrytaren lite kass på de blåa sticksågarna?

En utmärkt maskin?, ja. Strömbrytaren sitter på ett bra ställe?, ja. Strömbrytaren är lätt att manöverera?, nej ...
 
Jämför med sticksågen 135 så är brytaren på Multi rena skiten och ibland måste jag slå till och från för att få igång den. Men jag kanske har en felakitg brytare, det blir nog att reklamera. På 135'an är den mycket precis, precis som den gamla svarta PSxx100 AEGn innan den sluta fungera.
 
Mikael_L skrev:
På tal om strömbrytare på Bosch.
Är inte strömbrytaren lite kass på de blåa sticksågarna?

En utmärkt maskin?, ja. Strömbrytaren sitter på ett bra ställe?, ja. Strömbrytaren är lätt att manöverera?, nej ...
Off topic då, men den strömbrytaren sitter definitivt på fel ställe. Har använt PS300 också (Festools stickis) , och där tänker man inte ens på var den sitter, 100% ergonomi. I övrigt känns 135:an klockren...

/A
 
Ingen som kommenterar Boschs blåa sladdlösa multicutter, GOP 10,8, ingen som slagit till?
 
Jag köpte en GoP förra veckan. Akkuna skulle behöva vara på 3 ah och laddaren stör ut radio när den ladda aktivt men annars är jag nöjd med köpet!
 
Nu har jag inhandlat en PMF 180 E.

Finns det någon bra sammanställning över vilka tillbehörsverktyg som finns till den? På Bosch hemsida hittar jag bara slippapper.
 
Om man handlar en PMF 180, kommer man bli besviken eller inte?
Skall ha den till att kapa dörrfoder vid golvläggning. Hur snabbt avverkar den, Går det fortare att plocka ner och kapa med sticksågen kanske?

Hur effektiv är den på olika saker?
Vad jag förstår när jag läser tråden verkar det ta lång tid att använda den till det mesta, stämmer det?
 
Tror inte du kommer bli besviken. Den ersätter inte en sticksåg, så har du ingen sån så köp en sån först.

Effektiviteten beror mest på bladet tycker jag. Det raka som följer med är sådär, köpte ett likadant, fast i bi-metall och det är som att köra i smör.

Men just nu sitter jag och suktar efter systainerkombon med GOP och GSR, men det är nog mest ett symptom på festoolsjukan..
 
Ptja76 skrev:
Om man handlar en PMF 180, kommer man bli besviken eller inte?
Skall ha den till att kapa dörrfoder vid golvläggning. Hur snabbt avverkar den, Går det fortare att plocka ner och kapa med sticksågen kanske?

Hur effektiv är den på olika saker?
Vad jag förstår när jag läser tråden verkar det ta lång tid att använda den till det mesta, stämmer det?
Jag har en PMF 180 och har använt den till div projekt: satt in ett större fönster i köket (sågat på omöjliga ställen under skåp), reonverat fönster (sågat av delar av mittposten på ett dubbelfönster), sågat av dörrkarmar vid läggning av golv. Slipat fönstersmygar. m.m.

Funkar bra. Känns inte i alls seg eller inneffektiv. Helt klart värd sin tusenlapp. Klarar av sådant som inte cirkelsåg, sticksåg klarar av.
 
Redigerat:
Du kommer inte bli besviken. Den är mer praktisk än du först kan ana. Som robsarve säger så är avverkningen avhängd på vilket blad man använder . Exempelvis är det fintandiga halvmåneformade bladet väldigt långsamt men lämnar ett fint snitt . Man för pröva sig fram lite.
 
Mikael_L
Jag kan egentligen rekommendera alla som har hyggligt mycket snickerijobb framför sig, i pipen, att investera i en. (Ägare av renoveringsobjekt till hus, de som tänkt bygga ett garage själv osv)

Jag använder den en del.
Pga av avverkningshastighet, bladkostnad och sånt blir det inte den maskin man använder om det finns något annat ungefär lika lämpligt alternativ.

Men den blir använd till de saker där ingen annan maskin eller verktyg fungerar (eller blir bökigt och tar lång tid). I sommar t.ex. hr den käkat mycket spikläkt.
Då fasadpanelen ska vara delvis liggande, och spikläkten hastades upp innan vintern så var det ju en hel del pillrigt kapande och urjackande, där PMF'en gjorde ett utmärkt jobb.
Häromdan kapades ett VP-rör jämns med väggen, svårt att göra lika snyggt och enkelt med något annat verktyg.
Osv osv.

Ofta skulle den inte behövts om man gjort helt 100% rätt ifrån början, men så blir det ju inte alltid, och den tid man sparar på slippa riva loss redan uppspikat material blir snabbt att man sparat ihop till vad PMF'en kostar.

Men jag anser den inte vara någon ersättning till något annat verktyg, utan endast en komplement.

Visst har jag i ren lathet kapat någon läkt eller mindre regel med den, bara för att alla andra sågar (manuella som elektriska) legat en bit bort. Men innan man ens kommit igenom en 45x45 börjar man undra om det inte gått snabbare att hämtat handsågen. :)
 
Jag kan passa på och varna för Claes Olsson-varianten Cotech som dykt upp i nya katalogen. 499 kr kändes som ett schysst pris. På bild såg den reäl och bra ut. I handen kändes den ok. Men när man startade den så föll den som en sten, låter som en jumbojet (dock inte på riktig låga varv, den har varvjustering). Skakar gör den också, mycket mer än Boschen. Provsågade med ett av de medföljande bladen och det var bara skräp. Den gick tillbaka till affären. Varning för Classes multi-kopia (inte så oväntat kanske).
 
Ptja76 skrev:
Om man handlar en PMF 180, kommer man bli besviken eller inte?
Skall ha den till att kapa dörrfoder vid golvläggning. Hur snabbt avverkar den, Går det fortare att plocka ner och kapa med sticksågen kanske?

Hur effektiv är den på olika saker?
Vad jag förstår när jag läser tråden verkar det ta lång tid att använda den till det mesta, stämmer det?
Jag tycker absolut du ska satsa på en PMF, det är otroligt mångsidiga och trevliga maskiner. Sant är att de avverkar långsamt jämfört med andra sågar, men så är de inte heller tänkt att ersätta de andra sågarna, utan är istället en hjälp på svåråtkomliga ställen, speciellt bra vid renoveringar. Det kommer tveklöst att gå snabbare att kapa dörrfoder med pmf:en än med sticksågen. Sen är ju inte en sticksåg något toppenverktyg för att kapa dörrfoder med heller...

Ju mer du använder den, desto fler användningsområden kommer du att hitta. Och som vanligt - köp den i början av renoveringen, inte när du är nästan klar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.