Hej!

Har för ett tag sedan skrivit på papper för trivselhus (tyvärr, som det ser ut nu ??? ::) & att det ska hända något verkar inte vara på menyn. Vi har sagt att bygglovet måste vara oss tillhanda den här veckan men inget händer. Det har varit en rad missförstånd som ingen verkar vilja ta ansvar för, vad kan man egentligen kräva av husleverantören? Önskar ibland att vi nappat på LB-hus erbjudande om att bygga ett näst intill lika dant hus åt oss. Frågan är väl bara om de varit lika intresserade när det väl gäller. Till saken hör att vi från början blev kontaktade av LB som vi först inte var intresserade av men de var verkligen på alerten, när vi sen blev intresserade var de inte särskilt intresserasde. Så det hela slutade med att vi fann ett trivselhus som vi fastnade förr, men då var vi helt plötsligt högintressanta för LB igen! Man undrar ju vad man ger sig in i när man ska köpa hus, från början tänkte vi bygga i lösvirke, men valde en husleverantör för att slippa dra hela laset själva med alla kontakter. Nu visar det sig dock att vi får ringa och dubbelkolla saker och tjata för att det ska hända något, så snart har vi ändå fått göra det arbete som vi valde att betala för genom att välja en hustillverkare!! Suck, måtte det här snart vara klart!! >:( ???

Vad i landet gäller detta? Vilket kontor berör det? Bara nyfiken då vi även är inne på Trivselhus nu...men gör dom på detta viset så är det inte så aktuellet.

Vill inte peka ut någon här så kolla på dina privata meddelande!

Är det Th som ansvarar för ert bygglov???

Det är de som ska se till så att ritningar och dyl kommer in så ansökan kan bli klar, vi kan ju knappast göra något utan ritningarna.

Precis, vore intressant och veta vilken ort detta gäller.

Vi har skrivit på vårt Kontrakt för Trivselhus och nu i fredags fick vi bygglovet. Vår säljare på Trivselhus i Sthlm har fixat allt med ritningar osv osv, när kommunen ville att vi skulle ändra osv så fixade Trivselhus ritningarna på 2-3 dagar. Likaså när vi ändrade till 2,6m i takhöjd så kom ritningarna efter 1 vecka.

Vi fick alla papper som krävdes för bygglovet hemskickat så vi kunde kika på dom, så gick vi själva upp med dom till kommunen, det blev en bättre personlig kontakt med kommunen för vår del.

Men det vore intressant och höra vart i sverige detta gäller ?

Det är trist när det ska vara på detta sättet. Jag menar att ett husföretag som ändå har ett komplett program med fina husmodeller ska stupa på att de har säljare som inte alltid är så engagerade eller har så mycket att stå i att de inte hinner med.
Det är just p.g.a detta som jag har intresserat mig för mindre husföretag där de vet vem du är direkt du ringer.
Jag har pratat med dem på t.ex. Vallsjöhus flera gånger och där blir man bemött på ett bra sätt. De kan ju utan problem bygga ett likvärdigt hus som T-H.

Sedan tror jag att man kommer aldrig ifrån ett eget engagemang i byggprocessen när man väljer delad entreprenad. Det kanske är bättre att ha den inställningen från början snarare än att man tror att det ska lösa sig själv med hjälp av säljaren.

Ingen har större intresse än du själv att just ditt bygge ska bli bra!

På nåt sätt känns det ändå lite intressant vilken ort, eller iallafall del av landet, det här rör. Om man utgår från andra inlägg på forumet om TH så borde detta handla om Malmö eller Karlstad...

Vi är inne på att bygga TH (även om vi efter ett besök hos Sävsjö Trähus igår är lite osäkra) och har kontakt med Göteborgskontoret. Om du har lust, och fortfarande inte vill lägga ut orten på forumet, så får du gärna skicka meddelande till mig också. Framförallt om du byggt i Gbg...

Jag tror att oavsett hur det gått för de som byggt i Karlstad, Malmö eller Stockholm så är det inte där du tänker att bygga och är därmed inte intressant.
Ta reda på referenser i Göteborg med omnejd för de är de som har erfarenhet från Ert område.
Jag tror inte det har så mycket att göra med hur TRIVSELHUS är som hustillverkare utan hur det sköts lokalt!

Men visst är det bra om man informerar om hur det fungerar i olika delar av landet. Du kan vara säker på att även TRIVSELHUS kollar på detta forum och de kan gott få veta hur saker ligger till på lokal nivå från kunder och inte återförsäljarna.

Vill inte säga något om var i landet det är så här, men efter att vi ringt till trivselhus huvudkontor och fått prata med VD, har det blivit lite bättre resultat. Dock är vi inte helt nöjda än och en kompensation tycker vi borde var på plats, men vi får väl se. Nu ska det börja en ny säljare på det här området som vi befinner oss i så vi får väl ge honom en chans att visa vad han går för! ::)
Lotten76

Jag tycker att ert problem låter som om att det ligger hos er kommun, bygglovet ansvarar inte husleverantören för, och husleverantören är ju rätt mån om att ni får ett bygglov. Ligg på hos kommunen, det blev jag tvungen att göra, det blev nästan bråk uppe hos kommunen för jag blev helt vansinnig på deras sätt att hantera bygglov.

Kan bara sitta och nicka igenkännande .
Byggde själv med Trivselhus i Sthlm. Hadde en massa trubbel med dom från början med b la ritningarna.
Tyckte att dom kunde skicka ritningarna till nått arkitekt kontor i sthlm då dessa nästa aldrig har semester stängt. Sedemera så föll saker som vi hadde i beställningen i "glömska" . Vi fick själva i stort sett fixa ALLLLLT , ringa runt,klaga som f-n , kontaktade VD . Hjälpte föga . Vi kunde tyvärr inte backa ur , men ni som kan tänk efter ettpar tre ggr, idag sitter jag och väntar på en innerdörr som skulle ha levererats i mars-2004 pga skador . Dom har väl fått nog av sina "gnälliga" kunder som inte accepterar "marginella" skador.
F-N heller har jag betalat ca 2.6 miljoner för mina prylar så skall dessa vara nya, inte skadade eller beggade.
Tänk själv, hur reagerar ni om ni köper en ex ny bil... Kan lova att ni är hos säljaren rätt ofta om ni inte e nöjda pga som T-H byggtekniker så fint säger "marginella" skador/fel .

OJ! Det verkar som om vi haft tur... Alla bygglovspapper mm har fixats av vår säljare på Trivselhus Södertälje-kontor OCH saker som ska bytas har kommit fort. Fast vi har oxå valt, mot ersättning, att upplåta vårt hus för visning, det kanske är därför... Vår byggtekniker är en klippa!

Saralisa: Vad hände med Mjöbäcksvillan? Var ni inte inne på det ett tag?

Det lät ju strålande! 197000:- kan man ju göra rätt mycket kul för... Sen att ni får drömhuset till rätt peng är ju bara att gratulera till!

För snart två veckor sedan signerade vi avtal gällande husleveransen och därefter beställdes bygglovsritningar. De kommer väl snart antar jag och sen ska vi ju få bygglovet också... vi har ju lite begränsningar så jag håller tummarna för att BN har samma syn på höjder mm som vi har.

När vi fått bygglovsritningarna och fått in handlingarna till SBK så kommer vi troligen in i en rätt så intensiv tid fylld av massa val. Då ska vi också välja kakel, golv, kök osv osv så att när (om) vi får bygglov är det bara att göra avrop och sätta igång med bygget. Jag tror det kan bli en jäkligt kul period som kommer!

Ni har också skrivit på och beställt bygglovshandlingar, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.