Öppnade tidigare tråden i hantverkare: GRUNDLURAD AV MÅLARE????
Efter mitt senaste inlägg har jag kollat upp lite mer fakta. Ärendet hör inte hemma hos ARN. Arbetsförseningen blev bara 5 veckor och chefen har erbjudit sig att åtgärda målerislarvet. Vilket jag accepterat.
Skickade därför aldrig in ansökningsblanketterna, men.......
Kan jag på något sätt komma åt att:

# Vet numera att arbetet utfördes av icke utbildade målare. Därför tog jobbet dubbelt så lång tid och såg ut som: Ja vad säger man, bilder finns inlagda i 2 inlägg. Betalade per timme och enligt experten som var här så hade målningen blivit bra arbete till halva priset.
Det blev alltså 14 100 kr. extra i målararbetstid.

# Färg och spackel till ett värde av ca 1 200 kr. lämnades med motiveringen att jag betalt burkarna.

Det blir ca 15 300 kr. som jag känner mig lurad på.

Fick ett mail på engelska, förstod inte riktigt allt, men uppfattade i alla fall att jag snart kunde få en räkning för att ha upptagit så mycket av chefens tid. Underskriften CC Advokat innebär att han lämnat in papper.

Om räkningen dyker tänker jag kontakta en jurist.
Bör jag göra det redan?
Kan jag stämma firman för oseriöst arbete och mina extra kostnader?
Kan man lämna in en enskild stämning på den inhyrda s.k. målaren?
Det är trots han och hans kamrat som jag känner mig lurad av.

Eller..... Är det bättre att glömma historien?
Har inte lust att stå där med dubbla advokatarvoden i slutändan!
Risken känns stor att jag förlorar minst lika mycket till!
 
Om du har accepterat ett pris, oavsett om det var fel, så har du svårt att hävda något annat i efterhand.

Dock så skall du ändå få rimlig valuta för pengarna. Är det dessutom dyrare än normalt, bör du kunna hävda att det skall vara kvalitetmässigt bättre en normalfallet.

Att du skall få betala för att du tagit upp tid av chefen är bara tomt hot, tror inte att det går hem någonstans.
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Vad var det för fel på den gamla tråden?
Nu när det kommit til juridiska spörsmål kanske det dimper ner andra och bra svar här.

Men det var ju bra att du tillförde en länk till problembeskrivningen.
 
Bytte tråd eftersom han lämnat in papper till advokat. Blev nervös och upplevde att historien började handla om juridik.

Idag kändes det bättre. Han lovade höra av sig innan veckans slut för att komma överens om ett startdatum.
Vet inte om jag litar på det. Har tidigare fått löften som inte inte infriats.
Kan jag skicka in ansökningspapperna till ARN om jag inte hört någonting innan dess?

Historien försvåras eftersom jag reser bort i ett par månader. Kan inte hålla koll på att arbetet blir färdigt. Inte heller kontakter med advokater.
Bör jag vänta, se om lägenheten är klar till jul för att få mer kött på benen?

Jag kan väl kräva att skriftligen få ett papper, punkt för punkt på vad som ska göras?

Tack för svaren, börjar äntligen inse att jag inte kommer åt överdebiteringen. Har nog överreagerat eftersom den s.k. målaren (min granne) varit fruktansvärt oförskämd när jag lyckats få hit honom och framfört mina klagomål. Varje gång fick han genom sitt "gapande" att känna mig som en gnällkärring.

M.v.h./ Moanne
 
Som sagt överdebiteringen kan nog vara svår att komma till rätta med. Frmaförallt så tror jag att det är en bra strategi att inte bråka om debiteringen så länge det verkar som han faktiskt tänker snygga till det som är dåligt.

Kommer han med ytterligare fakturor så skall du bara bestrida dem skriftligen, motivera inte detaljerat varför du bestrider, utan bara något generellt i stil med "har inte beställt".
 
Eftersom jag inte riktigt litar på företaget så sökte jag upplysning på olika sidor: www.allabolag.se www.foretagarna.se m.m. och varje gång visades att sökningen inte hittade någon matchning.

Varför har jag inte fått något organisationsnummer, varken på visitkortet (där saknas också e-mailadress) eller på fakturorna som förövigt har flera brister enligt konsumentlagen.
Kan jag ändå lita på visikortets ord: F.skatt registrerad

Hittade en mindre hemsida, tryckte på referenser: Mer info och bilder kommer inom kort. Samma meddelande under länkar, samarbetspartner.

Är dessa saker av betydelse för trovärdigheten?
M.v.h./ Moanne
 
I och med att det står att företaget har F-skatt, så får du anta att de faktiskt har det, och s behöver du inte såt för att betala inte deras skatter åt dem.

Tror inte man behöver ange org-nummer på faktura, om inte momsen skall kunna lyftas.

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/bokforing.4.18e1b10334ebe8bc80005195.html
---
Enligt bokföringslagen ska en faktura (verifikation) bl.a. innehålla uppgift om:

* datum, när den sammanställts
* kund, till vem fakturan är ställd
* affärshändelsen, när den inträffat
* specifikation, vad fakturan avser
* belopp

Krav på hur en faktura ska se ut finns även i annan lagstiftning än bokföringslagen. Enligt mervärdesskattelagen ska en faktura dessutom bl.a innehålla uppgift om:

* ett unikt löpnummer för varje faktura
* säljarens registreringsnummer till moms
* säljarens och köparens namn och adress
* varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art
* beskattningsunderlaget (priset före moms) för varje momssats
* den eller de momssatser som gäller
* den moms som ska betalas
---
 
Har ringt skatteveket och genom näringsidkarens namn och adress fick hon fram att han saknade F-skattsedel men tidigare haft en.
Fick också reda på att det kunde bli svårt för mig att få igenom rotavdraget. Skulle vänta med ansökan tills den vanliga inkomstdeklarationen och skriva en extra bilaga, och......
Han som hotat med advokat och extra faktura eftersom jag upptagit så mycket av hans tid.

Har betalt 42 000 kr i ren arbetstid, snickare och "målare"
Hade räknat med en stor skatteåterbäring!

Ska jag hålla tyst och hoppas på att lägenhten iordningsställs under min resa?

Ska jag ta tillbaka mitt accepterande av renoveringen och istället stämma firman inkl. "målaren".

Har detta ärende någonting att göra hos ARN nu?

M.v.h Moanne:mad:
 
D
-MH- skrev:
I och med att det står att företaget har F-skatt, så får du anta att de faktiskt har det, och s behöver du inte såt för att betala inte deras skatter åt dem.
Är du säker på detta? Jag har bestämt för mig att man faktiskt också har ett ganska långtgående ansvar för att kontrollera att det också stämmer att de är F-skatteregistrerade? Skall man inte begära att få se deras F-skattsedel och sedan kontrollera med skatteverket ett den är giltig? I princip... att ingen gör så är ju en annan sak.....
 
Så här såg faktura nr 2 ut:
Mitt namn och adress
Fakt nr: 09-05-06 Faktdatum: 09-05-08 Farfallodagen omgående
Dröjmålsränta 10% efter förfallodagen.

REF: Kök och lägenhets renovering.

Installation av köksgolv, silicone och ny köksfläkt.
Spackel, målning av kök och början av vardagsrum.

Material ref bifoga..............8 299. 24 kr.
Arbetstid köket....................3 300 kr.
Måla-arbetstid.....................9 600 kr.
Totalt utan moms...............21 199 kr.
Moms 25%...........................5 299.81 kr.
Totalt..................................26 499.00 kr.

Namn, adress, F.skatteregistrerad, bankgiro.

Material V 19
Laminat golv 8 st. pkt kök och hall
Stegmatta 25 mtr.
Köksfläkt vit 1 st.
Flexirör 125 1 st.
2 st grå silicone och teip
1 st trälim
Spackel, takfärg, slippapp m.m...........
Väggfärg tonad vit m.m.......

Alla fakuror har specificerats på samma sätt.
(Upptäckte att jag ytterligare en gång debiterats takfärg. Trots att den bara finns i köket. Vardagsrum och hallens tak är målade med väggfärg.)

Är det verkligen min skyldighet att vidare kolla upp visitkortets
F-skatteregistrering?
Tror ni att underlaget i fakturorna räcker för att få igenom rotavdraget?:mad:
 
Nuförtiden så skall faktiskt bolaget själva begära ut ersättningen för rotavdraget, så du inte skall behöva ligga ute med pengarna.

Innan låg ansvaret på dig som köpare att kontrollera att allt stod rätt till och att F-skattesedel fanns.
 
Precis som ovanstående skriver så säger du bara att du vill utnyttja rot-avdraget. Det är företaget som ska ansöka om att få pengar från Skattemyndigheten.

Ang detta att kontrollera om företaget har F-skattsedel så är det viktigt eftersom an i vissa fall kan bli betraktad som arbetsgivare och därmed skyldig att betal arbetsgivaravgifter mm.
 
Betalade slutfakturan den 22 juni. ( Hela summan, trots att arbetet ej var färdigt.)
Alltså innan de nya reglerna trädde i kraft.
 
Stopp ett tag, det med ROT skall avtalas innan arbetet påbörjas.

Arbeten utförda fram till detta årsskifte kan köparen begära ROT för själv i kommande deklaration, den möjligheten försvinner efter årsskiftet och det blir enbart fakturamodellen som gäller.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.