Dessutom har chefen begått en brottslig handling som lurat mig med visitkortets: F-skatteregistrerad, vilket också stått på alla fakturor som förövrigt saknat både organistionsnummer och nummer för momsregistreringen.
Inser att jag betett mig som en idiot!!!!!
 
D
Jag anser att målaren begått en brottslig handling. Har i tidigare inlägg berättat att målaren i sin tur, utan att chefen visste, anlitde en OUTBILDAD kamrat för att utföra det mesta av allt VITT målande.
Moanne: Vad är det du anser vara en brottslig handling? Om du inte specifikt har avtalat om att arbetet måste utföras personligen så finns det inget som säger att den som tar uppdraget inte i sin tur får anlita någon annan för att utföra arbetet. Jag tror inte heller det är brottsligt att använda inkompetent eller outbildad personal för att utföra måleriarbeten så länge de inte utsätts för fara, men det kan säkert någon som kan måleribranschen och specifika krav inom branschen svara på.

Javisst, ditt arbete blev dåligt utfört (anser i alla fall du, jag har inte målarkompetens nog för att avgöra om så är fallet. Vet att jag hade kunnat göra det "bättre själv" men så är det tyvärr ibland när man anlitar även kompetenta hantverkare). Ja, det är dåligt av "chefen" att fakturera och utge sig för att ha F-skatt när så inte är fallet. Ja, det är synd om dig som hamnat i denna smet.

Men ta det sansat och håll isär begreppen här (och ta inga privata fighter över hantverkarnas hemmatröskel). Jag ser inte att du har något belägg för att påstå att det är brottsligt som du skrev ovan. Det är ganska vanligt med flera led i byggbranschen, så jag vet inte om man ens kan påstå att du blev lurad i just detta hänseende. Det är inte förbjudet att tjäna pengar på att ta uppdrag till en hög kostnad för att sedan betala någon annan betydligt mindre för att utföra det. Manpower gör detta dagligen...

Brottsligt eller lureri blir det först om du har blivit utlovad att arbetet skall utföras personligen eller av personal med viss kompetens. Vid konsultarbeten (som jag ofta arbetar med) så avtalar man ofta specifikt om huruvida det avtalde uppdraget får utföras av någon annan eller inte.

Men det är ingen tvekan om att "chefen" som du kallar det har gjort fel... och antagligen så har väl chefen, målarkludden och kamraten lite att göra upp sinsemellan kan jag tänka mig.
 
Redigerat av moderator:
Jag blev muntligt lovad att arbetet skulle utföras av målaren och att han var utildad. Tyvärr inget skiftligt.
Visst var det idiotiskt av mig att ringa på hos målaren. Hädanefter ska jag tyst räkna till 10 varje gång jag ser honom.

Såg att mailet från chefen änligen kommit: "Hej, hämtar nyckel måndag kväll"
Blir målningen okey så lägger jag historien bakom mig. Har blivit lovad en riktig målare.
Behöver då inte tänka mer på detta innan inkomstdeklarationen och den där extra bilagan kring rotavdraget.

Vet inte hur man citerar, men jag bad inte målaren att utföra något på sin fritid. Bara att få pengarna tillbaks för hans s.k. 4 timmars målande av taket i hallen då jag ändå måste måla om det med takfärg.

Har som jag tidgare skrivit haft en expert här. Han sa att priset på lägenheten sjunkit tack var målningen som utförts av en lyckosökare som ville sko sig på kundernas och seriösa hantverkares bekostnad. Ett proffs hade gjort ett bra jobb till halva priset.

Men som sagt, bara jag får lägenheten iordning så struntar jag i detta.
 
Att på en faktura ange att firman har F-skatt trots att så inte är fallet är brottsligt. Det är bedrägeri och (tror jag) urkundsförfalskning. Som det låter så är firman heller inte momsredovisningsskyldig, att i så fall ändå debitera moms är också brottsligt.
 
Ja, visst är det brottsligt och enligt skatteverket så hade han tidigare haft F-skattsedel.
Jag vet inte, men tror att firmor som fifflat med skatten kan mista den.
Detta måste jag hålla tyst om. Annars minskar chanserna betydligt för att få lägenheten iordning och då står jag där med ännu längre näsa.
 
Vad har det använts för färg?
Jag har målat mina väggar med BeckerPlast 3 (bruten vit kulör).
BP3 är nog vad man kallar för en takfärg, BP 7 använder man på både tak och väggar.
Vad är det för fel på färgen dom målat med? förutom att det är dåligt utfört?
 
hempularen skrev:
Att på en faktura ange att firman har F-skatt trots att så inte är fallet är brottsligt. Det är bedrägeri och (tror jag) urkundsförfalskning. Som det låter så är firman heller inte momsredovisningsskyldig, att i så fall ändå debitera moms är också brottsligt.
Detta har jag varnat många ggr för tidigare.

Hur många ber egentligen om att få se företagarens F-skattsedel
innan man kommer överens om att arbetet ska utföras ?

Mängder av företag skriver ut att de innehar F-skatt, men vad är det som säger tat de har det egentligen... :rolleyes:

Jag har under mina 5 år som egen företagare endast blivit ombedd att visa den EN enda gång för en privatperson och han hade själv 25år i branschen inom ett av sveriges största byggföretag så han förstod vikten av att be och få se den.

Det är viktigare än vad många tror att be och få se den...och inte bara fråga om de har en.
 
Räcker det med att kolla firman på allabolag.se?
 
Osäker på hur aktuell deras information är (själv har jag nöjt mig med det).
 
Den nästan orörda 10L burken är en matt takfärg. Den har endast använts i kökets tak. Alcro Kraft takfärg. Kollade i färgaffären, kostar 1 091 kr.
Varför har jag debiterats takfärg 2 ggr. när övriga tak är målade i samma glansiga vita färg som väggarna. Av den färgen lämnade "målaren" ingenting. Inte heller färgnummret.
 
Mikael_L
hehe.
I kök brukar man måla med lite glans, typ halvmatt.
Och i övriga rum med helmatt, dvs tvärtom som din "målare" har gjort.


Moanne skrev:
Hej,
28 200 är enbart målarkluddens arbetstid. Kanske ska tillägga att lägenheten var tom under renoveringen, underlättar målningen.
...
M.v.h./ Moanne
Ja du, jag hade kunnat förstört din lägenhet på samma vis för endast 2000:-, givetvis svart då. ;) :surprised:

Ang dina bilder, dom är väldigt blå. Typiskt resultat om man har vitbalans ställd på glödljus eller inomhusljus utan blixt, men ändå använder blixt.
Prova om du har en vitbalansinställning "blixt" eller "auto".
Men det går att bedöma målarresultatet utifrån de bilder du skickat, så det är ingen fara.
 
Min kamera är inget vidare. Om historien går vidare ska jag ta rikiga bilder (advoktens råd) som funkar mot en vit vägg. Kan då visa upp att tapeten i hallen släppt under målningen. Likaså de bedrövliga taken som förutom färgen liknar en strukturtapet.

Förhoppningsvis kommer chefen ikväll. Tror det är bra om jag är förbered med ett skriftligt avtal. Där jag skriver startdatum....., beräknas vara färdigt....o.s.v. som kan fyllas i vartefter vi kommer överens.
Ska alla punkter skrivas ner som behöver åtgärdas. Tror inte att någon målare följer med. Det blir alltså ingen dialog oss emellan.
Någon med tipsa om hur ett korekt avtal ska skrivs?
 
Det finns ett formulär tror det kallas Hantverksformuläret, finns på bkr.se att ladda ner
 
Tack för adressen. Skrev ut formuläret och la på köksbordet i väntan på att chefen skulle dyka upp. Vilket han aldrig gjorde.
Tänker skriva ett mail till advokaten, ställa lite frågor. Det kan inte bli lika dyrt som besöket där. Fakturan där blev 1 695 kronor.
 
Orkar inte tänka. Tänka på vilka frågor jag vill ställa till advokaten. Blev inget mail till honom. Känns som jag gett upp.
Har inte råd att gå till tingsrätten med risken att förlora ännu mer pengar och att få ut kreditupplysningar kostar väl också en slant.
Jag får stå här med min långa näsa eftersom jag inte bad att få se F-skattsedeln eller papper på att målaren var utbildad.
Känner mest för att hänga ut både firman och målaren här och i pressen.
Riskerar jag i så fall en stämning för förtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.