Status
Tråden går ej att kommentera.
:confused: Innan jag flyttade in i min 1:a, 46 kvm. anlitades en firma för renovering.
Känner mig grundlurad av målarens faktuerade arbetstid och inte minst hans fruktansvärt dåliga arbete. (Var tyvärr så dum att jag inte tog ett fast pris.)

# Åtskilliga pluggar är bara övermålade.
# Kladd på fönsterlister, elutag och proppskåp. Däremot lät han bli att måla 3 smala gummilister invid köksskåpen, med motiveringen "Detta ingick inte hans jobb."
# På vissa ställen syns tapetskarvarna rejält
# Ränder av runnen målarfärg finns.
# Tapeterna syns vid element och rör, där han bara penselmålat en gång.
# Ett av hörnen i köket har målats på samma sätt.
# Övergången mellan hall och vardagsrum har i efterhand kladdats på med en annan vit kulör.
# I taket har ett stort hål lämnats. Påtalade detta för målaren som svarade "Man spacklade aldrig i tak.
# Förövrigt finns även ett mindre hål i väggen.
# Övergången mellan köksskåpens övre del och den nya skivan är under all kritik.

Jag har betalt 28 200 för att få tak och väggar målade i kök, vardagsrum och hall, (inga lister ingår.) Inte heller färg m.m. Detta har faktuerats separat.
# Dessutom lämnade han 10L flytspackel och10L vit oljebaserad färg med motiveringen att jag betalt dessa.

Jag är nöjd med snickarens arbete. Han har inte heller saltat sin arbetstid.

Chefen har varit totalt oanträffbar tills jag mailade honom samma bilder som konsumentrådgivningen fick.
Han kom då hit. Lovade att felen skulle fixas av en annan målare.
Vilket inte har skett.

Börjar undra om detta arbete utförts av proffs.
Målarens kamrat har hjälpt till med målningen. Troligen ett svartjobb, anlitat av målaren själv som fått extra pengar i fickan, och.......
Kan målaren vara utbildad?

Konsumentrådgivaren råder mig att gå till allmänna reklamationsnämden.
Allt bråk om denna misserabla målning har dränerat min energi.
Vet inte om jag orkar med alla papper och bilager.

Vad råder ni mig till?
Har jag någonting för att överklaga?
Hur lång tid får man vänta på ett besked?
Finns det någon annan väg att gå?

Hoppas på era synpunkter och råd!
M.v.h./ Moanne
 
P.S
Glömde bort att skriva.
Var så dum att jag betalade slutfakturan innan arbetet var färdigt. Detta drog sen ca 5 veckor över tiden. Det var då chefen började bli oanträffbar.

Förutom måleriet så sitter elutaget i kaklet löst. Chefen fick detta klagomål för drygt 1 månad sen, men har inte heller blivit åtgärdat.
D.S/ Moanne
 
Redigerat:
Det låter väldigt dyrt. Jag hade en proffsig målarfirma hos oss för att spackla 2 ggr, sätta väv och måla 2 ggr. Det är sovrum, garderob, badrum (tak och snedtak) hall och tv-rum. Ca 60 m2. Detta betalade jag 23000 kr inklusive allt material. Blev väldigt proffsigt också.

Dessutom kom de tillbaka för att utan kostnad måla 3 st inspektionsluckor som jag hade glömt att nämna för dem i början när offerten skrevs.

Heder åt sådana hantverkare.

/Henrik
 
Fy fan vad jag blir arg!!! Kladda med färg hade du själv kunnat göra. Ge inte upp snälla!!! Det finns tex juristrådgivning som är gratis. De kan berätta hur du kan gå tillväga. Se till att göra allt skriftligt och ta kopia på allt du skickar till dem eller får från dem. Skriv ner i kalendern allt du kommer ihåg och allt som händer framöver. Be någon kompis som är hajare på att använda sig av det svenska språket och gärna med lite avancerad svenska när du skriver till dem. Se till att dina brev till dem ser proffsiga ut, dvs med ditt namn och adress mm, deras namn och adress mm samt datum. Det får dem att se att du är en person med koll! Kontakta Sverker! Att kontakta Allmänna reklamationsnämnden är inte så svårt, så börja med det och skicka en kopia till företaget/målaren. Gör vad som helst ... men ge inte upp! Rätt ska vara rätt!!!
 
Hej och tack för alla fina råd!
På något sätt måste jag orka gå vidare med detta!

När konsumentrådgivaren sett bilderna fick jag svaret:
"Detta måleriarbete var så skrämmande dåligt gjort att jag kunnat göra det bättre själv med vänstra armen fastbunden bakom ryggen och då är jag ändå inte profesionell målare"

Firman känns totalt oseriös. Målaren föreslog att han skulle utföra arbetet svart för att minska kostnaden. Han ville då ha 300 kronor i timmen.
Givetvis accepterade jag inte detta.
Därefter var han flera gånger på mig, ville göra visst arbete svart, t.ex. forsla bort snickarens skräp. "Påstod att det blev dyrt annars."
Han skulle alltså ha kostat mig 600 kr. i timmen med tanke på rotavdraget.
På goda grunder misstänker jag att han arbetar svart åt firman för en lägre timpenning än 300 kronor.

I slutet av maj var första gången jag klagade på hans arbete. Detta gällde de mest synliga pluggen. Jag fick då bara råd om hur jag själv kunde fixa så de blev mindre synliga.
Helt sjukt med tanke på den skyhöga måleriarbetstiden.

Angående mina tidigare klagomål så glömde jag taket där det en gång i tiden suttit en draperiskena. Där ser det nästan värre ut nu än innan hans målning.
Förutom märkena som fanns tidigare så är där också en annan vit kulör.

Funderar på att maila chefen, be honom titta på inlägget. Kanske kan detta förmå honom att anlita en riktig målare som tar tag i alla fel och brister.
Telefonen har jag gett upp. Trött på att han aldrig svarar. Trött på att klaga till telefonsvararen när han ändå aldrig ringer upp.

M.v.h./ Moanne
 
Man undrar ju om han som målade verkligen kan vara nöjd och må bra efter att ha lämnat ett så slarvigt jobb som klart enligt vad du har nämnt.

Så ska ju det inte se ut efter att ha haft en riktig målare som ska kunna sin sak, även om nu någon annan har varit hos dig via honom så ska ju målarn som fått uppdraget godkänna den andres jobb precis som det ska se ut dvs inget av de saker du nämnt ska finnas annars ska ju målarn göra om klåparns arbete och klåparn ska inte jobba mer hos honom.


Den där firman verkar ju inte vara nå vidare seriös dessvärre, så du får nog gå vidare.

Stå på dig du har ju lagt ut drygt 30 000 för ett backjobb..

Hoppas det löser sig för dig.
 
Moanne skrev:
Hej och tack för alla fina råd!
På något sätt måste jag orka gå vidare med detta!

När konsumentrådgivaren sett bilderna fick jag svaret:
"Detta måleriarbete var så skrämmande dåligt gjort att jag kunnat göra det bättre själv med vänstra armen fastbunden bakom ryggen och då är jag ändå inte profesionell målare"
Mitt tips är att hitta en bra besiktningsman som svart på vitt i ett utlåtande kan ge en bedömning av arbetet. Det är säkert så illa som du berättar och dessutom ger konsumentrådgivaren en tragisk men ganska underhållande beskrivning av arbetet. Men ska ni gå vidare till ARN eller vill ha ett starkare påtryckningsmedel mot firman så är nog en oberoende experts utlåtande bra att ha. Har ni lagt ut så mycket pengar på ett jobb som till stora delar ändå måste göras om så är det nog värt att lägga lite på att få eländet dokumenterat och förhoppningsvis i slutändan få åtgärdat av någon som verkligen är en seriös målare.

Håller med tidigare kommentarer om att inte ge upp. Att acceptera att betala så mycket för ett jobb som ni förmodligen gjort mycket bättre är fullsändigt absurt!
 
Redigerat:
Hej och tack för svaren som peppat mig att fortsätta!
Jag tänker inte ge upp!
Sitter här vid datorn, skriver ut all e-mail kontakt och författar olika bilagor.
Börjat fylla i reklammationsnämndens blanketter.
På måndag ska jag förvandla CD-skivans bilder till riktiga fotografier.

Tyvärr verkar det totalt omöjligt att få tag i en oberoende besiktningsman. Vet inte hur många samtal jag ringt om detta, för att bli hänvisad vidare gång på gång.

Målaren är endast förbannad på mig. Tycker det är mitt fel, mitt gnällande som gjort att firman inte anlitar honom mer.
Själv är jag ilsken både på målaren och näringsidkaren som inte tagit sitt ansvar.
M.v.h./ Moanne
 
Som nykommling upptäckte jag först nu att det gick och bifoga bilder. Lyckades inte klura ut hur man överförde miniatyrfoton utan kopierade istället ett par från e-mailen.
De är av dålig kvalite. Den vita färgen har fått en blåktig nyans.

GetAttachment.aspx

GetAttachment.aspx
 
Ser någon bilderna ??
För jag gör det tyvärr inte...
 
Försöker igen!
 
  • P1010087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Usch!!!!
Det där hade jag (och vem som helst) kunnat göra bättre med förbundna ögon.

Sen undrar jag lite över den 10.an med oljebaserad färg - har dom använt sådan till att spärra eller?
Annars finns det absolut ingen anledning för att köpa in en så stor till en etta på 46kvm, tycker jag.
Och flytspackel likaså... Vad har dom använt detta till?


//Daniel
 
Jag citerar min sambos pappas kommentar till badrumskillen när han såg hur det nya badrummet såg ut: "Vad fan har du gjort? Det ser ju ut som om ett barn har varit här och kladdat!" :D

Stå på dig!
 
Ingen aning om vad eller hur arbetet utförts. Har min tumme mitt i handen.
Totalkostnaden för renoveringen blev 76 696 kr. plus 1 200 kr. som målaren tog svart för att måla taket i hallen. (sammanlagt 77 896)
Av detta är målarens arbetstid 27 000 plus dom där 1 200, inget material ingår, inte heller målning av lister el. snickerier. Det rör sig om en yta på 40 kvm eftersom ingenting är gjort med badrummet.

Strular här med bilder, (inte så datakunning heller.)
Förhoppningsvis lyckas jag ladda ner ännu värre foton.
M.v.h./ Moanne
 
  • P1010109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010282.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010129.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010205.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010181.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hujedamej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.