hmm jag förstår inte hur du menar redigt, om du lägger en våd papp, och sedan viker upp den, hur kan du då ha ett riktmärke kvar? För visst spikar du den undre/nya våden i uppkant och sedan viker ner den gamla som sitter över, ovanpå den nya?
eller menar du att du drar ett streck efter nerkanten på pappen med en penna innan du viker upp den?
hur som hellst kan nog detta vara smidigt om man har VÄLDIGT brant taklutning vilket jag nog skulle föredra på ett bostadshus, vet inte vad det kallas, sådant tak med dubbel takvinkel som man ofta ser på äldre trähus, tycker det är snyggt & man får stor övervåning.
 
H
Varför ska du vika upp den? man sticker den nya våden under den över som man redan har lagt.. Nu har man klisterkanten som riktmärke. River av båda skydden för klistret. Spikar skarven. Hur enkelt som helst. funkar på alla taklutningar. Och man slipper trampa på den ömtåliga nylagda pappen.
 
patriklarsson skrev:
vet inte vad det kallas, sådant tak med dubbel takvinkel som man ofta ser på äldre trähus, tycker det är snyggt & man får stor övervåning.
Mansardtak. ;)
 
C
hokanp skrev:
Varför ska du vika upp den? man sticker den nya våden under den över som man redan har lagt.. Nu har man klisterkanten som riktmärke. River av båda skydden för klistret. Spikar skarven. Hur enkelt som helst. funkar på alla taklutningar. Och man slipper trampa på den ömtåliga nylagda pappen.
Clever, det ska jag fan prova med på andra halvan av garagetaket...
 
Varför ska du vika upp den? man sticker den nya våden under den över som man redan har lagt.. Nu har man klisterkanten som riktmärke. River av båda skydden för klistret. Spikar skarven. Hur enkelt som helst. funkar på alla taklutningar. Och man slipper trampa på den ömtåliga nylagda pappen.
Vad är det eg, för papp du har lagt? min papp väger 30 kg, det visade sig helt omöjligt att lägga ut en hel våd utan att den gled ner, vi har lagt ca 2 meter i taget, spikat, rullat ut ytterligare 2 meter, spika osv.
Du menar alltså att du lägger ihop klisterkanterna, drar bort plasten och sen spikar genom båda?

Jag är faktiskt emot att spika genom dubbla papplager, jag har bara spikat den undre våden, den övre ligger bara ditkletad, dvs jag har inte en enda synlig pappspik på hela taket.
Det känns mest rätt enligt mig. Alla får tycka olika :)

Mansardtak
Just det, lite konstigt namn, varför heter det så?
Hur som hellst, bygger jag bostadshus någångång vill jag nog ha det så! Just nu är jag inte så sugen på att bygga dock :p
 
patriklarsson skrev:
Jag är faktiskt emot att spika genom dubbla papplager, jag har bara spikat den undre våden, den övre ligger bara ditkletad, dvs jag har inte en enda synlig pappspik på hela taket.
Det känns mest rätt enligt mig. Alla får tycka olika :)
Jag håller med dig, det känns mest rätt. ;)

Just det, lite konstigt namn, varför heter det så?
:cool: Det är franska: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mansardtak
 
Såhär ser taket ut nu, fått på lite ströläkt på ena sidan, det fattas fortf. 2 våder på andra sidan längst upp, men förhoppningvis hinner man med det till helgen.
lakt.jpg

Inne ser det ut såhär nu, och kommer nog göra ett bra tag till, har mest satt skivorna för att stabilisera byggnaden lite, men den överlevde ju en mindre storm nyligen så det verkar funka bra!
osb.jpg

Har börjar lite med friggeboden igen istället, satte lite panel på framsidan men sen när vi var på byggmax o skulle fixa lite mer panel upptäckte vi att det var annan fasning på den panelen.
Jag hoppas man inte kommer tänka på det sedan men kommer nog få blanda båda sorterna på baksidans gavel och där tittar man inte ofta.
På framsidan blir det lite dumt också då gavelspetsen blir annan sort än det till höger o över dörrn som är satt nu.
Är hur som hellst inte mycket att göra åt nu, jag orkar inte riva ner det vi satte i helgen.

Funderar på om man ska sätta ett litet plåtbläck under gavelspetsarnas panel för avrinning, isåfall blir det nog likadant på garaget sedan och där fyller det nog en viss funktion.
På friggeboden vore det mest för syns skull, plus att man får en liten brytning vid panelen så man kanske inte ser skillnaden lika mycket, vet isåfall inte om bläcket ska vara vitt eller svart, om jag fixar det på plåtfirman i stan så blir det grå undersida, men den ser man nog inte så mycket om man inte står mitt under o kollar upp.
kanske snyggare me vitt o ljusgrått ihop än svart o grått?
Det beror ju också på vilken vinkel man bockar plåten i, någon som har något tips?
friggebod.jpg

Här är sådan plåt från lokala plåtfirman, satte 2 avrinningsplåtar på garageporthalvorna med 30 graders nerlut, eftersom det rann ner på tröskeljärnet o in på golvet, det blev ganska bra faktiskt!
port2.jpg

Har isolerat första lagret på innerväggarna också, här är en bild från när vi började:
isolering2.jpg

Tänkte ändra rubriken på denna tråd till att omfatta även friggebod, men hittar inte hur man gör? :confused:
 
En grej jag funderat över; när man satt gipsskivor invändigt på väggarna, bör man väll spackla skarvarna och sedan måla?
Är det motsvarande byggmax "lätt handspackel" man bör använda?
Vilken färg bör man använda för att få så ljusa väggar som möjligt?
Är det något mer man behöver, t.ex. väv?
MVH
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
En grej jag funderat över; när man satt gipsskivor invändigt på väggarna, bör man väll spackla skarvarna och sedan måla?
Lämpligtvis, om du inte tänkt t.ex. tapet eller kakel.
Eller ett riktigt busgarage, med råa gipsväggar kanske ... :)


Är det motsvarande byggmax "lätt handspackel" man bör använda?
Jag körde med just byggmax lätthand, tyckte det var bra.
Men byggmax LH är vitt, jämfört med t.ex. Beckers LH som är ljusgrått, typ gipskivegrått ungefär. Det betyder att det är lättare att färgen inte täcker perfekt med vita spackelränder, vilket i sin tur alltså kan kräva en strykning extra (eller en mindre kanske, med Beckers LH).


Vilken färg bör man använda för att få så ljusa väggar som möjligt?
Vit tänker jag på, så där rent instinktivt ... ;)
Fundera på vilken glans du vill ha. Jag rekomenderar glans 20 eller möjligen något högre, så väggarna går att torka av smuts från. Vanliga tak inomhus har ofta glans 2-3, men i kök tvättstuga osv högre. Jag föreslår glans 7 eller 20 i garagetaket.

Är det något mer man behöver, t.ex. väv?
Väv kan du ha, om du är ute efter den looken.
Tänk på att remsa gipskiveskarvarna då du spacklar.
Pappers eller glsfiberremsa är en evig diskussion, jag har provat bägge, tycker båda är relativt lätt att ha att göra med. Jag vet tyvärr inte än vilken som är bäst, ingen skarv har spruckit än.
Fundera på om du t.ex. vill ha mörkare färg nertill på väggarna, så man inte ser svarta fläckar efter man lutat sommardäcken, eller likn.
Det finns en tråd om detta, flera har lagt in bilder över hur det ser ut i deras garage.

Gör tak före väggar.
Maskera och täck innan, tar mindre tid än att skrapa färg och att göra om osv ... ;)
Proffsmålarna struntar en hel del i maskering utan målar på säker hand, men dom har gjort det några ggr fler än du och jag. ;)
 
Hej, jag hade tänkt ha omålade skivor först, men dom är inte så vita tycker jag, utan ganska bleka, borde gå att få bra mycket ljusare med färg på?

Länk till tråden med bilder om detta?

Förstår inte vad du menar med en strykning mindre med beckers?
Jag kommer nog inte spackla så noga mina skarvar, bara försöka mosa i så mycke spackel man kan i den tunna skarven som blir, så man kan rolla över allt sedan.

Jag blir tvungen att måla väggarna före taket, jag målar nog hellst allt med samma färg?

Anledningen är att jag vill upp med hyllor och arbetsbänk, därav lite brottom att få väggarna färdigmålade innan jag sätter upp det, blir så mycket enklare så!

Kan ju vara en fördel om man ser var skarvarna är också när man ska sätta upp hyllorna, så någon petig evighetsspackling blir det inte, det lämnar jag åt bilarna sedan :)

Varför remsar man gipsskiveskarvarna? Var lite det jag var inne på med min första fråga, förstår inte redigt varför man gör det, jag trodde bara man kunde dra spackel i skarven fram och tillbaka några gånger o sedan jämna av i skarvens längdsled?

Vad är det som ska maskeras? Jag kommer ju ha gips överallt sen, borde inte behöva bli så jättemycket maskering?

Hur stor är risken att det droppar massa färg på golvet om man målar taket?
Kanske skiter i att måla taket....... :confused:
 
C
Kan bekräfta att det är minst 1000 gånger smidigare att lägga pappen uppifrån och ner och bara glänta på den övre när man rullar ut den undre, dra bort skyddsplasten, trycka till och spika (jag använde synlig spikning på mitt). Den halvan jag gjorde så på tog 1 timme, andra sidan tog två-tre dagar.
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Hej, jag hade tänkt ha omålade skivor först, men dom är inte så vita tycker jag, utan ganska bleka, borde gå att få bra mycket ljusare med färg på?
Ja lite tråkigt måste det vara i fina nybyggda garaget att ha råa gipsväggar. Gulnar gör skivorna också

Länk till tråden med bilder om detta?
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/123052-faergtips-inne-i-garage.html

Förstår inte vad du menar med en strykning mindre med beckers?
Att spacklet (Beckers LH) har nästan samma färg som skivorna, det betyder att spacklet inte lyser genom lika mycket. Kanske värt för dig att lägga lite mer pengar på Beckers då du har tidspress, då får du kanske tillräckligt bra (inte perfekt, men nödtorftigt bra) täckning efter en enda strykning, dvs spackelskarvarna syns inte så jättetydligt.

Jag kommer nog inte spackla så noga mina skarvar, bara försöka mosa i så mycke spackel man kan i den tunna skarven som blir, så man kan rolla över allt sedan.

Varför remsar man gipsskiveskarvarna? Var lite det jag var inne på med min första fråga, förstår inte redigt varför man gör det, jag trodde bara man kunde dra spackel i skarven fram och tillbaka några gånger o sedan jämna av i skarvens längdsled?
Det spricker i spacklet i skarven, med tiden.
Det är vare sig svårt eller dyrt att remsa.
Byggmax har en jättebillig glasfiberremsa. Den är självhäftande, så du klistrar bara fast den i skarven sen spacklar du som du tänkt.

Billigaste pappersremsan har jag hittat på Bauhaus, där lägger du först lite spackel i skarven, drar fast remsan i det blöta spacklet mha spackelspaden. Låter torka, slutspacklar sen. Dvs, du vinner en dag med glasfiberremsa.


Jag blir tvungen att måla väggarna före taket, jag målar nog hellst allt med samma färg?
Ja det funkar givetvis, bara lite enklare att gå uppifrån och ner.
Samma färg funkar givetvis, men fundera på det där med glans.
Jag har glans 3 i tak och 7 på vägg nu. jag ser det som en grundning, och drar på en slutfärg vilket år som helst. ;)


Kan ju vara en fördel om man ser var skarvarna är också när man ska sätta upp hyllorna, så någon petig evighetsspackling blir det inte, det lämnar jag åt bilarna sedan :)
Reglar hittar du ganska lätt ändå, t.ex. regelsökare, när du hittat nästan rätt, söker du skruvarna med metallsökfunktionen. Annars kan du kanske kolla/mäta uppe på vinden var reglarna går ner.

Vad är det som ska maskeras? Jag kommer ju ha gips överallt sen, borde inte behöva bli så jättemycket maskering?
Vägg/takvinkeln, men nu tänkte du samma färg.
Golv.
Foderbräder, vägg bredvid foder, osv osv.

Hur stor är risken att det droppar massa färg på golvet om man målar taket?
Kanske skiter i att måla taket....... :confused:
Lite enstaka färgstänk, droppar är svårt att undvika.
Men beroende på färg och teknik kan det bli nästan försumbart. Jag började med att täcka golvet, men när jag upptäckt att det trots allt blev ganska lite så struntade jag i det.
Skulle inte struntat i att täcka parkettgolvet, om man så säger. ;)
 
Tack för svar, kan ingenting om färg, så detta med glans vet jag ingenting om.
Jag kikade på byggmax remsa häromdagen och det verkar ju bra att ha sådan då.
Kommer antagligen inte sätta innertak förrens senare i vår, så blir helt enkelt till att måla väggarna nu och resten senare om jag tycker det är lönt.
Hur mycket tror ni det gör för ljuset att ha taket vitt, ett alternativ vore ju att enbart ha OSB i taket o skippa gips helt, det skulle spara en hel del jobb om inte annat då skivorna är svintunga.
Om det blir lite skitigt på väggarna får man väll måla över någon gång i framtiden, är tänkt ja ska ha garaget till att skruva i, inte bo i :)
 
F
Vitt i taket gör gigantisk skillnad. Gipsade taket i mitt 42m2 garage för ett par veckor sen och spacklade upp och målade halva för att slippa måla taket efter garageportsmontage. Bara genom att måla halva taket så lyste det upp (och då är ändå råa gipsskivor betydligt ljusare än OSB) Men varför OSB i taket?? Gör den nån nytta öht där. Jag skulle skita i OSB i taket och köra på bara gips i sådan fall.
 
Med den farten du verkar hålla så har du ju glesat och skruvat gips i taket rätt så snart. då är ju den biten klar. Känns knepigt att skippa en sådan sak sålänge. Av brandsäkerhetsskäl är det också bättre att låta taket "ligga" på väggarna än hänga mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.