Tänkte göra en recension på en kattlucka med RFID chipavläsare.

Efter jag upptäckt både grannens och troligtvis även en vildkatt i mitt hus med motivet "gratis är gott" så var måttet rågat för mig.:mad: Den kattlucka jag hade var ju rena svängdörren.

Efter lite forskande så kunde jag konstatera att det finns 2 typer av kattluckor med kodlås. Dels en magnetisk typ och en IR typ. Efter att ha läst på forum och även pratat med folk så kan man säga att det är minst sagt delade meningar om hur bra dom fungerar. Tycker de flesta hade något negativt att säga. Och halsband gillar varken jag eller katterna.

Av en tillfällighet hittade jag en kattlucka med RFID avläsare som lät som en spännande lösning på mitt problem. Fördelen är att man inte behöver ha nått halsband på katterna.:)

Nu var det bara ett problem. Den fanns bara i england och då kommer funderingen på om den klarar en svensk vargavinter. För att få veta det så måste man köpa en. Det här hände hösten 2008. Och luckan var inte mycket dyrare än en med IR. Dock var frakten dyr från england.

Monterade luckan i altandörren och allt verkad fungera bra.;) Efter någon dag upptäckte jag att luckan inte fungerade. Pillade lite på den och då fungerade den igen för att efter en dag sluta fungera igen. Eftersom det här upprepade sig varje dag så insåg man att den kanske inte är så bra. Skam den som ger sig, så här ska felsökas. Eftersom katterna var mindre glada över att jag fångade in dom och gjorde scannande rörelser framför luckan insåg jag att jag måste skaffa ett till RFID chip så jag kunde testa i lugn och ro. Fick köpa ett billigt av veterinären så jag kunde börja felsöka. Kunde konstatera att elektroniken var det inget fel på utan felet låg i solenoiden (elektromagnetiskt lås). Verkade som den inte orkade "dra" ibland. När luckan var inne så fungerade den hur bra som helst, men när den satt på plats så började den krångla efter ett dygn.

Av en tillfällighet så drog jag inte fast den så hårt (luckan satt fast men inte mer) så fungerade den perfekt.:) Det var tydligen några spänningar i luckan som orsakade felet.

På hösten hade jag ganska mycket regn och fukt och det klarade den. Sen hade jag rejäla köldknäppar på -30 C och den funkade utan problem.:)

Och sommar borde den klara.

Nu upptäckte jag att dom släppt en ny modell med många nya funktioner t.ex. selektivt välja vilken katt som får gå ut, att välja olika signaler för varje katt så man hör vilken som passerar luckan, logga när en viss katt går in/ut, mm.

DSC03202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kattluckan sett utifrån. Notera "farstukvisten" ovanför luckan som är själva RFID avläsaren och även natt/dag sensorn.

DSC03204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sett innefrån. Den vita sladden går till en nätadapter. Blir det strömlöst så förblir den dock låst. Läste att den nya modellen har batteribackup.

Slutsatsen är trots lite inkörningsproblem att jag är mycket nöjd med den.:)
 
Redigerat:
Vad kul :D

Vad kostade luckan med frakten då?

// Kim
 
Tror det var ca 1200:- (£105) för luckan. Frakten var 500:-:mad:
Så totalt 1700:-

Men är man flera så blir det ju billigt.:)

edit: Läste om en "smartskalle" som uppfann hjulet en andra gång.:D
En ganska klumpig lösning.
 
Redigerat:
Hittade lite gamla bilder på solenoiden och kretskortet.

Ett utlåtande på kvalitén från en gammal TV reparatör är att elektronik och kontakter är bra gjorda. Även solenoiderna (2 st In/ut passage) är bra gjorda utom möjligtvis dragkraften då, men det funkar ju nu. Däremot är inte elektroniken fuktskyddat. Nu kanske det inte gör något för kretskortet och solenoiderna sitter på insidan och där ska det inte regna. På utsidan sitter bara RFID läsaren och den består av 2 st 10 cm i diameter stora kopparspolar och en fototransistor. Ingen annan elektronik finns på utsidan. Bara 4 trådar går genom väggen in till kretskortet på insidan. Så där får det nog regna rätt mycket innan det slutar fungerar. Och bara det torkat så kommer den nog att fungera igen.

DSC02878.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på solenoiderna. Den vita kabeln är spänningsmatning

DSC02879.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsbild på solenoiderna. Den övre (grön) är för inpassage och den undre (brun) är för utpassage.

DSC02880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskortet sitter i övre delen av kattluckan. Dom röda, svarta och blå kablarna kommer från solenoiderna och strömmatningen. De 4 grå kommer från RFID avkännaren och fototransistorn på utsidan.

DSC03207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utomhusdelen med RFID läsaren. Den vita runda är de 2 kopparspolarna. Till vänster kl 9 där den vita kabeln slutar sitter fototransistorn intryckt för att känna av utomhusljuset
 
Redigerat:
Mikael_L
Kul grej. :)


Men då måste man alltså skaffa ett rfid-chip då ....? :surprised:



Ja, och en katt att sätta chipet i, också då ... :D
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men då måste man alltså skaffa ett rfid-chip då ....? :surprised:



Ja, och en katt att sätta chipet i, också då ... :D
Ja det underlättar en hel del.:D
 
S
Jättekul att du tog upp denna tråd!
Tack
 
Haha sån jävla overkill för en kattlucka! Tekniknörden inom mig slår frivolter!
 
Tuff grej, men min katt behöver inget chip han är snabb ändå.
 
:D

// Kim
 
Jag skapade mig ett konto här för att kunna skriva i denna tråd. Det där är ju precis vad jag behöver. Eller snarare katten, egentligen. :)

Fungerar den fortfarande bra? Aldrig några problem med att läsa av RFID-koden?

Släpper den ut mycket värme vintertid?

Det är väl egentligen dessa frågor jag vill ha de svar jag hoppas på innan det blir slag i sak och ett klick på beställaknappen.
 
Joda, den går klockrent. Nu finns det ju ingen isolering runt luckan, men i mitt fall gör det inget eftersom luckan är placerad mellan ute och inglasad altan utan värme. Har en vanlig lucka med isolering mellan altanen och huset. Så katterna får passera 2 luckor för att komma in/ut.
 
Tack så mycket för snabbt och bra svar!

Den möjligheten har tyvärr inte jag. Det skulle vara om jag byggde en kattsluss, men.. Eller tja... Tål att betänkas. :)

Vad fyller "taket" på luckan för funktion, förutom att hålla spolen? Är den just till för att vara tak, i klassisk bemärkelse?
 
Johey skrev:
Det skulle vara om jag byggde en kattsluss, men.. Eller tja... Tål att betänkas. :)
Kom just på att jag har bekanta som byggt en "kattsluss" till sina katter.
Dom sågade hål i husväggen i stället och byggde sen en isolerad låda på väggen utanför kattluckan -
därifrån har dom "bara" ett hål ut i det fria och enligt dom drar det inte kallt inne.

//Daniel
 
Johey skrev:
Vad fyller "taket" på luckan för funktion, förutom att hålla spolen? Är den just till för att vara tak, i klassisk bemärkelse?
Den har ingen annan funkton än att hålla spolen. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.