_ap_
v-g skrev:
Fast hårddrar man det så behöver ju inte flis kosta multum det heller kanske 20-30 om man hittar en bra tugg & brännare på blocket. Det finns ju de som lessnar på flis också, gäller att vara vaksam och ha lite koll så kan man göra sköna klipp.
Att lessna på flis gör man bara om man har "fel" utrustning, brännare på blocket är där av en anledning. ;)

På detta forum tar man alltid förgivet att dom som undrar och ställer frågor inte är villig att investera i sitt uppvärmnings system, att allt måste vara näst intill gratis.
Jag är inte säker på att alla tänker så, speciellt inte om karln i huset kommer vara borta hela veckan..
Då kommer driftsäkerhet, användarvänlighet och såna saker vara av större vikt än att ständigt behöva oroa sig för ev missöden med det sköna klippet från blocket.

Något som kan underlätta är att berätta vad man har för budget.
Och hur långsiktigt man tänker, då är det lättare att komma med tips.
 
Redigerat:
citat_ap-:Att lessna på flis gör man bara om man har "fel" utrustning, brännare på blocket är där av en anledning.

På detta forum tar man alltid förgivet att dom som undrar och ställer frågor inte är villig att investera i sitt uppvärmnings system, att allt måste vara näst intill gratis.
Jag är inte säker på att alla tänker så, speciellt inte om karln i huset kommer vara borta hela veckan..
Då kommer driftsäkerhet, användarvänlighet och såna saker vara av större vikt än att ständigt behöva oroa sig för ev missöden med det sköna klippet från blocket.

Något som kan underlätta är att berätta vad man har för budget.
Och hur långsiktigt man tänker, då är det lättare att komma med tips.:slut citat

Instämmer så är det i många fall ,tyvärr är det så att några tusen till kan göra underverk för comfort/handhavande av en
biobränsleanläggning ,det gäller att hitta rätt montör/säljare som har tillräckliga kunskaper att passa in ett system som kunden blir nöjd med ,olyckligtvis finns det få som har kunskaper/erfarenhet i hur man kan göra det.

Ett bra sätt vore att besöka se om det är så fantastiskt bra som påstås, de som säljer/monterar en anläggning som fungerar får oftast en nöjd kund som kan anvädas som referens.
Jag har tidigare skrivit att om jag tidigare vetat vad jag vet idag om hur en vedpanna +system bör vara gjord skulle min anläggning vara uppbyggd på ett helt annat sätt. Varje anläggning blir s.a.s.kundanpassad utifrån de förutsättningar
som finns utrymme/skorsten osv.
Har man ett tomt bord att börja ifrån är förutsättningen helt annan.

Utvecklingen på biobränsle pannor /utrustningar går framåt men det tar lång tid att övertyga kunder marknad mm. efftersom den är "trög/långsam" att reagera på nya bättre lösningar det brinner trots allt även i en kombipanna
och den värmer t.o.m.vatten.
Det är ändå ekonomin som till sist begränsar hur mycket man är villig att betala för.
Helt klart får man en anläggning som är lättare att sköta om ekonomin inte sätter begränsningar -varför byter många
till berg/jordvärme ? lättskött ja ekonomi ? hur ser det ut längre fram?

För att återgå till ämnet behöver TS en 5-10m2 tank ? visst närmare 10m2 med de förutsättningar som kommit fram
men är det försvarbart att dimensionera för -15c och lägre hur många dagar under ett år är det så kallt?
JAG TROR:en utrusning som är lättskött okompliserad få delar som kan strula är att föredra ved eller flis ?
vad som är att föredra ?en vedpanna som eldas med 1m ved behöver stora dörrar inga trappor osv.
flis -kan_ap-bättre -PASS-
 
_ap_ skrev:
Något som kan underlätta är att berätta vad man har för budget.
Och hur långsiktigt man tänker, då är det lättare att komma med tips.
Ja! Kom gärna med en "budget" o framför allt en kalkyl som gör det ekonomiskt försvarbart att satsa på flisannläggning.När förutsättningen är en någorlunda välisolerad kåk på 150m2,i nedre mellan Sverige.:)
 
_ap_
Nu var det inte jag som skulle komma med en "budget" utan TS,
men säg att en flisanläggning som sköter sig själv kostar 220000:-

Om TS sen vill satsa dom pengarna eller inte är ju upp till han.
En del kanske röker upp 130000:- på 10 år och eldar i en skit panna, allt handlar
i slutända om prioriteringar.
 
_ap_
Personligen, om det vore mitt hus och jag har hyfsad inkomst skulle jag sätta in en pelletspanna.
Dels för att jag gillar eld och sen är det bra för miljön och huset (panna i källare?)
Må så vara att kW priset inte är de billigaste (jämfört med kalkyler på bergvärme)
men jag skulle vara nöjd.
 
Har inte så mycket till budget än. Är i det stadiet att jag håller på att kollar olika lösningar, men det blir i allafall ved eller flis. Ska man ha en vedpanna på låt säga 60-80kw som är "lätt eldad" för husfridens skull :) och en riktig 6m3 tank så närmar man sig vad en flis anläggning kostar. Och ska man vara borta i veckorna med tanten och barn hemma får man nog vara berädd att betala lite exta för en lättskött anläggning.
 
Kanske bäst att välja någon typ av uppvärmning som sköter sig lite mer själv om du ska vara borta så mycket?
Flis kanske är ett bra alternativ då?
Eller pellets? Men då får du ingen nytta av din ved (om du inte investerar i pelletspress. Men det kanske är overkill)
Om du skaffar utrustning som kan göra flis så har du ju nytta av din ved?
Du kanske också slipper acktank, med allt vad det innebär, med flisalternativet?
Jag kan för lite om fliseldning för att kunna ge råd om det.
 
_ap_
flis, enlig mig, är det bästa alternativet, speciellt om man har egen skog.
Det tråkiga i detta fall är att herr Henke har för lite att värma, men det är ju och andra sidan ett enkelt problem.
Liten flispanna 20kW, 500L ack (VV beredare) litet exp kärl, shunt, pump, sen är det ganska färdigt, förutom flisförråd,men då förbrukningen nu inte var så hög behövs ju inte så stort sådant.
Inga dubbla slingor med blandningsventiler, inte så noga med retur temp,
ingen sotning var tionde dag, och det bästa inge EL tillskott.
 
Redigerat:
Om priset du angav ovan för flisanläggningen gäller en sådan "liten" anläggning som trådskaparen hus behöver så måste väl ändå berg/jordvärme vara ett vettigt alternativ.

Det är ju inte omöjligt att ro en berg/jordvärme anläggning i land för runt 120tkr då har han ju 100tkr kvar att köpa el för.

Runt 25000kWh har jag tror jag var siffran som skall vara normal förbrukning i en kåk på ca 150m2.

Om pumpen lämnar cop 4 som de flesta nya verkar klara så har han vid dagens el pris "gratis" uppvärming i 16år jämnfört med flis eller en bamse ved anläggning.

Dock finns det ju ingen som vet vad som händer med el priset i framtiden.
Iofs vet vi ju inte heller vi biobränsle fanatiker heller vad som kommer att ske någon form av skatt lär vi förr eller senare bli tvungna att betala för våra ved/flis/pellets anläggningar.
 
Redigerat:
_ap_ skrev:
flis, enlig mig, är det bästa alternativet, speciellt om man har egen skog.
Det tråkiga i detta fall är att herr Henke har för lite att värma, men det är ju och andra sidan ett enkelt problem.
Kan meddala att det ligger en bygglovsansökan hos kommunen på 100m2 garage som tidvis ska värmas också:)
 
Måste bara säga att jag är imponerad över vilken kunskap och engagemang ni har för ämnet. Det är verkligen en fröjd att ventilera sina ämnen här :) :)
 
_ap_
Henke78 skrev:
Kan meddala att det ligger en bygglovsansökan hos kommunen på 100m2 garage som tidvis ska värmas också:)
Men då är ju saken biff!! ;)
 
_ap_
kricken_ skrev:
Om priset du angav ovan för flisanläggningen gäller en sådan "liten" anläggning som trådskaparen hus behöver så måste väl ändå berg/jordvärme vara ett vettigt alternativ.

Det är ju inte omöjligt att ro en berg/jordvärme anläggning i land för runt 120tkr då har han ju 100tkr kvar att köpa el för.

Runt 25000kWh har jag tror jag var siffran som skall vara normal förbrukning i en kåk på ca 150m2.

Om pumpen lämnar cop 4 som de flesta nya verkar klara så har han vid dagens el pris "gratis" uppvärming i 16år jämnfört med flis eller en bamse ved anläggning.

Dock finns det ju ingen som vet vad som händer med el priset i framtiden.
Iofs vet vi ju inte heller vi biobränsle fanatiker heller vad som kommer att ske någon form av skatt lär vi förr eller senare bli tvungna att betala för våra ved/flis/pellets anläggningar.
Det tråkiga med bergvärme att man för dom där 100-120000:- får 7-9kW och en elpanna.
Ska man då dessutom ha värme i garaget måste man ju förmodligen ha ett system där också, då är det fördel flis igen.

Ska man ändå bygga nytt blir det ju billigare att integrera ett flispannrum på en gång än att bygga ett separat pannrum.
 
VA! vankas det biff? vem bjuder?
Håller med om att då räknar vi troligtvis bort veden i större bitar.
 
pr95 skrev:
VA! vankas det biff? vem bjuder?
Håller med om att då räknar vi troligtvis bort veden i större bitar.
Haha håller med dig ingen flis anläggning här utan en ved anläggning som som eldar småa ved trän:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.