Hej alla på forumet.
Undrar om nån här har nån erfarenhet eller hört nån som haft acktanken till en vedpanna utomhus.
Håller på och klurar på en vedanläggning, då jag tröttnat på elpanna som går mest hela vintern, men har lite problem att få plats med en så stor acktank jag vill ha i källaren ca 10m3. Får bara in ca 5m3 Då jag är borta hemmifrån i veckorna (må-fre) tror jag det blir lite snålt och man vill ju inte att den går på elpatron halva veckan. Frågan är hur stora värmeförluster man får (när det är -15) om man har den utomhus utanför pannrummet dock rikligt isolerad och väderskyddad.

Mvh Henke
 
_ap_
Ett tips, kika på en flispanna om du ändå ska vara borta mån-fre.

En vedanläggning i den kalibern blir både utrymmes krävande och dyr,
och man kommer inte ifrån att elda ändå.
 
Nej det blir som _ap_ påpekar nästan orimligt stor tank och har man inte en enormt stor panna så tar det väldigt lång tid att ladda.

Bättre då att sätta 5 grader och shuntstyrning så man spar på varmvattnet när man ändå inte är där så att säga. Går ju även att ställa så huset är varmt när man kommer hem med timer e.l.

Flis är ju ur denna synpunkt bättre men kostar i investering.

Har man tanken INNE kommer ju alla förluster huset tillgodo något man tappar med tanken ute.
 
Henke78 skrev:
Hej alla på forumet.
Undrar om nån här har nån erfarenhet eller hört nån som haft acktanken till en vedpanna utomhus.
Håller på och klurar på en vedanläggning, då jag tröttnat på elpanna som går mest hela vintern, men har lite problem att få plats med en så stor acktank jag vill ha i källaren ca 10m3. Får bara in ca 5m3 Då jag är borta hemmifrån i veckorna (må-fre) tror jag det blir lite snålt och man vill ju inte att den går på elpatron halva veckan. Frågan är hur stora värmeförluster man får (när det är -15) om man har den utomhus utanför pannrummet dock rikligt isolerad och väderskyddad.

Mvh Henke
Är man riktigt nogrann med isoleringen blir det knappt några förluster överhuvud taget.
En 10m3 tank är ju faktiskt inte omänskligt stor, så Kör på. Låter som en vettig ide.
En vedpanna går otroligt bra om man får ladda brasa efter brasa, Alltså inge kallstarter. VIlket gör att du utnyttjar veden väldigt bra.

Mats
 
Henke78 skrev:
Hej alla på forumet.
Undrar om nån här har nån erfarenhet eller hört nån som haft acktanken till en vedpanna utomhus.

Mvh Henke
Väldigt vanligt på större gods o gårdar,med stort energibehov.Acken står ute välisolerad,sen eldar man med halm o 3meters ved bla..:)
 
Hej. Vill gärna ha vedpanna då jag har tillgång till ved. Ser inga större problem med en panna att ladda tanken med heller. Har ett hus på 150m2 så energiuttaget ur tanken är inte jättestort. Det gäller bara att få värmen att stanna kvar i tanken när det är +90 i tanken och -15 ute och den kommer att laddas så sällan.
 
_ap_
Börja med att göra en ordentlig kalkyl så du vet vad allt kostar.

Vilken panna har du tänkt dig?

Om man nu inte ska göra allt själv av begagnade delar törs jag lova att en flispanna
blir både billigare och bättre.

Flis är ju oxå ved.. fast mindre..
 
Det är "bara" det att få stockarna till flis....
 
_ap_
hur får du idag stockarna till ved?
 
Henke78 skrev:
Hej. Vill gärna ha vedpanna då jag har tillgång till ved. Det gäller bara att få värmen att stanna kvar i tanken när det är +90 i tanken och -15 ute och den kommer att laddas så sällan.
Hur får man värmen att stanna kvar i kåken när det är kallt ute? Jo man ISOLERAR väl..:)
 
Men alltså. Nu vet jag ju inte hur ni andra resonerar, men ts säger att han inte har ett jättestort hus (”bara” 150m3) Han har plats för 5m3 tank inne? Om jag fattat rätt.
Om tanken inne i det här fallet betyder att han helt kan tillgodogöra sig värmeförlusterna från tanken så måste ju en utetank gå fetbort?
Jag menar, varför elda mot 10m3 utetank där förlusterna, oavsett hur mycket isolering han har, går rakt ut till inget?

Situationen är klurig, tror jag. Han är borta måndag-fredag och vill inte köra el.
Men kommer en 10:a, om än superisolerad att räcka till det?
Kommer inte en 5:a inne, om förlusterna kommer huset tillgodo, att räcka lika länge men med halverad vedåtgång?
Om tanken inne står centralt i huset kan han ju nästan stänga av cirkulationen helt, öppna dörrarna till pannrummet, och ändå, på så vis, få värme till huset?

Kanske en liten luft/luft vp skulle kunna komplettera och ta över när tanken kallnat?
Jag vet inte, men elda till en tank som står helt ute skulle jag nog försöka välja bort om det gick. Eller?
Jag är osäker.
 
_ap_ skrev:
hur får du idag stockarna till ved?
Jag menar att flisa dom. Stockarna är inga problem, bara att köra hem från skogen. Antingen ska man ha nån som kommer och flisar eller köpa en flistugg, ska man ha en som tar hyggliga stockar är dom inte heller gratis.
 
_ap_
frågan är fortfarande hur du får stockarna till ved?

Har du några maskiner?

Våran edsbyhugg kostar i runda slängar 15000:-, klarar 25cm.
 
Kör idag med vedkap och hydralklyv. Det var mycket billigare än dom huggar jag kollat på som tar dom grovlekarna, drivs den från kraftuttag på traktor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.