om man har rörlig ränta med bindningstid 3 månader, kan man byta bank efter dessa 3 månader utanvidare??
 
Ja !!!
 
Finns det någon nackdel med att förhandla mellan olika banker för ofta??
 
zettra skrev:
Finns det någon nackdel med att förhandla mellan olika banker för ofta??
Ja, risken är väl att de ledsnar på att anstränga sig för någon som uppenbarligen inte vill betala, och att du ödslar bort din tid på jorden med att sitta i möte med banktjänstemän.
 
Vartannat år kanske, om man har en bank med opersonlig kontakt. Annars kan man försöka göra sig ärenden i största allmänhet när man skall låna upp (till en ny bil tex).

Ta chansen om ni ser en annons eller speciellt utskick att kolla om ni kan få bättre lån än nuvarande bank.

Att byta varje år eller oftare kanske får varningsklockor att ringa hos bankerna, jag vet inte.
 
HusByggarTomten skrev:
Om man bor i värmland så är det kanske det GÅR att ha den inställningen när ett lån hamnar kring en halv miljon eller i den storleksordningen. Ska man bosätta sig i stockholm och inte är förmögen så är det i praktiken omöjligt... Då blir situationen en helt annan.
Självfallet skiljer det i summor men tanken är densamma, och just därför köper jag inte ett hus i stockholm trots att jag bor här, har bra lön och i princip inga skulder ( förutom huset vi nu köpte i norr). Man väljer och gör prioriteringar..detta är min. Säger inte att det är applicerbart på alla.
 
Ett hus som jag amorterar en del på och som kommer ge mig låg fast kostnad för varje år som går är mitt mål har jag kommit fram till.

Kunna klara sig på en låg lön och veta att jag alltid är trygg och kan behålla huset oavsett vad som händer runt i kring i livet.

Tror hur man resonerar varierar beroende på hur länge man tänkt bo i sitt hus också. Jag kommer bygga nytt och bo där resten av livet.
 
Egon84 skrev:
La precis om mitt huslån på 255500 i dagarna, band på två år till 2,55% ränta, och amorterar på 10 år. Ungefär 2700 i månaden totalt. Har även en bostadsrätt som kostar 2700 i månaden i avgift. totalt alltså 5400 i månaden.
Detta är mindre än vad en hyresrätt i Karlstad (som är närmsta större ort 3 mil härifrån) kostar.

Jag resonerar som så att eftersom jag är 24 år så kan jag satsa på att amortera av huset fort, så att det är färdigbetalt när jag är drygt 30 och kan satsa mer pengar på familj som det börjar bli dags att bilda då. Att slippa en fast månadskostnad är det som lockar mig mest med att amortera mycket.
Det låter gött för ett hus, ungefär lika mkt som vissa har i studielån!!!!
 
psv79 skrev:
Det låter gött för ett hus, ungefär lika mkt som vissa har i studielån!!!!
Ja det är nog ganska precis vad mitt studielån är nere på nu...
255 kkr - det kan man knappt köpa en sliten sommarstuga på hyrd mark för här i Tokholmstrakten...

/K
 
255.000 får man ju inte ens en tomt för.
Men det är ju bara att gratulera alla som bor långt från stan, kan man dessutom få ett välbetalt jobb så har man det ju hur bra som helst.
 
Vi har 2,25 M i lån på uppskattad försäljning idag på ca 3M (lgh i Gbg + stuga i skogen). Amorterar inte alls, renoverar o bygger i skogen istället. Säkert inte det smartaste ekonomiskt men det blir en fin stuga :)
 
Y
*för att känna mig lite vuxen så väcker jag diskussionen*

Jag amorterar 1000kr på ena och 500kr på andra...

Det är ju inget emot lånebeloppen egentligen, är det någon vits att hålla på och dra av? Troligen hade man ju bara köpt upp pengarna på annat iofs...

Tröstar mig med att nästa räkning bör bli något öre lägre för varje gång, fast så har man ju rörligt och gråter när räntan stigit, hehe...

Sen är det klart att det känns bra att man har så stora marker och x antal byggnader hus för lägre månadspeng än en lägenhet... Men vad man får tänka på är att man alltid måste lägga undan massa pengar för det är då inte gratis när det är dags att byta tak eller värmesystem osv, har jag märkt....
 
Redigerat:
Intressant läsning!:)

Det verkar alltså som de flesta som bor i eller i närheten av större regioner ser sina hus som säkra investeringar som vidhåller eller ökar i värde även över en längre tid. Och/eller ser räntan som "hyra" och bor relativt billigt, med räntläget som är nu iaf. Om jag bodde i en storstadsregion så skulle jag nog se till att köra på det alternativet dvs ingen amortering och sätta undan pengar för räntehöjningar. I en storstad tenderar man i "röra på sej" mer under livets gång (jobb o relationer) och då känns det ju meningslöst att amortera på ett lån på tex 4 mille då man inte har nån 50-års horisont på boendet. Fast den dag man lägger om lånet och räntan kanske blir den dubbla då lär det kännas surt då hyran blir den dubbla...

Vi "på landet" då, har ju ofta bostäder under 1M och då är det ju överskådligt att betala ner lånet inom en ganska rimlig tid. Vi har haft, och har mycket mer varierande bostadpriser som går upp och ner så huset känns kanske inte som att det är något som behåller sitt värde i evig tid. En fastighet med låga utgifter är guld värt om man tex skulle bli arbetslös, då det kan vara svårare på en mindre ort att hitta nytt arbete med en gång.

Själv måste jag konstatera att jag sitter i "guldläge" då jag är 25år, har 200 000 kvar i lån (Löser det mesta i April 2012) Och äger ett totalrenoverat hus som jag ämnar att bo i till döddagar:cool: Alltså när lånet är betalt endast ström, telefon/bredband, brunnstömning, försäkring och ev framtida renoveringar som enda utgifter. De kommer kännas gött dé!:)
 
Clock skrev:
Vi "på landet" då, har ju ofta bostäder under 1M och då är det ju överskådligt att betala ner lånet inom en ganska rimlig tid. Vi har haft, och har mycket mer varierande bostadpriser som går upp och ner så huset känns kanske inte som att det är något som behåller sitt värde i evig tid. En fastighet med låga utgifter är guld värt om man tex skulle bli arbetslös, då det kan vara svårare på en mindre ort att hitta nytt arbete med en gång.
Jag undrar jag. Vi på landet har nog snarare haft stabilare (men lägre) priser genom konjunktursvängningarna (om vi pratar hus, och inte bostadsrätt).
 
-MH- skrev:
Jag undrar jag. Vi på landet har nog snarare haft stabilare (men lägre) priser genom konjunktursvängningarna (om vi pratar hus, och inte bostadsrätt).
Ja du kanske har rätt, vi har så billiga hus att när marknaden vänder neråt hamnar husen nästan på noll:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.