Status
Tråden går ej att kommentera.
H
Vore bra att inkludera prisbilden också till seriöst och inte seriöst.

52 m har fått pris mellan 125.000,00 och 400.000.00 för samma arbete exkl. kakel och klinkers.
Alla dessa företagen är medlemmar i BKR. Visst är det seriös prissättning?
 
Redigerat:
HEM2121 skrev:
Alla dessa företagen är medlemmar i BKR. Visst är det seriös prissättning?
Att dom är medlemmar i BKR har ingenting att göra med hur dom räknar på jobb.
 
Beape skrev:
Just detta användas av vissa entreprenadföretag som ska utföra dräneringar. De har stor osäkerhet om vad som finns i marken och har därför ett antal förbehåll kring stenbumlingar och bergknallar. Med ett sånt dokument slipper man som sagt tjafs.

Det finns inom IT-branschen standardiserade kontraktsmallar för inköp av varor och tjänster. Det skulle förvåna mig om inte branschförbunden inom Bygg / El / VVS har något liknande.
Nja, men det är inte det jag menar. Målet med mitt A4 är att den som köper en tjänst redan från början ska förvänta sig att det kostar att hämta material, att stillestånd orsakat av uppdragsgivaren kan kosta pengar, att städning utförs i omfattningen X, timpenning vid resor, milersättning etc. Inte bara paragrafen i avtalet utan också konsekvensen av den skrivet på ett sätt så att tant agda förstår.
 
ACME skrev:
Att dom är medlemmar i BKR har ingenting att göra med hur dom räknar på jobb.
Välkommen tillbaka! ;)
 
Tack...abstinens...
Det går ju inte att se bilder när man inte är inloggad och då blir verktygsforumet snabbt trist, och det vill jag inte släppa helt. Däremot kommer jag försöka att vara lite mer selektiv i mitt postande.
 
T
ACME skrev:
Tack...abstinens...
Det går ju inte att se bilder när man inte är inloggad och då blir verktygsforumet snabbt trist, och det vill jag inte släppa helt. Däremot kommer jag försöka att vara lite mer selektiv i mitt postande.
Du behövs här, det tycker nog alla hantverkare och alla kunder!!:)
 
H
ACME skrev:
Att dom är medlemmar i BKR har ingenting att göra med hur dom räknar på jobb.
Nej, det förstår jag, men ändock kan jag tycka att de som är med i BKR skulle förhoppningsvis hållas för "mer" seriösa. Det är väl mer för BKR att ta upp hos sina medlemmar så att de inte tar ut ockerpriser.
 
Redigerat:
Mikael_L
ACME skrev:
Tack...abstinens...
Det går ju inte att se bilder när man inte är inloggad och då blir verktygsforumet snabbt trist, och det vill jag inte släppa helt. Däremot kommer jag försöka att vara lite mer selektiv i mitt postande.
Försvara helt enkelt inte andra som inte behöver försvaras ... ;)

Välkommen tillbaka till getingboet.
 
Kanske dags att göra en förtroendeförfrågan gällande hantverksyrket.....:D
Attans nu halkade jag in på den här tråden igen:p
Funderar på att skriva något provokativt för att dra igång från scratch igen!

"Hantverkare 4 ever"
 
Ska se om vi inte kan locka tillbaka Staffanstorp också!
Har saknat honom på sistone....:(
 
Mikael_L skrev:
Försvara helt enkelt inte andra som inte behöver försvaras ... ;)
Det tycker jag inte att jag har gjort, men när folk generaliserar och drar oss alla över en kam så åker jag och mina rekorderliga kollegor med på samma biljett som drägget, och det var det jag blev pissed på.
Jag skrev om det för typ ett år sedan i en annan tråd;
ACME skrev:
Jag är bara så förbannat less på att folk drar hela branschen över en kam baserat på hur en bråkdel av oss har uppfört sig.

Jag hatar rötäggen precis lika mycket som alla andra. Klåpare som tar kundens pengar och utför ett halvtaskigt arbete av ren slöhet. Lallare som skiter i allt vad branschregler säger och kör sitt eget race, istället för att läsa på och lära sig sitt yrke. Pajasar som "krossar" folks drömmar om ett nytt fint kök eller badrum genom att slarva och inte ha de yrkeskunskaper som krävs. Golddiggers som blåser folk på stålar genom fusk och rena bedrägerier. Nonchalanta plantor som ger fan i att dyka upp på avtalad tid eller höra av sig som utlovat.

Men jag hatar inte hela yrkeskåren för det.

Det finns en ansenlig mängd arslen bland oss, men det finns minst lika många som gör ett så bra jobb dom kan med dom förutsättningar dom har, och som gör allt för att hålla det som har lovats.
Killar och tjejer som inte släpper ett halvfärdigt arbete som dom sedan inte kan vara stolta över att ha utfört, samtidigt som dom avråder från idéer som inte är helt genomtänkta.

Jag hatar heller inte alla kunder bara för att det finns några praktarslen bland dom.
Folk som letar efter fel bara för att ha en anledning till att gnälla och pruta. Folk som tar in priser från 64 olika firmor (jo, 64 stycken!) och därmed sätter en hel massa människor i onödigt arbete. Folk som inte har hyfs nog att lägga ner 2 minuter på att ringa till hantverkaren och tala om att jobbet gick till någon annan, när han har lagt ner ett antal timmar av sin fritid på att ta fram en offert. Folk som inte hör av sig med besked som dom har lovat, och när beskedet väl kommer så surnar dom för att hantverkaren blev tvungen att ta ett annat jobb emellan. Folk som håller inne med hela betalningen pga någon detalj. Folk som kort och gott skiter i att betala. Listan kan göras minst lika lång åt det hållet.
 
M
ACME skrev:
Jag är bara så förbannat less på att folk drar hela branschen över en kam baserat på hur en bråkdel av oss har uppfört sig.
En bråkdel...


ACME skrev:
Det finns en ansenlig mängd arslen bland oss....
En ansenlig mängd...

Ja ingen kan väl göra en bedömning av vilket procenttal som är verkligt. Hur man än vänder och vrider på det så finns det många missnöjda kunder och varför man inte ska lyfta fram det kan jag inte förstå. Så många människor som blivit knäckta både ekonomiskt och psykiskt.
Gör något åt branschen istället! Att det finns, enligt min mening, ett fåtal som är duktiga och seriösa hindrar väl inte att man får tycka att byggbranschen är helt åt helsike.

ACME skrev:
Jag hatar rötäggen precis lika mycket som alla andra. Klåpare som tar kundens pengar och utför ett halvtaskigt arbete av ren slöhet. Lallare som skiter i allt vad branschregler säger och kör sitt eget race, istället för att läsa på och lära sig sitt yrke. Pajasar som "krossar" folks drömmar om ett nytt fint kök eller badrum genom att slarva och inte ha de yrkeskunskaper som krävs. Golddiggers som blåser folk på stålar genom fusk och rena bedrägerier. Nonchalanta plantor som ger fan i att dyka upp på avtalad tid eller höra av sig som utlovat.
Jag och många med mig har ju bara haft kontakt med denna kategori så varför ska inte vi få tycka illa om dessa och tycka att det är för jävligt? Jag förstår att du vill försvara ditt skrå men ta ett steg tillbaka och inse att problemet kanske är större än du trott! Oavsett om du och dina polare är jätteduktiga!
Att det finns jobbiga kunder är väl inte relevant! Det måste väl finnas inom alla branscher och inte ”ger de igen” för det!
Som sagt, ta ett steg tillbaka och fundera på vad man kan göra åt problemet istället för att gå i försvarsställning.
 
Pagno skrev:
Ska se om vi inte kan locka tillbaka Staffanstorp också!
Har saknat honom på sistone....:(
Har du siktet inställt på mer än 300 inlägg i tråden...:rolleyes:

:D:D:D
 
ml99 skrev:
En bråkdel...
Ja, en bråkdel. I de flesta fall baseras kritiken på de hantverkare som kunden har mött. Hur många dessa hantverkare är varierar naturligtvis, men om vi drar till med ett tal...säg att forumets samlade erfarenheter berör 300 olika hantverkare, eller förresten, säg 3000 hantverkare så har vi marginaler.
3000 hantverkare utgör ca 1% av alla verksamma i det här landet. Tycker du inte att det är magstarkt att döma ut resterande 297.000 personer då?

En ansenlig mängd...
Ja, en ansenlig mängd kan utgöra en bråkdel beroende på vilken mängd man utgår ifrån, eller hur?

Ja ingen kan väl göra en bedömning av vilket procenttal som är verkligt. Hur man än vänder och vrider på det så finns det många missnöjda kunder och varför man inte ska lyfta fram det kan jag inte förstå. Så många människor som blivit knäckta både ekonomiskt och psykiskt.
Skit flyter. I 99% av fallen lyfts det negativa lyfts fram, men det finns oerhört många nöjda kunder också.
Läs vad jag skriver; Hata personen som har misskött sig, men hata inte hela kåren.

Gör något åt branschen istället!
Gör vad åt branschen?
Det har alltid funnits, och kommer alltid att finnas oseriösa aktörer som skiter i spelreglerna. Detsamma gäller alla branscher, men det blir kanske lättare upptäckt i byggbranschen eftersom vi oftast har ett intimare förhållande med våra kunder.
Hur många gånger har du blivit lurad av en bilmeck, tandläkare eller säljare? Förmodligen fler gånger än du vet.

Att det finns jobbiga kunder är väl inte relevant! Det måste väl finnas inom alla branscher och inte ”ger de igen” för det!
Återigen; Läs vad jag skriver, och ingen har väl sagt något om att ge igen?!

Som sagt, ta ett steg tillbaka och fundera på vad man kan göra åt problemet istället för att gå i försvarsställning.
Hittills har ingen presenterat fakta som talar om hur omfattande problemet är, och tills dess fortsätter jag att försvara kåren.
 
Bra skrivet ACME... seriöst !

Tummen upp ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.