kan man kakla direkt på papperstapet?
har tapetserat om fondväggen i vardagsrummet 2 gånger nu och är fortfarande inte nöjd så nu är jag sugen på en "stenvägg" istället, kan man kakla direkt på papperstapet?
funderar på om fixet kan få tapeten att släppa men i så fall borde väl även pappret lossa från gipsen när man kaklar direkt på den och det brukar det ju inte göra?
/mvh erik

• Gilla
drhedda
  • Laddar…
Eftersom det inte är OK att kakla på vårtumstapet pga. att limmet som tapeten sitter fast med kanske inte håller för tyngden av kaklet, så skulle jag tro att det inte är någon bra idé att kakla på tapet.

Limmet på vanlig tapet håller nog inte heller för kakel. Kakel är ju fruktansvärt mycket tyngre än tapet.

Har sett hur många kök som helst där kakel sitter på tapet. Men jag skulle aldrig själv sätta kakel på tapet. Att fixet skulle lösa upp tapeten är det minsta problemet, i synnerhet om du primar tapteten. Problemet är att tapeten ska bära upp vikten av kaklet. Man kan inte jämföra en tapet med en gipsskiva i det här fallet...

OHE skrev:
Har sett hur många kök som helst där kakel sitter på tapet. Men jag skulle aldrig själv sätta kakel på tapet. Att fixet skulle lösa upp tapeten är det minsta problemet, i synnerhet om du primar tapteten. Problemet är att tapeten ska bära upp vikten av kaklet. Man kan inte jämföra en tapet med en gipsskiva i det här fallet...
okej, hur skulle du gjort då om du skulle kakla en gipsvägg som du har 2 lager med tapet på?
försöker man pilla bort tapeten går väl gipsen åt skogen den också kanske... eller?
/mvh erik

eferm skrev:
okej, hur skulle du gjort då om du skulle kakla en gipsvägg som du har 2 lager med tapet på?
försöker man pilla bort tapeten går väl gipsen åt skogen den också kanske... eller?
/mvh erik
Okej! Så här är det...

Kaklar gör man I N T E på papperstapet...
Ska man kakla på en gipsvägg med två lager tapet, så river man först ner båda lagren tapet.
Gipsen går inte åt skogen eftersom pappytan på skivan sitter samman med gipsbruket i skivan (be mig inte förklara hur).
En papptapet sitter med ett vattenlösligt lim - därför lossnar denna (oftast) när man tillsätter vatten...
Sen primar man om man vill det, därefter är det dags att bre på fix och börja sätta plattor, för att göra en lång historia kort.

Orkar du nu inte pilla tapet så sätt upp renoveringsgips i stället!

//Daniel

Att riva ner tapeterna fungerar bra. Antagligen kommer du göra lite håll i gipsen med spackelspaden eller vad du nu använder för att riva ner tapeten. På de ställen pappen lossnat eller där det är hål kan du grunda med oljefärg. Dessutom är det så illa att man inte heller ska sätta kakel med vanligt sandspackel som underlag utan cement eller gipsbaserad bruk/spackel ska användas och glöm inte heller primern! Renoveringsgips är ett alternativ om det inte skapar en massa merjobb för dig (exvis kontakter, foder, lister etc..)

OHE skrev:
Att riva ner tapeterna fungerar bra. Antagligen kommer du göra lite håll i gipsen med spackelspaden eller vad du nu använder för att riva ner tapeten. På de ställen pappen lossnat eller där det är hål kan du grunda med oljefärg. Dessutom är det så illa att man inte heller ska sätta kakel med vanligt sandspackel som underlag utan cement eller gipsbaserad bruk/spackel ska användas och glöm inte heller primern! Renoveringsgips är ett alternativ om det inte skapar en massa merjobb för dig (exvis kontakter, foder, lister etc..)
då får det bli till att försöka pilla ner tapeten först och ha på någon slags primer (jag har ju vanligt sandspackel på gipsen där bakom. funderade först på om man skulle skruva på plywood på hela väggen oc sedan kakla på den men eftersom jag har både kontakter å braskamin vid den väggen blir det ju en aning bökigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.