O
Har gjort ett flertal villor med Busch-jager panel vad vill du veta och vad skall du göra
vad har du övrigt för system osv osv

//Olov
 
Jag har börjat med ett ganska basic system till att börja med då jag är novis och vill börja någonstans.
Jag styr ledspottar och lamputtag i fönstersmygarna. I vägguttagen styr jag ett av två uttag (separat brunnständning). Jag har dimmrar på alla takarmaturer. Först hade jag tänkt att ha moduler för tids- och ljusstyrning men detta skulle finnas i panelen så jag skippade dem. Kommer också att styra utebelysningen med KNX.
Har inte fått aktorerna och dimmrarna men jag tror att det är Merten.

Med panelen vill jag givetvis göra senarion för hemma/borta, dag/kväll/natt detta skall också vara beroende av årstid.
Installerade styrningen för golvvärmefördelarna (2 st uponor) och på styrenheten fanns KNX loggan. Vad kan man göra för kul med det?

Är tacksam för fler ideer/utbyggnad.

Mycket frågor från en nybörjare.
 
Hej jag tycker att knx inte kommer till sin rätt eftersom det utformats som ett system för fastighetsautomation utan att man har tänkt igenom hur brukarna ska ha det?

Det som händer är ju att man 1. måste systemutveckla sitt eget knx system...och detta innan man vet vad man vill göra

I ditt fall så upptäcker du wirsbo golvvärme som har knx möjlighet och kommer på att du vill styra värmen.

Det man kan göra via knx är ju att styra och reglera på sensorer samt ställa olika tidscheman sedan har du ju wirsbos egna ideer med sensorer i fjärrkontrollen så att du styr temperaturen efter hur du har det..men fjärrkontrollen kanske läggs ner i en låda och vad händer då?

Min åsikt är att utan ett tydligt knx system med dokumentation så kan knx lätt bli ett helvete för vanliga brukare och uppfattas som felaktigt och dyrt vilket är synd på så rara ärtor
 
Hej

Jag vet att frågan kommit upp tidigare, men jag har inte hittat något svar...

Vart kan jag som privatperson köpa ETS? Är det bara via www.knx.org/se som gäller eller finns det andra alternativ?

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Hej

Jag vet att frågan kommit upp tidigare, men jag har inte hittat något svar...

Vart kan jag som privatperson köpa ETS? Är det bara via www.knx.org/se som gäller eller finns det andra alternativ?

/Jonas
Jag tror det är så, man registrerar sig på https://onlineshop.knx.org sedan är det bara att handla :) Känner du någon som har registrerade licenser så kan du be han köpa en tilläggs dongle, vilket då blir billigare. Jag tror begränsningen är att du inte kan skriva ut rapporter. Så gjorde jag!
/ Erik
 
PÅS skrev:
Uponor använder protokollet KNX mellan sina produkter sist jag kollade så kunde man inte komma åt det via mjukvara eller hårdvara från andra leverantörer.
Hej!

Med vem kollade du detta, jag är jätteintresserad av att få ut data ur styreneheten..

/L
 
Kan någon ange lite uppgifter om vad ett sådant här system kan kosta? Jag håller på att bygga med en entreprenör och tittar lite på KNX från Merten. Jag vet ännu inte vilken utrustning jag ska ha, men det handlar om ca 20 belysningsgrupper varav 10 dimrade, ca 10 brytgrupper (eluttag), styrning av golvvärme och radiatorer, skymningsrelä, fasadbelysning, belysning framsida hus, belysning trädgård.

Sedan är jag intresserad av den nya 7" pekskärmen som kommer inom det närmaste. Såg en demo av den hos Schneider-Electric när jag träffade dem igår. Komplett med installation går den loss på ca 15.000, men den ser trevlig ut. Kräver nätverksaccess.

I övrigt ville de inte tala om priser, eftersom de säljer till grossiterna och det är meningen att min elinstallatör ska ge mig en offert. Den som ska installera hos oss har installerat ett Elko Living System i ett hus för ca 6 mån sedan, men han verkar sådär sugen på att installera i vårt hus. Därför försöker jag ta reda på så mycket jag kan på egen hand.

Så som sagt, lite prisexempel vore nyttigt. Förstår att det skiljer sig mycket beroende på installation, och omfång. Men ni vet väl vad ni betalade för era installationer?

Kanske är det så att om man måste fråga om priset, så har man inte råd?? ;)
 
Angel_of_Death skrev:
Kan någon ange lite uppgifter om vad ett sådant här system kan kosta? Jag håller på att bygga med en entreprenör och tittar lite på KNX från Merten. Jag vet ännu inte vilken utrustning jag ska ha, men det handlar om ca 20 belysningsgrupper varav 10 dimrade, ca 10 brytgrupper (eluttag), styrning av golvvärme och radiatorer, skymningsrelä, fasadbelysning, belysning framsida hus, belysning trädgård.

Sedan är jag intresserad av den nya 7" pekskärmen som kommer inom det närmaste. Såg en demo av den hos Schneider-Electric när jag träffade dem igår. Komplett med installation går den loss på ca 15.000, men den ser trevlig ut. Kräver nätverksaccess.

I övrigt ville de inte tala om priser, eftersom de säljer till grossiterna och det är meningen att min elinstallatör ska ge mig en offert. Den som ska installera hos oss har installerat ett Elko Living System i ett hus för ca 6 mån sedan, men han verkar sådär sugen på att installera i vårt hus. Därför försöker jag ta reda på så mycket jag kan på egen hand.

Så som sagt, lite prisexempel vore nyttigt. Förstår att det skiljer sig mycket beroende på installation, och omfång. Men ni vet väl vad ni betalade för era installationer?

Kanske är det så att om man måste fråga om priset, så har man inte råd?? ;)

Detta är såklart som du beskriver en knepig fråga, vad vill du att installatören gör ? vad kommer du installera själv ?. Kabeldragning är nog det som tar större delen av tiden för en installatör och kan man göra det själv kommer man nog undan med en liten slant.
Dock är det nog bra om man känner sina begränsningar, och att man då anlitar någon om man vill ha ett bra och professionellt system. Det finns ju en del regler omkring hur man får dra kablar som är viktigt att följa, men det vet du säkert.

Men om vi räknar lite på vad du kommer behöva för dina 20 styrda enheter,

1st 8- och 4-kanalig brytaktor behövs (2 kanaler över för framtiden)
3st 4-kanaliga Dimeraktorer (även här 2 kanaler över för framtiden)

Jag har erfarenhet av att man gärna vill bygga ut systemet med tiden så att ha några kanaler över skadar inte!

Bara dessa aktorer går nog på ca 20 - 25.000kr ifrån en installatör. Sen ska du ha lite mer saker runt omkring (kablar, rör, strömförsörjning osv)

Så räkna med minst 40 - 50.000:- för inköpskostnader (inkl skärm).
 
Redigerat av moderator:
Det är tråkigt att tekniken kring smarta hus fastnar både på kostnaden men också på att det saknas "färdiga lösningar".

När intresset väcks för att göra en husinstallation med knx så är den enda vägen fram idag via rätt installatör.
Detta gör att kostnaderna blir för stora i startläget..för en vanlig villaägare...

Vill man bredda marknaden så behöver man "villa paket start" en konfiguration som fungerar som ersättning för en vanlig villa gruppcentral med knx.

Som synes av diskussionen ovan så är osäkerheterna för stora kring konfiguration och pris och av vem och hur man beställer sin installation...scneider har väl gjort något åt situationen men för den stora gruppen gör det självare så måste det till tydligare produkt lösning.

Inte för egen installation kanske men för att kunna beställa...:)
 
Trevlig tråd det här.
Vi skall bygga ett enplans hus på 180kvm.
Solängen, EKSJÖHUS
Har inte fått något exakt pris på elainstallationen.
Finns det något bra/enklet sätt att räkna ut vad det skulle kosta
att sätta ett knx system i ett hus ?
 
Angel_of_Death skrev:
Kan någon ange lite uppgifter om vad ett sådant här system kan kosta? Jag håller på att bygga med en entreprenör och tittar lite på KNX från Merten. Jag vet ännu inte vilken utrustning jag ska ha, men det handlar om ca 20 belysningsgrupper varav 10 dimrade, ca 10 brytgrupper (eluttag), styrning av golvvärme och radiatorer, skymningsrelä, fasadbelysning, belysning framsida hus, belysning trädgård.

Sedan är jag intresserad av den nya 7" pekskärmen som kommer inom det närmaste. Såg en demo av den hos Schneider-Electric när jag träffade dem igår. Komplett med installation går den loss på ca 15.000, men den ser trevlig ut. Kräver nätverksaccess.

I övrigt ville de inte tala om priser, eftersom de säljer till grossiterna och det är meningen att min elinstallatör ska ge mig en offert. Den som ska installera hos oss har installerat ett Elko Living System i ett hus för ca 6 mån sedan, men han verkar sådär sugen på att installera i vårt hus. Därför försöker jag ta reda på så mycket jag kan på egen hand.

Så som sagt, lite prisexempel vore nyttigt. Förstår att det skiljer sig mycket beroende på installation, och omfång. Men ni vet väl vad ni betalade för era installationer?

Kanske är det så att om man måste fråga om priset, så har man inte råd?? ;)

En liten tillrättavisning, den nya 7" displayen kräver inte nätverksanslutning. Men vill man nyttja webbrowsern i den så är anslutning till I-net lämpligt
 
Quart_666 skrev:
Trevlig tråd det här.
Vi skall bygga ett enplans hus på 180kvm.
Solängen, EKSJÖHUS
Har inte fått något exakt pris på elainstallationen.
Finns det något bra/enklet sätt att räkna ut vad det skulle kosta
att sätta ett knx system i ett hus ?
Hej precis min tanke och då inte bara kostnaden utan hur systemet ska fungera i framtiden med utbyggnad och underhåll...

Jag skulle vilja se ett sorts "villa system" med kökslösning,badrumslösning,vardagsrum,hall ute,sovrum...via en konfigurator

Ett dilemma som all hemautomation drabbas av är ju hur systemet samverkar med vanlig standard....tex att normalfallet är att man har en tänd och släck i varje rum..trappkopplingar etc..

Därför bör man ju kunna ställa om systemet till en standardlösning så att huset vid försäljning inte upplevs som för tekniskt krångligt
Vill man leka med olika typer av programering så gäller det att man kan koppla sig förbi displayer och annat som vanliga människor som barn och barnvakter eller gäster kan få spel på..

KNX har förutsättningarna att kunna bli ett sådant system och radiodelar till tex golvvärme är ju väldigt smutt.

Detta hindrar inte att hela vägen igenom ett knx projekt ser krångligt och dyrt ut samt att om man inte själv behärskar programeringen så blir man beroende av installatören
 
Vi ska bygga ett nytt hus i 1 3/4 utförande och 173kvm.

Håller på att intressera mig mer och mer för Knx och har väl börjat fått lite koll på hur det fungerar.
Vet att det kanske är svårt att svara på men hur mycket merkostnad skulle det kunna bli om man satsar på Knx istället för "vanlig elinstallation" vid nybygge.
Det jag har funderingar på att styra är belysning,uttag,värme,ventilation,larm och kanske nånting mer som man inte tänkt på(kom gärna med förslag).

Är beredd att dra lite kablar själv för att komma ned i installationskostnad.
Vad ska man tänka på i tidigt skede när det gäller planering?? VP-rör mm

Tacksam för svar
 
Material kostnaden för mig blev ca 70-80.000 extra med bara "knx" material (har 16dimmers och 40 on/off, tid och ljus styrning och en pekskärm). Sedan tillkommer mer tändtrådar i alla möjliga färger, 2st extra skåp, tror inte det blev mycket mer VP rör men dyrare blir det.
Min elinstallation i ett 180 kvm enplanshus gick på ca 250.000 och då har jag gjort mycket själv vad gäller VP rör och dragning av tråd samt all programmering.
 
Ok
Är du nöjd än så länge med systemet.?

Av dom 250 000 kr hur mycket är arbete då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.