Japp, samma klämma. Däremot verkar det svårt att hitta de nyare, blåvita för den grova kabeln, de är ju också gjorda av 3M.
 
Har suttit och läst igenom tråden, har väl i stort sett bestämt mig för att det ska bli en automower till nästa säsong. Har precis köpt hus och planen var länge att det skulle införskaffas en Klippo, men med ändrade arbetsförhållanden har jag och sambon nog enats om att det får bli en robot...

Nu till frågan, är det någon som testat hybridmodellen? I kapacitet hamnar den väl mellan 220 och 230, är det en 230 med ett batteri mindre eller är det en helt annan modell?

Märker att ju äldre man blir desto mer lockar saker som man iaf kan inbilla sig är bra för miljön. Den extra kostnaden för klipparen lär man ju aldrig spara in, men det är en god tanke och det är ju lite det som räknas.
 
Jag vet inte, men den med solpaneler känns väldigt onödig och skriker jag-hade-för-mycket-pengar-över-i-plånboken. Du kommer aldrig att få igen den investeringen på våra breddgrader. Byt till miljöcertifierad el istället.

Ta t.ex. en 220AC som jobbar för fullt (=1800m2) och som därmed drar hela 15kWh/månad. Det är 15:-/månaden! :eek:

Men annars är den väl mellan 220 och 230 i kapacitet.
 
Solar hybrid är en 230 med solpanel kopplad till ena batterikontakten. Panelen hjälper till att underhållsladda det batteri som finns kvar under tiden maskinen klipper så den är ute längre på varje laddning.

Solar Hybrid tycker jag själv är mer design än funktion, grannarna kollar ju lite extra i början. Rent praktiskt hade jag valt en 230, den är billigare och har större kapacitet.

För övrigt är en solpanel ganska känslig för slag, och en skada på panelen gör att ungefär 95% av kapaciteten försvinner, nu märks det inte så mycket på Solar Hybrid, det enda är att den går och laddar lite oftare.

Snygg är den dock, Solar alltså :)

Håller med Gunverth här, det är bättre att lägga pengarna på grön el.
 
Jag tackar för infon och inputen. Ni har nog rätt i att det är bättre att lägga pengarna på grön el om man ska dra sitt strå till stacken. Grannarna behöver jag inte bry mig om, ska bosätta mig mitt i skogen så hur flashigt det är spelar ingen roll.
Kapacitetsmässigt borde jag klara mig långt på en 220, och då är det ju en hel del tusenlappar billigare att ta den istället för Solar Hybrid.
 
Angående kapacitet så tycker jag att min 230 ACX gått förvånandsvärt lite i sommar.
Vi installerade maskinen ny början av säsongen och har inte haft någon annan klippare överhuvudtaget.

Gräsmattan är på knappa 2000 kvm med ett antal träd, en del rabatter, en riktigt trång passage, och förmodligen en halvdassig installation då laddstationen inte står centralt placerad utan i en "avkrok" i trädgården (vilket innebär att begränsningslingan i princip alltid används för att hitta hem).

Nu har räkneverket precis paserat 700 timmar.

Visserligen har vi inte golfgreen krav, utan inställningen kanske är på 6-7 cm. I början fick klipparen arbeta mycket, men ganska snart ställde vi in att den bara skulle klippa ca 21-06, dvs ca 40% av dygnet. Det har räckt utmärkt för oss.

Mina slutsatser är att kapaciteten de facto borde vara högre än de specade 3000 kvadratmetrarna. Husqvarna håller sig säkert på "säkra sidan" när man anger kapacitet. De kanske också har högre krav än jag och accepterar inte att det ibland finns kvadratdecimeterstora öar med något högre gräs.

Vad har ni andra för erfarenheter av kapacitet kontra klipptid?
 
Angående kapacitet: Den är ju beräknad på hur stor yta Automower kan hålla gräset i schack. Den blir ju egentligen aldrig färdig förrän gräset slutar växa (vilket irriterar frugans projektledarvänner något så vansinnigt :D). Växer det sämre ökar alltså kapaciteten/minskar driftstiden.

Jag tror att Husqvarna har beräknat kapaciteten till en välgödslad gräsmatta någonstans i mellaneuropa. Farsan kör nu sin 230 på 2900m2 och den behöver inte "vara ute" mer än 9 timmar per dygn (12 timmar totalt inkl. laddning)

Om du sedan kör den på 6-7cm blir det ännu enklare i och med att grässtråna böjer sig. Hårdast får den jobba mellan 3-4 cm. Min erfarenhet.
 
Angående irreterade projektledare och Automower; så här brukar det låta när vi har besök och någon frågar hur den fungerar:

- Men hur vet den när den är färdig?
- Den är färdig när gräset slutar växa.
- Men den måste väl ha en plan så att den vet vad den har gjort?
- Nä, den irrar omkring i blindo som ett fyllo i Vasaparken och klipper lite överallt hela tiden. Det har visat vara den mest effektiva metoden.
- Men det kan ju inte funka? Den måste ju ha en plan?

:D
 
anden213 skrev:
Mina slutsatser är att kapaciteten de facto borde vara högre än de specade 3000 kvadratmetrarna. Husqvarna håller sig säkert på "säkra sidan" när man anger kapacitet. De kanske också har högre krav än jag och accepterar inte att det ibland finns kvadratdecimeterstora öar med något högre gräs.

Vad har ni andra för erfarenheter av kapacitet kontra klipptid?
Har också en 230ACX, ca 1000kvm (den andra plätten på 1000kvm är inte färdigbyggd).
jag har satt min på 'nästan golfgreen', och den går mellan 21-01 om nätterna utan att ha några problem att 'hinna med'.

dock har det den sista tiden varit lite problematisk då jag varit bortrest samtidigt som äppelträden har fätt sina farthinder på mattan.
enstaka äpplen tuggar den sig över (och dom ruttnar rätt snabbt eftersom de blir rejält skurna), men ett par gånger har den stått med tre-fyra äpplen under sig och tyckt att den har blivit lyft.
Jag har funderat på om man skulle sätta på en 'spoiler' så den puttar undan äpplena istället. ;=)
på grund av att den ofta fastnar på äpplena så kör den nu 21-01 samt 10-14 , så kan jag kratta äpplen och starta om den morgon och kväll (ibland hinner den bara gå en timme innan den hakar upp sig)..
 
mkling skrev:
...
Jag har funderat på om man skulle sätta på en 'spoiler' så den puttar undan äpplena istället. ;=)...
Pimp My Automower!

... .com :D :cool:
 
Appropå "Pimp my Automower" så borde man ju kunna köpa en solpannel (från t.ex. Classe O) och fästa den på sin 220/230 AC och på så vis få ut lite extra tid.

Vet någon förresten vad kontakten som sitter under klipparen längst bak är till för? (Sitter under ett litet runt gummi lock) Är det där verkstaden "laddar ny programvara"?

/Ansy
 
Redigerat:
Ansy_74 skrev:
Appropå "Pimp my Automower" så borde man ju kunna köpa en solpannel (från t.ex. Classe O) och fästa den på sin 220/230 AC och på så vis få ut lite extra tid.

Vet någon förresten vad kontakten som sitter under klipparen längst bak är till för? (Sitter under ett litet runt gummi lock) Är det där verkstaden "laddar ny programvara"?

/Ansy
Dagens solpaneler ger inte så mycket effekt att det är värt det. För övrigt är kontakterna på 230s styrkort upptagna av batterier. På 220 skulle det teoretiskt gå, men vem orkar styra med sånt för att få ut kanske 20% mer klipptid?

Kontakten är till för verkstaden ja.
 
Min automower stannade oförklarligt precis framför laddstationen, jag vet inte hur länge den har stått där, men troligen en dryg vecka eftersom gräset var ganska långt.
Maskinen var inställd i läge "auto", slingsignalen indikerar "grönt ljus", inga fel i loggen, inga söktider som överskrider det normala för min trädgård (ca 5 min), batteriet var inte urladdat. Den har f ö gått helt utan driftstopp i två år.
Jag kan inte komma på vad som orsakat detta? :confused:
 
Pelle-Pelle skrev:
Min automower stannade oförklarligt precis framför laddstationen, jag vet inte hur länge den har stått där, men troligen en dryg vecka eftersom gräset var ganska långt.
Maskinen var inställd i läge "auto", slingsignalen indikerar "grönt ljus", inga fel i loggen, inga söktider som överskrider det normala för min trädgård (ca 5 min), batteriet var inte urladdat. Den har f ö gått helt utan driftstopp i två år.
Jag kan inte komma på vad som orsakat detta? :confused:
Startade den igen?
 
av att döma efter att ha läst alla sidor i denna diskussion så verkar det inte finnas några alternativ till Husqvarna. Förutom si så där några inlägg om två andra tillverkare. Den ena tillverkaren har gått i konkurs och den andra är det ingen större mängd erfarenheter av. Ni som kör Husqvarna verkar vara väldigt nöjda. Jag är i valet och kvalet om jag ska bespara mig min 8-timmars gräsklippning i veckan, om, resultatet blir det samma eller bättre än med vanlig gräsklippare. Finns det någon som vill stoltsera med lite bilder på en kort välklippt gräsmatta (20mm eller kortare) så att man kan jämföra lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.