Du lär få svårt att motivera bättre maskiner inför din bättre hälft nu när du åstadkommit så bra resultat med de du redan har ;)
 
Thomas59
nanowire skrev:
Du lär få svårt att motivera bättre maskiner inför din bättre hälft nu när du åstadkommit så bra resultat med de du redan har ;)
Hmm, jo det är ju ett potentiellt problem. Kanske inte investeringen i sig utan snarare att garaget blivit en snickarbod och en lackverkstad. Hon är dock mycket nöjd med vilstolarna och bordet.

Snickarade också ihop fyra odlingsbäddar, två solbäddar och en rullbar platform till solparasollet så för stunden är det lugnt.

Här kommer lite bilder på detta som finns beskrivet i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/miljoe-haelsa/122097-bygga-odlingsbaenkar-tryckimpregnerat-eller-vanligt-virke.html

Inget möbelsnickeri kanske men tillfredställande i alla fall för en amatör.
 
  • DSC00069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BstromA
  • Laddar…
Du behöver nog inte slipa nya stämjärn, men de behöver garanteras brynas (och eventuellt plans+brynas på baksidan). Slipning behöver nog enbart om du vill ändra eggvinkeln, vilket i och för sig kan vara intressant om du vill använda dem för snickeri - många stämjärn i bygghandelns har ganska trubbig eggvinkel.

Angående kopierfräs så är det ju toppen om du har möjlighet att sätta den i en bordsfräs och fästa mdf-mallarna med tex dubbelhätande tejp på ditt material, då går det undan att fräsa. Och ju mer du kan såga av med sticksåg innan (kör du med dubbelhäftad tejpmetoden så fäster du först mallen, sen tills ticksågsbordet, sen till fräsbordet, utan att flytta mallen, och då slipper du rita också. Då behöver du en kopierfräs med kullagret längst ut, dvs längst bort i förhållande till skaftet, så att du kan köra med mallen på ovansidan.

Dock förstår jag inte hur du menade med 90-graders innehörn? Hur menade du att du skulle komma åt dem med kopierfräsen?


Ser trevligt ut med odlingsbäddar etc - visst är det rofyllt att stå att snickra? :) Tror dock att det finns risk att dina gerade hörn på "överliggaren" kommer att torka isär i "inneränden", om ditt tryckte virke är någotsånär fuktigt. Om det händer så bara låt de sitta kvar 1 år, ta sen loss dem, såga om gerningen igen, och skruva tillbaka. Det kommer såklart att medföra att bredd och längd på "överliggaren" kommer att minska något - men det ser ut som att du har marginal om kommer att täcka sidostyckena väl ändå.....fråga mig bara inte hur jag vet att tryckt virke ofta vill torka isär på detta vis... ;)
 
Thomas59
Daniel_N skrev:
Du behöver nog inte slipa nya stämjärn, men de behöver garanteras brynas (och eventuellt plans+brynas på baksidan). Slipning behöver nog enbart om du vill ändra eggvinkeln, vilket i och för sig kan vara intressant om du vill använda dem för snickeri - många stämjärn i bygghandelns har ganska trubbig eggvinkel.

Angående kopierfräs så är det ju toppen om du har möjlighet att sätta den i en bordsfräs och fästa mdf-mallarna med tex dubbelhätande tejp på ditt material, då går det undan att fräsa. Och ju mer du kan såga av med sticksåg innan (kör du med dubbelhäftad tejpmetoden så fäster du först mallen, sen tills ticksågsbordet, sen till fräsbordet, utan att flytta mallen, och då slipper du rita också. Då behöver du en kopierfräs med kullagret längst ut, dvs längst bort i förhållande till skaftet, så att du kan köra med mallen på ovansidan.

Dock förstår jag inte hur du menade med 90-graders innehörn? Hur menade du att du skulle komma åt dem med kopierfräsen?


Ser trevligt ut med odlingsbäddar etc - visst är det rofyllt att stå att snickra? :) Tror dock att det finns risk att dina gerade hörn på "överliggaren" kommer att torka isär i "inneränden", om ditt tryckte virke är någotsånär fuktigt. Om det händer så bara låt de sitta kvar 1 år, ta sen loss dem, såga om gerningen igen, och skruva tillbaka. Det kommer såklart att medföra att bredd och längd på "överliggaren" kommer att minska något - men det ser ut som att du har marginal om kommer att täcka sidostyckena väl ändå.....fråga mig bara inte hur jag vet att tryckt virke ofta vill torka isär på detta vis... ;)
Menade förstås bryna inte slipa. Köpte en brynsten och nån sorts hållare för att få rätt vinkel.

Dubbelhäftande tejp var en bra idé till mallarna. Satt just och klurade på hur jag skulle få dem att ligga stilla. Kopierfräsen har jag redan men jag var inte riktigt på det klara med hur jag skulle använda den men nu är jag det:).

90 graders hörnen är alltså "Innerhörn" där kopierfräsen inte kan fräsa ända in i hörnet. Typ insidan av ett L. Tänkte istället att gör mallen så att innerörnet får en radie=kopierfräsens och att jag sedan fräser av "tvärslån" som ska ligga i innerhörnet med avrundningsfräsen med samma radie så passar dom ihop. Se bild nedan

Istämmer och funderade lite på hur geringen skulle hålla. Geringen på "ramen/sittkanten" på odlingslådan är kexad med fyra kex i varje hörn och sedan limmad och skruvad på diagonalen. Ramen är sedan fäst i lådan så att den kan röra sig. Det tryckata virket var rejält blött och lades dikt an och har redan torkat så att det är rejäla (5-6 mm) springor mellan. Geringen har dock hållit men jag inser att risken är stor att den spricker då spänningen blir för stor. Marginal finns i alla fall så det räcker.

Lärorikt med alla tips - man vill ju lära sig allt och tidningsbutiken amerikanska och engelska snickerimagazin är väl tummade.
 
  • hörn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även jag blir inspirerad. Ett par stolar verkar vara ett alldeles lagom avancerat projekt för min del. Jag har det mesta av de verktyg som behövs men detta är en utmärkt ursäkt att komplettera med ett bord att sätta fräsen i (och kanske ett att sätta sticksågen i).

Thomas59, jag är nyfiken på fotpallen. Är det möjligt att få se en bild eller skiss på hur den ser ut?
 
Thomas59
PeGe skrev:
Även jag blir inspirerad. Ett par stolar verkar vara ett alldeles lagom avancerat projekt för min del. Jag har det mesta av de verktyg som behövs men detta är en utmärkt ursäkt att komplettera med ett bord att sätta fräsen i (och kanske ett att sätta sticksågen i).

Thomas59, jag är nyfiken på fotpallen. Är det möjligt att få se en bild eller skiss på hur den ser ut?
Ja det är verkligen ett lagomt nybörjarprojekt och verktygskraven är inte stora. Du klarar dig med en sticksågmen det är ju kul och går betydligt fortare med lite andra maskiner.

Av alla potentiella maskiner rankar jag fräsen med fräsbord och avrundningsfrässtål som den som ger mest vad gäller finish. Det går att slipa alla kanter men det blir aldrig lika snyggt och proffsigt som med fräsen. Sen kommer bords/klyvsågen som gör att all kapning går snabbt och blir precist. Funkar iofs i nödfall med en sticksåg men det blir mycket slipning. En handcirkelsåg med skena funkar ju också men lika snabb som med klyvsågen blir man inte.

Till sticksågen har jag en Bosch orginal fästplatta eller va det heter där man fäster sticksågen på undersidan. Sen klämmer jag fast plattan i min B&D WorkBench så sitter den stadigt.

Fräsen har jag monterat i ett fräsbord som jag köpt på JULA för några hundra. Skruvade fast fräsbordet i en spillbit av en limträskiva och fäster den sedan i ovanstående arbetsbänk. Funkar mycket bra. Tyvärr är bottenplattan på min Bosch POF 1400 fräs något för stor för uttaget på undersidan av fräsbordet men med fästarmarna hårt åtdragna sitter den stadigt ändå men man tappar ca 8-10 mm fräsdjup. Ska ta Dremeln och modifiera urtaget på fräsbordet då jag får tid och även sätta en ytterligare skiva under den jag har nu med gångjärn mellan så fräsbordet kan tippas vid behov.

Fotpallen är inte klar ännu så jag ber att få återkomma med foton. Det tar väl nån dag inna jag får tid att färdigställa den.

Stolarna har blivit familjefavoriter och är otroligt sköna även utan dynor/kuddar.
 
Thomas59
Kan väl avrunda tråden med resultatet från ytbehandlingen. Stolarna är nu vitoljade med vanlig träolja med vitt färgpigment som ger stolarna lite skydd (oljan) och en snygg väldigt ljus vit färg likt bets.

Stolarna har för övrigt blivit en succé och alla (!) som besöker oss vill beställa stolar.

Behöver ni ett lagom stort och mkt tillfredställande projekt kan jag PM:a ritningarna som jag förstår inte längre finns kvar på länken jag lagt in.
 
Thomas59 skrev:
Behöver ni ett lagom stort och mkt tillfredställande projekt kan jag PM:a ritningarna som jag förstår inte längre finns kvar på länken jag lagt in.
d^_^b Ja tack Thomas, du får gärna pm:a ritningarna till mig! Har ett svagt minne av att du sa att det var några mått på ritningen som inte stämde. Är det så, eller är jag ute och cyklar? :( OM det är så, minns du vilka mått som var galna?

/A
 
Thomas59
frufridell skrev:
d^_^b Ja tack Thomas, du får gärna pm:a ritningarna till mig! Har ett svagt minne av att du sa att det var några mått på ritningen som inte stämde. Är det så, eller är jag ute och cyklar? :( OM det är så, minns du vilka mått som var galna?

/A
Har redan fått PM med önskemål om ritningar och insett att jag inte hittar någon funktion att bifoga filer via PM. Ritningen verkar inte finnas kvar på den länk jag publicerat tidigare men jag hittade en annan länk som verkar funka:

http://www.coloramatumba.se/res/pdf/adirondackritning_mm.pdf

Får man tag i virke med exakt den tjocklek som ritningen bygger på är det inga problem men jag hittade inte den dimensionen och jag gissar att det inte är en svensk standarddimension. Det är alltså inga mått som är felaktiga i sig.

Kommer faktiskt inte ihåg alla justeringar jag gjorde för att det skulle stämma men det var inte så många och det funkar i alla fall även om du inte justerar ritningen. Det blir bara inte lika EXAKT passning. Byggde den första stolen innan jag insåg problemet och JAG vet ju var det blev lite fel men ingen annan ser det så bygg på du!
 
Bidrar med bilder på mina två här med. Gjorde en till lilleman med så han kan sitta och avnjuta solen också.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
houston och 3 till
  • Laddar…
Här är en annan ritning som jag har provat:
http://l.yimg.com/au.yimg.com/i/life/content/adirondack_chair.pdf
Det är lite kraftigare virke i de bärande delarna än på Coloramas variant.

Jag gjorde ryggen lite högre och med en annan avrundning än på ritningen
Stolarna blev klart sköna, speciellt med en kudde i ryggen och en drink på armstödet!

2973376563_8fce547be4.jpg

2915862453_2e313ca90e.jpg
 
Thomas59 skrev:
Fräste även av de sidor som sågats med bordscirkelsågen med en rak kantfräs så alla sågspår försvann. Går också att slip men blir inte riktigt lika snyggt.
Hur funkar det om man inte har en mall att följa? Går det verkligen köra en kantfräs/kopierfräs på fri hand? *nybörare* (eller knappt ens det)
 
Hawkai skrev:
Hur funkar det om man inte har en mall att följa? Går det verkligen köra en kantfräs/kopierfräs på fri hand? *nybörare* (eller knappt ens det)
Nej, på fri hand går det inte. Ringen/kullagret måste ha stöd mot en referenskant. Det kan fungera att göra den första delen "fin"- t.ex. genom slipning och sedan använda den som mall för övriga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.