Denna tråd bröts ut från Thomas59s tråd om egenhändigt byggda adirondackstolar i möbelsnickeriforumet (http://www.byggahus.se/forum/moebel...ackstol-varfoer-koepa-naer-man-kan-bygga.html) eftersom moderatorn i Möbelsnickeri uppenbarligen helt saknar förmågan att följa topic i en tråd.

//Moderator

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daniel_N skrev:
Du behöver nog inte slipa nya stämjärn, men de behöver garanteras brynas (och eventuellt plans+brynas på baksidan). Slipning behöver nog enbart om du vill ändra eggvinkeln, vilket i och för sig kan vara intressant om du vill använda dem för snickeri - många stämjärn i bygghandelns har ganska trubbig eggvinkel.
Min erfarenhet är att alla nya stämjärn måste planas och poleras noga på baksidan för att kunna bli tillräckligt vassa. Tyvärr är det ett ganska tråkigt och tidsödande jobb men nödvändigt,
Generellt tror jag att de flesta skulle tycka bättre om sina stämjärn och hyvlar om de bryte dem oftare. Jag använder sällan en hyvel mer är 20-30 minuter mellan jag bryner det. Då har jag ändå Lie-Nielsen järn i A2-stål i de flesta hyvlarna.
Stämjärnen bryner jag nog ännu oftare.
Daniel, utveckla gärna tankar om eggvinkel. Jag slipar mina stämjärn på Tormeken i 23 grader, bryner på 800-sten i ca 32 grader och polerar på 8000-sten i ca 34 grader. Det ger en hygglig stryka på eggen.
/B
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Thomas59
bengtn skrev:
Min erfarenhet är att alla nya stämjärn måste planas och poleras noga på baksidan för att kunna bli tillräckligt vassa. Tyvärr är det ett ganska tråkigt och tidsödande jobb men nödvändigt,
Generellt tror jag att de flesta skulle tycka bättre om sina stämjärn och hyvlar om de bryte dem oftare. Jag använder sällan en hyvel mer är 20-30 minuter mellan jag bryner det. Då har jag ändå Lie-Nielsen järn i A2-stål i de flesta hyvlarna.
Stämjärnen bryner jag nog ännu oftare.
Daniel, utveckla gärna tankar om eggvinkel. Jag slipar mina stämjärn på Tormeken i 23 grader, bryner på 800-sten i ca 32 grader och polerar på 8000-sten i ca 34 grader. Det ger en hygglig stryka på eggen.
/B
Man är väl lite knäpp men jag ser faktiskt fram emot att nån höstkväll gå ut till snickarboa, sätta på lite skön musik, trycka fram en dubbel espresso (självklart har man en espressomaskin där) och testa att bryna lite hyvelstål och stämjärn. En Tormek vore ju drömmen men det har jag svårt att motivera men det kanske blir en sån så köksknivarna också kan få en omgång.
 
bengtn skrev:
Min erfarenhet är att alla nya stämjärn måste planas och poleras noga på baksidan för att kunna bli tillräckligt vassa. Tyvärr är det ett ganska tråkigt och tidsödande jobb men nödvändigt,
Generellt tror jag att de flesta skulle tycka bättre om sina stämjärn och hyvlar om de bryte dem oftare. Jag använder sällan en hyvel mer är 20-30 minuter mellan jag bryner det. Då har jag ändå Lie-Nielsen järn i A2-stål i de flesta hyvlarna.
Stämjärnen bryner jag nog ännu oftare.
Daniel, utveckla gärna tankar om eggvinkel. Jag slipar mina stämjärn på Tormeken i 23 grader, bryner på 800-sten i ca 32 grader och polerar på 8000-sten i ca 34 grader. Det ger en hygglig stryka på eggen.
/B
Med bryna baksida menade jag nog snare att plana och polera som du skriver, jag brukar göra det via en ytterst lätt touch på flatsidan på tormekstenen med 1000 korn, och sen på bryningshjulet.

Angående stämjärnsvinklar så kör jag allt på min tormek (har inga "vanliga" stenar). Jag har en gammal tormek med gummihjul istället för läderhjul, och utan anhåll för bryningshjulet (även om jag tycker att det funkar rätt bra att bara vända anhållet för den vanliga stenen och köra med det). För finsnickeristämjärn (gamla mörkröda bahco samt EA Berg från loppisar etc samt 2 japanstämjärn - de ska bli fler hade jag tänkt ;) ) planar jag först baksidan, sen slipar jag eggvinkeln till 22-25 grader (testar ofta nya vinklar för att se vad jag gillar bäst) på 220korn, skiftar sen till 1000korn och med lättare tryck efterhand. Sen bryning på gummihjulet, kombinerat med lite extrabryning på baksidan, typ växelvis.

I det sista momentet brukar jag få mest problem - att bryna eggen funkar oftast bra, men att bryna baksidan tycker jag är knepigt på tormeken, blir lätt lite rundning av eggen...och så börja om igen.

När jag jobbar med dessa stämjärn så har jag ett gäng med mig, bytar efterhand, och slipar framför TVn på kvällen.

Jag använder alltså ingen micro-bevel - vet inte riktigt vad nyttan med en sådan är - men motbevisa mig gärna!

För stämjärn jag bygger med (även om jag använder dem mer sällan sen jag skaffade multimaster) så blir det ungefär samma procedur, fast snarare eggvinkel runt 30 grader - men de stämjärnen driver jag med hammare - vilket för min del inte är så vanligt med stämjärnen för finsnickeri.

Det jag har kommit fram till efter att ha jobbat med tormeken något år, som hemmafixare, är att det är viktigare än vad jag trodde från början, att baksidan är plan och blank.

Har du, eller vem som, tips angående eggvinklar, eller mer lämpliga procedurer för slipning, bryning etc, så skriv gärna!
 
Plana baksidan på stämjärn tycker jag går som en dans med våtslippapper och en glasskiva.

Resten däremot kan bli lite lattjo. Körde med en slipjigg modell fastsättningsanordning och kullager som skall användas mot bryne eller papper. Jag tyckte att det gick bra t o m dag två då jiggen hoppade på ett mycket märkbart och hopplöst sätt.

Efter en snabbare undersökning visade det sig att kullagret hade kärvat (redan från början kanske) och slipats ner ca 3 mm så att det inte längre var cirkelrunt. Det förklarade kanske varför det tog sådan satans lång tid att få till eggvingeln på hyvelstålet (snett blev det också :( )

///j
 
Tips och tips, jag verkar göra ungefär som du gör. För finsnickeri har jag någon gång prövat 22,5 grader men kör rutinmässigt på 25. Till bygge har jag 30 grader och stämjärn från CO, Jula etc. Micro Bevel blir det ju något av när man bryner på läderbrynskivan, men den sätter jag visserligen med jigg, men på måfå. Baksidorna brukar jag slipa så gott det går med sidan på tormekstenen.

Alan Holtham förutspådde i senaste Furniture & Cabinetmaking att det snart kommer komma en Tormek med dubbla stenar istället för läderbrynskivan, dvs. med en svartgrå sten 220korn och en Japansten på 2000 (?) tror jag det var.

För min del skulle jag vilja ha en jigg för sidoarbete på tormekskivorna eller möjligheten att lägga dem horisontellt, samt att plana sidan av stenen också på sidan.

Så här långt har jag aldrig känt behov av att slipa finare än de 1000korn + bryning med läderskivan som erbjuds på Tormek T7, men det kanske kommer.
 
Mr Handyman skrev:
För min del skulle jag vilja ha en jigg för sidoarbete på tormekskivorna eller möjligheten att lägga dem horisontellt, samt att plana sidan av stenen också på sidan.
Detta hade varit riktigt trevligt! Speciellt med någon form av svar så att man kan fixa till stenen...åtminstone min är ganska vågig när man slipar mot sidan på stenen.

Jomany - ja, den metoder har jag hört förr, men av någon anledning inte testat så seriöst. Vilket klister för att fästa våtslippapret rekommenderar du? Och vilket korn på pappret?
 
  • Gilla
balja
  • Laddar…
Klister behövs inte. Det blöta pappret suger sig fast tillräckligt bra. jag tar de papper som finns. Sist började jag med 200 och gick upp till 1200. Det sägs att plansidan skall planas tills det blir högpolerat. Tipsen jag läst, är att börja med denna procedur och vartefter det bildas "skägg" vid eggslipning så vänder man hyvelstålet eller stämjärnet och tar några försiktiga tag med det finaste papper man polerat med, på plansidan alltså.
Fördelen som jag förstår det är att det man slipar blir plant till skillnad från om man slipar på en sten. Fast fan vet om det är så mycket fördel egentligen. I vilket fall är det inga problem att få till rakbladseggar med våtslippapper.
 
Jag kör en metod jag lärde mig av David Charlesworth i England för några år sedan. Kortfattat gör jag så här:

- För ett nytt, eller loppisfyndat, stämjärn plana baksidan på ett japanskt vattenbryne, 800 grit med omväxlande tvärsgående och längsgående rörelser. Ibland börjar jag med en 220 grit sharpton sten om det behövs. Gör 50-100 av den ena sortens rörelse, plana brynet på våtslippapper på planglasskiva, och växla till den andra rörelesen.
Fortsätt tills baksidan är jämngrå, ända ut i kanterna.
-Byt till 1200 sten och upprepa ovanstående
-Byt till 8000 sten och upprepa.
Klart. Plåstra om de skavda fingrarna och ta en välbehövlig förfiskning. Detta är ett hårt och tråkigt jobb.

-Om det behövs slipar jag eggen på min Tormek i ca 23 grader. Om den inte är skadad slipar jag bara till 1/2 mm från eggen.

- Bryner på den grova stenen (800-grit) i ca 30-32 grader tills jag känner en liten sammanhängande råegg på baksidan. Jag använder ett enkelt brynstöd från biltema för att få rätt vinkel.
För ett nyslipat järn räcker 4-5 drag. När det beövs mer än 15 brukar jag slipa igen.
-Kortar utsticket i brynstödet ett par mm och polerar eggen på fina (8000 grit ) stenen. Ger en vinkel på ca 35 grader
4 drag räcker
-Polerar bort råeggen på fina stenen
Klart.

Hela metoden går ut på att det ska vara snabbt och enkelt att bryna med ett repeterbart bra resultat så att man inte drar sig för det. Jag tycker det ofta blir en bra liten paus från snickrandet. Brynandet tar ca 4 minter inkl. handtvätt och uppstädning.

Den ganska höga brynvinkeln ger bra styrka och hålbarhet på eggen.

Det är rätt svårt att beskriva i ord men välkommen förbi mitt garage i Huddinge så visar jag gärna.
/B
 
Redigerat:
Det är väl det som kallas för scary sharp method? En glasskiva är en bra referenspunkt, så det är visst idé att använda metoden emellanåt. Jag har bara prövat den vid enstaka tillfällen, men genast återvänt till min Tormek av bekvämlighetsskäl.
 
Förr en som inte riktigt hänger med i den här diskussionen - och det beror förstås bara på min okunskap, men - är det någon som känner till någon "verktygsslipning for dummies" nånstans?
 
Tror det finns en sådan bok kopplad till Tormek maskinerna att köpa.
Kolla där dom söljer Tormek, tex Classe.
Som leder mig till mina egentliga frågor.

Funkar det bra att även slipa "sabelformade" redskap på inner och yttersväng i en Tormek3 eller måste man lägga upp ytterligare 2k för en 7a?

Samt var köper man Tormek billigast idag?? ser att Classe tar 2500 för 3an.
 
H
Farzan skrev:
Förr en som inte riktigt hänger med i den här diskussionen - och det beror förstås bara på min okunskap, men - är det någon som känner till någon "verktygsslipning for dummies" nånstans?
Slipmaterialtillverkaren Norton gav ut "Handbok i verktygsslipning" och "Handbok i hårdmetallslipning". Det var biblarna. Man fick dom gratis om man beställde en viss mängd slipmaterial.
Kanske står det något i "Karlebo Handbok" också. Sista utgåvan där var 2002.
Tror inte det finns något nyare här eftersom hantverken dör ut. I Danmark har man fortfarande professionell yrkesutbildning och jag tror jag såg bra böcker om slipning på dansk när jag för många år sedan besökte Danit hårdmetalltillverkare i en verktygsfråga.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Farzan skrev:
Förr en som inte riktigt hänger med i den här diskussionen - och det beror förstås bara på min okunskap, men - är det någon som känner till någon "verktygsslipning for dummies" nånstans?
Några bra böcker:
The Complete Guide to Sharpening

David Charlesworths tredje bok (Även hans andra två böcker och alla DVDer är väldigt bra)

Thomas Lie-Nielsen

Känner tyvärr inte till något bra på svenska

/B
 
Tormekboken är bra om man har maskinen, annars vete tusan om man har nån större nytta av den. (Önskar f.ö. att fler tillverkare ansträngde sig för att göra så bra instruktioner, Festool t.ex. är ju uselt, men de är inte ensamma.)

Frågan är om det inte finns slipråd in nån bok om knivslöjd jag läst för länge sen? Kolla på något bibliotek för att komma igång.

T3 eller T7, finns mer material till T7 också, samt att konkaviteten i t.ex. stämjärn blir mindre med större sten. Det beror på behoven och plånboken. Den nya hårdare stenen finns väl bara till 7:an, men japanstenen finns till T3 också.
 
Jag har tvekat lite inför att posta min uppfattning om Tormek men jag måste säga att jag inte tycker den riktigt duger för att skärpa stämjärn och hyveljärn.Jag har en grön SuperGrind 2000 med de flesta jiggar. Det en bra maskin men har begränsningar.
Den är toppen till att skärpa svarvstål och knivar, absolut, men jag lyckas i alla fall inte få den egg som ett bra bryne ger. Det är svårt att undvika att runda den planade baksidan när man tar bort råeggen mot läderskivan. Det är inget problem för hyveljärn men ett stämjärn måste vara plant för att kunna ta tunna spånor när man till exempel vill fixa till en fog. Hyveljärn bryner jag alltid med en svag kurva vilket är mycket svårare på tormeken än på bryne.
Min huvudsakliga användning är att slipa järnen när den polerade eggen blivit så stor att det tar för lång tid att bryna den men då slipar jag aldrig ända ut till kanten utan sparar några tiondelar polerad egg. Då vet jag att eggen ha rätt form och så slipar jag inte bort onödigt mycket metall.
Men: Det är inte nödvändigt med en Tormek för detta! Det skulle gå lika bra med ett grovt diamantbryne och ett brynstöd för en tredjedel av priset. Eller sandpapper på glas.
/B, som duckar och väntar på mothugg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.