Passar på att hoppa in med min fråga om släp här med eftersom det finns kunskap och bra tips på prisvärda kärror. Budgeten är inte satt, betalar hellre mer för en bra kärra som håller många år än sparar in några kronor och ångrar mig resten av livet.

Min prioriteringslista:
1. Totalvikt så nära 1440 kg som möjligt, men inte över
2. Tipp
3. Fällbara lämmar runt om
4. Bra surrningsfästen både invändigt och utvändigt
5. Högbyggd om det finns

http://www.caravania.se/slapvagnar/visa_varor.asp?id=157&tid=3&pid=37 verkar vara ett alternativ, även om det inte fyller riktigt alla krav, men det kanske finns något liknande för en aning mindre pengar någonstans.
 
Måste slå ett slag för aluminiumvagnen Lööve. Låg egenvikt (=hög lastvikt), hög kvalitet och (dessvärre) högt pris.

Men..., Lööve finns även begagnad och aluminiumvagnar behåller sin fräschör bättre än galvade vagnar. Kom själv över en 1000 kg's -90'a (2,78x1,70m) för 15'

/baklastaren
 
Redigerat:
H
Om du vill ha en släp med hög kvalitet samt smarta lösningar så ska du titta på Anssems. En hollänsk släp dock så kostar den en slant. Köpte en PSX med 250x150 med en totalvikt på 1300 kilo samt en lastvikt på 930 kilo på Toveks då dom sålde ut ett konkursbo för några år sedan. De har alla typer av släp samt tillbehör.
 
hokanp skrev:
Om du vill ha en släp med hög kvalitet samt smarta lösningar så ska du titta på Anssems. En hollänsk släp dock så kostar den en slant. Köpte en PSX med 250x150 med en totalvikt på 1300 kilo samt en lastvikt på 930 kilo på Toveks då dom sålde ut ett konkursbo för några år sedan. De har alla typer av släp samt tillbehör.
Jepp, jag har själv ett Anssems sedan en tid, ett PSX3000 och det är jag grymt nöjd med. Byggt som en stridsvagn med ALKO-prylar överallt. Väldigt prisvärt jämfört med svenskbyggda vagnar.

Styrmanberg: Du verkar titta efter ett rätt seriöst släp typ ett PSX fast med tipp. Jag har lite svårt att se vad ska ha ett sådant till om du bara får lasta 900-1000kg. Behovet av att tippa av lövsäckarna på sopstationen är inte så stort. Skaffa BE så får du lite mer valuta för pengarna när du köper släp. Om det inte är ett alternativ så föreslår jag att du istället fokuserar på ett ca 1300kg släp med enkelaxel utan tipp. Då får du max lastvikt för pengarna.

För den som vill köra virke känns det rätt viktigt att få till längden på släpet också. Kortare än 3m går inte om man vill ha ett vettigt kultryck.

Högbyggt är kalas om man behöver en arbetsplattform eller ofta kör saker som lastas med truck.
 
H
Fördelen med PSX är just att man kan fälla alla lämmar runt om. Stolparna går dessutom att lätt ta bort. Utdragsjärnen till baklämmen är också en bra sak.

Att last virke går bra upp till 4.50 sedan börjar det bli baktungt. För min del är detta inga problem för iregel så böhöver man andra saker som man kan lägga framtill.
 
Det enda jag sett som inte riktigt håller måttet på PSX-släpet är spärrhandtagen till den främre lämmen. Dom sitter rakt i saltsprutet från bakdäcken och tål inte detta - dom har redan efter ett par år ytrost.
 
MathiasS skrev:
Jepp, jag har själv ett Anssems sedan en tid, ett PSX3000 och det är jag grymt nöjd med. Byggt som en stridsvagn med ALKO-prylar överallt. Väldigt prisvärt jämfört med svenskbyggda vagnar.

Styrmanberg: Du verkar titta efter ett rätt seriöst släp typ ett PSX fast med tipp. Jag har lite svårt att se vad ska ha ett sådant till om du bara får lasta 900-1000kg. Behovet av att tippa av lövsäckarna på sopstationen är inte så stort. Skaffa BE så får du lite mer valuta för pengarna när du köper släp. Om det inte är ett alternativ så föreslår jag att du istället fokuserar på ett ca 1300kg släp med enkelaxel utan tipp. Då får du max lastvikt för pengarna.

För den som vill köra virke känns det rätt viktigt att få till längden på släpet också. Kortare än 3m går inte om man vill ha ett vettigt kultryck.

Högbyggt är kalas om man behöver en arbetsplattform eller ofta kör saker som lastas med truck.
BE-kort är en sån sak jag funderat på att skaffa länge, men det verkar aldrig riktigt som tiden räcker till för att ta det. Synd egentligen att man inte fått tummen ur, en 2-tons vagn hade ju suttit fint bakom bilen.

Tipp kanske är en funktion som man kan klara sig utan, fast det blir ju ett fasligt skyfflande när det är utomhusprojekt med grus och sand inblandade. Får sätta mig ner och ta en ordentlig funderare på hur jag ska göra.

Har sneglat på Anssems vagnar, det verkar vara bra klass på dom. Tyvärr verkar det som att PSX1300 bara levereras 2510*1510, vill gärna komma upp i minst 3 meter långt flak. Det funkar ju bra till standardskivor med 2.5 meter, men som du säger blir det svårare att få till virkestransporter.
Någon som har koll på hur lätt det är att klassa ner en vagn, skulle kunna tänka mig att köpa en PSX 2000 eller liknande och klassa ner den till 1440kg totalvikt så man kan få tre meter flak.
 
Redigerat:
StyrmanBerg:
Varför vill du ha en högbyggd vagn?

4P har 1300kg-släp, flakmått 160x300, med tipp, modellen heter då 4613.

/Stefan M
 
Styrman - jag drömmer också om att tippa men det är dyrt (finns inga beggade släp med hydral/eltipp) och det stjäl lastvikt. I år har jag kört 8-9 lass med anläggningsjord till tomten. Det har varit 2,5-3tons lastvikt. Hemma har vi varit två stycken som skottat detta i skottkärra ut på tomten. Det är faktiskt inte så jobbigt som det verkar och tar inte mer än någon dryg halvtimme. Kan man tömma på stället och bara fälla lämmen på sidan går det på halva tiden.


Stefan: Högbyggt har bara en nackdel och det är att det oftast är lite dyrare eftersom dessa släp oftast är byggda lite mer rejält... I övrigt bara fördelar.
 
stefan m skrev:
StyrmanBerg:
Varför vill du ha en högbyggd vagn?

4P har 1300kg-släp, flakmått 160x300, med tipp, modellen heter då 4613.

/Stefan M
Högbyggd är ett bra arbetsbord och sen är det lättare att lasta utan att bryta ryggen.

Tittade lite på nätet på 4P, tyckte det såg ut som lite av ett smäckbygge. Kan ju ha fel i den frågan, men det såg billigt ut.
 
Min högst personliga uppfattning är att högbyggda släpvagnar har två avgörande nackdelar;
1. Hög tyngdpunkt vilket medför sämre vägegenskaper
2. Hög "lasttröskel" som enligt min sätt att se är en nackdel både vid på- och avlastning

Högbyggda vagnar är en "europeisk" tradition, medan den svenska traditionen är lågbyggda vagnar.

/baklastaren
 
Bäst är ju om var och en får köpa det släp man vill ha, högt eller lågt. Angående #2 ovan - när jag fäller lämmarna så är lasttröskeln densamma som på ett lågsläp vid sidolastning.

Angående 1. så är det rimligtvis sant i teorin, men är det något du märkt av i praktiken?
 
Jag tycker att lågsläp är trevligt när man ska lasta. Det blir lägre (hänger inte riktigt med hur du menar med att fälla lämmarna mattiasS? - det kan man ju göra på ett lågbyggt också) när man ska lyfta på riktigt tunga saker, lägre om man ska skyffla upp jord, och dessutom kan man köra en rullebör fram till kanten, sätta nosen pä bören precis över släpkanten och sen välta den upp i vagnen...det går inte med en högbyggd.

Och dessutom blir det en mycket trevligare vinkel/man kan knuffa upp tyngre saker/använda klenare reglar etc om man behöver fixa ihop en provisorisk ramp.

Angående lägre tyngdpunkt så är det i teorin bättre, men som mattiasS säger så spelar det nog inte så stor roll så ofta. Men det är klart - den gången när man verkligen behöver det så kanske man klarar sig bättre med det lågbyggda.

Sen funkar det faktiskt att lasta med truck direkt i ett lågbyggt släp - om truckföraren är skicklig (i och för sig kan det ibland behövas 2 truckar men det finns det oftast tillgång till) och kan flytta sina skenor i sidled (det kan kanske inte alla typer av truckar i och för sig)

Men å andra sidan innebär ett högbyggt släp att man får en bättre arbetshöjd om man tex skulle vilja stå och såga reglar etc direkt från släpet.
 
baklastaren skrev:
....
Högbyggda vagnar är en "europeisk" tradition, medan den svenska traditionen är lågbyggda vagnar.

/baklastaren
Det kan nog gå att dra det till ännu mer lokalt det där med lågbyggda vagnar, i snöskotertäta trakter finns i princip inget högbyggt av praktiska orsaker, högbyggt ger omöjliga lastvinklar och oftast alldeles för små flak trots hög lastkapacitet för att rymma ett par snöskotrar, sen gillar vi ju kåpa på släpen, och med högbyggt blir vips ekipaget 2-3dm högre med samma inre höjd. Vad gäller 4p som det skrevs om tidigare i tråden så är det hyfsade vagnar, har haft en själv sen ny -00 och är fortfarande nöjd, har fått byta nån lampa, och svetsa ett par sprickor i "flakramen"(standardfel), det är allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.