RAS och BF1E som festools powerfile hette är samma maskin fram till antingen den cirkula plattan (för RASen) eller "power filen" för BF1E. Powerfilen tillverkas dock inte längre, men har man en BF1E så kostar det ca 1300kr att skaffa RAS-huvudet (går själv i de tankarna).

BF1E är av typisk festoolkvalitet, med konstantelektronik, inbyggt dammutsug och hög kvalitet rakt igenom. Dock är den stor och klumpig jämfört med makitas variant (som jag nog hellre skulle valt om inte BF1E hade gått att göra om till en RAS). Dessutom är de olika armarna (finns 5-6 stycken, med olika vinklar, bredder och "yta-bakom-slipbandet") dyra, ca 1500kr/st.

Maskinen på bilden är ursprungligen en RAS, som sedan har blivit utrustad med power file-huvud. Den egentliga beteckningen för den kombinationen är alltså en BF1E. Hade varit betydligt mer intressant om RAS-huvudet hade medföljt också.
 
importensketsig skrev:
K-Rauta kränger cyclonmodellen av powerfilen i kartong med en arm för 600 nu så jag högg till. Ligger på ~900 i andra butiker. Den åker raskt upp i TOPP som överlägset plastigaste verktyget jag äger. Mitt f.d. numera spruckna och skrotade skohorn i plast kändes gedignare.

Hoppas på att den levererar nu ändå! Det känns trots allt som ett väldigt användbart verktyg.
Kan svara mig själv med att ja, den levererar! Gjort kryss-staket i sommar samt plank med småkryss, blev väl 20 kryss = 40 urtag i 45x70. Alla blev så otroligt smidiga med powerfilen, tre-fyra halvdjupa snitt med kapsågen, bryta bort bitarna, fila ner resten med powerfilen. Ett komplett urtag på någon enstaka minut.

Det jobbet ensamt har motiverat köpet, att fortsätta äga verktyget resten av livet är bonus. Detaljer åsido, just gröpa ur urtag är den GRYM på.
 
det är tur att B&D har lyckas att göra 1 bra verktyg ;)
 
:) Fast deras små konsumentlasrar av olika slag är ju ganska omtyckta. Så det är väl kanske 3 lyckade produkter iaf då! :D
 
Här kan man läsa om hur en och samma person köper en dålig maskin, blir missnöjd, går och köper ytterligare en maskin av samma märke, blir missnöjd, går och köper ytterligare en maskin av samma märke, blir missnöjd, .........

Märkligt!
 
hur är det man säger "hoppet är det sista som överger människan"
 
Av det vanlige B&D er det ikke mye som er tess...

Men jeg har kjøpt noe i XT serien, og det har jeg vært godt fornøyd med når det gjelder pris/kvalitet. Det er sirkelsaga, stor og kraftig, bandslipern er super, 14.4 drillen der er uslitelig, ja tenk en uslitelig B&D. Ikke sammenlignbar med Makita osv, men den har blitt brukt til mye dritt der man ikke vil skitne ned sine finere maskiner :D
 
Hadde en B&D skruvdragare en gång i tiden, kostade runt 1000-lappen för 5-6 år sen, och visst, den funkade ett tag, skramlade mer å mer, batteriet höll inte många min till slut. Använde sen några gamla DeWalt-batt som faktiskt funkade....ett tag !!!

Men efter det misstaget har det bara blivit blå Bosch, Festool, Hitachi (några enstaka Skil :cool: ) så alltså : ALDRIG MER B&D.......ALDRIG
 
Körde sönder en B&D häcksax igår. Den bara slirade så fort det kom en liten kvist emellan tänderna. Öppnade den och upptäckte ett lager mässingsspån på motorn. Det var glidlagret mellan motor och växellåda som gett sig och axeln var så glapp så att fläkten på motorn hade slagit i höljet. Vad trött man blir, tror den har gått ca 1 timme sammanlagt(inte så imponerande)
Detta var den andra B&D häcksaxen som jag kör sönder så det var ju lite korkat att köpa en till , men dom där röda prislapparna är ju sååå lockande.

Hade en B&D slagborr(svart med 1 växel) som var helt ok. Har kört hålsågar och plågat den på div sätt. Den dog dock när jag blandade flytspackel men det var helt mitt eget fel(fel verktyg för jobbet)
 
robsarve skrev:
Bachosatsen är denna
[länk]

Biltemasatsen är denna
[bild]

Generellts sett så håller Biltemagrejjerna för mer misshandel (har inte lyckat ha sönder nån) greppar runda bultar bättre och är lättare att greppa med olijiga händer. Att Bachosatsen är ungefär tre gånger så dyr spelar naturligtvis oxå in.

När jag tänker efter så är nog de enda Bachogrejjerna jag är riktigt nöjd med skruvmejselsatsen och snabbpolygripen.
En absolut fulstädigt idiotisk sak med denna satsen är att ngn geni kommit på att göra infästningen på hylsorna upp till 19mm med 3/8 fäste... visst lycka tll att lossa eller dra till en M12 med ett 3/8 spärrskaft eller för den delen att få adaptern till 1/2tum att hålla :(
 
johanzz
Jag har alla mina mekanikerverktyg som ringnycklar, mejslar mm mm i just Bacho.
Innan har jag haft sönder otaliga feltema,,,,ehhh,,biltema verktyg som saknar allt vad härdning heter.
Dragskaft och förlängare är så mjuka att de aldrig någonsin brister men vrider sej desto fler varv,,,rent skit är vad det är.

Jag skulle välja Bacho alla dagar i veckan före Bilema och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur ni överhuvudtaget kan jämföra dessa båda tillverkare då dom inte lirar i samma division.
De enda verktyg som är sämre än Biltema är dessa man säljer på ÖoB samt Rusta.

Även om vissa bachoverktyg höll högre kvalitet förr så är dom ändå NR:1.
Jag har farsans verktyg från förr och nyinköpta och har aldrig haft sönder ett endaste verktyg.
 
Gött å höra Johan.jag håller med dig till fullo.Det enda som är ngt att ha i den stora saten är hylsorna me roundcorner funktionen.Resten passar i papperskorgen.Spärrskaften ramlar isär om man inte efterdrar skruvarna som håller ihop dom samt att det blir superglapp i tappen efter ett tag.Har 4 st skaft så det är ingen tillfällighet.Bitsen har superkass kvalite.När det gäller blocknycklarna så är materialvalet ingen höjdare direkt.Jag behövde bocka en blocknyckel 90gr en gång när jag fixade me bilen.Jag tog fram den billigaste nyckeln,alltså en biltema och började bocka den i skruvstädet.När jag hade böjt den ung 60gr så gick den av.Då plockade jag fram en kamasanyckel.Den bockade jag och använde den till det jag skulle, sen bockade jag tillbaka den rak.Den använder jag an idag ibland.Jag brukar säga att biltemaverktygen är prisvära,men int fan är dom bra :)
 
alfamats skrev:
.När det gäller blocknycklarna så är materialvalet ingen höjdare direkt.Jag behövde bocka en blocknyckel 90gr en gång när jag fixade me bilen.Jag tog fram den billigaste nyckeln,alltså en biltema och började bocka den i skruvstädet.När jag hade böjt den ung 60gr så gick den av.Då plockade jag fram en kamasanyckel.Den bockade jag och använde den till det jag skulle, sen bockade jag tillbaka den rak.Den använder jag an idag ibland.Jag brukar säga att biltemaverktygen är prisvära,men int fan är dom bra :)

Nu är ju nycklarna inte gjorda för att böjas varken 60 eller 90grader. Ska de ändå böjas kan man ju värma lite på dem.
 
Vad har detta med B&D att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.