C
Ah. Då tror jag att jag skiter i det och låter det vara som det är.. ^^
 
  • avigsidan utåt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
martin_johanssonn skrev:
Vadå går fort å göra manuellt? mäta 60 varenda gång eller?
Okej ska testa hur det funkar... tack för ditt svar pinebar
Vet inte hur det har gått för dig, men du behöver ju inte mäta 60 varje gång, utan du väljer linjalen och börjar dra/mäta, sedan innan du markerar ändmärket så skriver du in 600 följt av Enter (om det är mm du använder) så får du automatiskt en markering på 60 cm. Börja sedan därifrån -> börja mät åt rätt håll -> skriv in 600 Enter -> osv.

För egen del har jag jobbat i några timmar och är hooked, har gjort väggar och hål för fönster och dörrar samt importerat toastol och fått upp köksbänk och några prylar till. Inser dock nu fördelarna med lagerhantering, så det är bäst att halta här och tänka till lite innan jag fortsätter.
 
Tänkte mer om man kunde bara dra linjalen hela sträckan å få ut punkter på 600 mm över hela linjen som man drog,,


/martin
 
Sitter och gormar med mina bygglovsritningar. Jag vet hur jag får skalan rätt på utskrifterna men hur får jag ritningen där jag vill ha den på pappret? Nu när jag går in på print preview hamnar den i hörnet på pappret....
 
Hur kommer man igång lättast? Finns det någon bra manual eller instruktionsvideos?
 
Det finns ett antal tutorials som man kan använda. Sedan är det som alla verktyg, man måste ha lite tålamod att träna också.
 
Hittade en massa på tuben.
Google SketchUp Video Tutorials
 
Lancer skrev:
Hej,

Håller på och skissar lite på dragning av vatten, placering av VVB, VP osv.
Nåt bra tips om hur man ritar ledningar, göra krökar, binda ihop t-kopplingar,
olika färger osv...har bara ritat med skarpa hörn än så länge.

Mvh
Lancer
Det är faktiskt ganska enkelt att göra (som allt annat med SU)
Man kan använda sig av "follow me". Om man tittar på min bild börjar man med en cirkel och gör sedan en båge vid ena kanten av denna. Denna följer man sedan med verktyget "follow me". Vips har man en rörkrök i valfri dimension :D. Glöm inte att göra en komponent av den när du är klar. Varför, har diskuterats tidigare i tråden.

/Swartz
 
  • rör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HM jag får inte riktigt till det.

Jag har ritat upp en väggmåtten och gjort en offset för yttervägg tjocklek. Detta har jag gjort i layer0. Sedan tänkte jag att i layer1 så ritar drar jag "upp" ytterväggarna - men hur jag än gör så tycks de komma på layer0? Gör jag fel, är det bättre att skapa en group eller component för planskissen?
 
Tillverka varje detalj för sig på ett tomt utrymme. När du är klar, markera hela detaljen, Gör den till en egen grupp. Och assosiera den sedan med det lager du vill. Därefter placera den på sin plats.
 
Rörande lager mm så gör jag som så att jag har de tre fönstren med lager, komponenter och färger/material uppe hela tiden.
Lagrern kan döpas om till vettiga namn, t ex mått, grund, regelverk, innervägg o s v.
Man missar ibland att välja rätt lager innan man börjar rita, markera då objektet och associera det till rätt lager.

/Kent
 
pinebar skrev:
Jag har också det problemet. Som jag har förstått det så blir en yta en yta när den är exakt plan. Men ibland verkar det som att Sketchup inte fattar att en yta är det. Och då får man göra trianglar som du beskriver. Jag gissar att det är pyttesmå vinkelfel på någon linje som orsakar det där.

Oftast blir det lättare en yta om man använder rektangel-verktyget istället för fyra linjer. Jag har också oftast inställt så att linjerna är röd, grön och blå i de tre olika huvudriktiningarna. Då ser man direkt om en yta inte är lod- eller vågrät, för då blir linjerna svarta.
använd pilverktyget längst upp till vänster.Klicka på ytan.Använd nu pennan och dra om en av sträcken i rektangeln så helar ytan sig själv.funkar iofs bara på former med raka linjer.
Hoppas jag förstod er problematik rätt.
 
Redigerat:
Sitter och gormar med mina bygglovsritningar. Jag vet hur jag får skalan rätt på utskrifterna men hur får jag ritningen där jag vill ha den på pappret? Nu när jag går in på print preview hamnar den i hörnet på pappret....

Måste jag helt enkelt kopiera över bilden till Adobe indesign och göra allt där?

Eller kan det vara så att man måste ha Pro-versionen för 4000 kr för att kunna göra det?
Någon som skrivit ut skalenliga bygglovsritningar?
 
Redigerat:
jeppeknaster skrev:
Sitter och gormar med mina bygglovsritningar. Jag vet hur jag får skalan rätt på utskrifterna men hur får jag ritningen där jag vill ha den på pappret? Nu när jag går in på print preview hamnar den i hörnet på pappret....

Måste jag helt enkelt kopiera över bilden till Adobe indesign och göra allt där?

Eller kan det vara så att man måste ha Pro-versionen för 4000 kr för att kunna göra det?
Någon som skrivit ut skalenliga bygglovsritningar?
Låter som en skrivarinställning, prova att vända pappren så att de skrivs ut liggande istället.

/Perra
 
Det spelar liksom ingen roll hur jag vänder pappret, jag kan liksom inte styra exakt var på pappret jag vill ha ritningarna, de hamnar liksom snett. Borde finnas nån simpel lösning tycker man ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.