Stehpan skrev:
Metabo håller på att lansera nya kap- och gersågar, någon som känt på dessa?

mvh
Steffe

Ja har köpt en sådan (KGS254) jag tycker den känns helt ok! Ser man till priset så anser jag att det är ett "Kap" ca:3000:- för för denna med en 254 klinga. Raka och fina snitt.
 
B
Klarar Bosch GCM 8S en 2-tums regel på höjden vid 45-graders lutning?

verkar som den bara klarar 42 mm höjd... känns ju rätt bra att kunna göra ett 45-graders snitt i en 4*2 tex....

någon som har en sån och vet?
 
Boan skrev:
Klarar Bosch GCM 8S en 2-tums regel på höjden vid 45-graders lutning?

verkar som den bara klarar 42 mm höjd... känns ju rätt bra att kunna göra ett 45-graders snitt i en 4*2 tex....

någon som har en sån och vet?
Det finns trådar om just det. Man har kommit fram till att det går även om Bosch uppger max 42 mm.
 
Binesh skrev:
Det finns trådar om just det. Man har kommit fram till att det går även om Bosch uppger max 42 mm.
hade den inte fixat det så hade den ALDRIG kunnat få så mycket lovord.
 
Vilka sågar av de som diskuteras här har djupanslag med någon typ av skala? En 10s har det tex inte.
 
Tänkte svara att nog har väl 10S det, tills jag såg ordet skala :)
10SD har ingen skala för djupanslaget kan jag informera om.
 
8S saknar åxå skala.
 
kanalenn skrev:
Ja har köpt en sådan (KGS254) jag tycker den känns helt ok! Ser man till priset så anser jag att det är ett "Kap" ca:3000:- för för denna med en 254 klinga. Raka och fina snitt.
Även jag har en sådan.

Än så länge har jag inget att klaga på. Knivskarpa snitt och lasern rätt injusterad från början. Skjutbart anhåll likt nya Makitan och solid känsla - prisvärd!
 
Kollade på kap/gersågarna på Hornbach och tyckte Metabo KGS 254 kändes bäst av sågarna de hade. I och för sig inget stort sortiment, Bosch, Rexon, Metabo och nåt annat märke. De ville ha 3000:- för sågen.

Nån som vet om denna såg finns billigare än nån annanstans? Eller dyrare, där de har prisgaranti, typ Bauhaus?

Undrar också om nån kan tipsa om ett prisvärt och hyggligt arbetsbord som passar sågen? Metabos sågbord KSU 400 verkar bra, men det kostar 2650:-
 
Undrar också om nån kan tipsa om ett prisvärt och hyggligt arbetsbord som passar sågen? Metabos sågbord KSU 400 verkar bra, men det kostar 2650:-

Coop säljer sitt Kellenstativ för 995:-
 
Ok tack för tispet. Är det nära i klass med Metabos eget? Ska kolla på det. Fast nu har Coop bygg lagt ner här på burlöv center. Jag tror att det var Hornbach som knäckte dem. Men det är min egen teori
 
Nu har jag handlat. Det blev en Metabo KGS 254 för 2995:- på Hornbach. De hade inte den modellen på Bauhaus. Jag hittade inget annat ställe där den var billigare och så är ju 3 tusen ett ok pris för 10"-såg av god kvalitet.
Sågen har jag kompletterat med ett sågbord från Swedol. Deras billighetsmärke "Birka Tools". 17 kilo lätt, av aluminium och blir 3,75 m långt. Verkar helt ok. Jag köpte deras demoex för 1060:- (850:- plus moms). Normalpris var 1295:-moms.
 
kaffe_med_dopp skrev:
Nån som vet om denna såg finns billigare än nån annanstans? Eller dyrare, där de har prisgaranti, typ Bauhaus?


Även Hornbach har prisgaranti..
 
B
Har kört lite med GCM 8S nu... gösses.. vad trevligt.. och bordet.. ja stabilt är ju bara förnamnet.. GTA 3700

Från DUAB inkl frakt för ca 5500. de skulle tydligen sluta med det paketet verkade det som. har kännt på bord och jag har då inte hittat nåt stabilare. smidigt att det går ställa det så upp till 240cm går att kapa med ändtstoppet. smidigt om många stående reglar ska göras tex...
 
Har personligen en 707 som jag gillar stenhårt pga mobilitet och smidighet, tycker den ligger rätt på listan.

Utöver det har jag en 743N, den placerar sig inte ens i kategorin men den har något jag saknar på 707... Induktionsmotorn - Är det nån av sågarna på listan som har detta?

Sen efter att läst igenom tråden (och även pdf'en om byggarbetarnas test) så inser jag att ingen pratat om klingan i sig? Även den billigaste sågen blir faktiskt 100ggr bättre med en riktig proffsklinga monterad. Så tycker man egentligen kan lägga bort alla lovord om snitten utan fokusera på kvalitet och andra detaljer (eller spelar motorkapacitet in så mycket, handlar väl mer om att såga långsammare med slöare motor)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.