Vi ska sätta upp altanräcke och har tänkt oss att det ska bestå av liggande ribbor. Är det någon som gjort detta och kan lämna lite tips om mått och så. Vi kommer att ha en del på 160 hög och en del ca 100.
 
  • Gilla
Asamaria
  • Laddar…
Du menar så här typ? Se i så fall till att skruva ribborna ( i alla fall 45X45 ) med minst två skruvar i ändarna. Gjorde inte jag på vissa ribbor, så nu vrider sig virket och knäcker skruven. Har dock skruvat i två nu och det verkar funka.
 
  • 3altan_frdig_liten_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis så! Hur långa ribbor satte du som längst? Vi har 130 mellan stolparna men tänkte köra ribborna på 260 som längst. Fan va snyggt det blir! Tack!
 
  • Gilla
niih
  • Laddar…
Jag satte 3 meters då vår altan är 6 meter ( utan dom brutna hörnorna allt som allt 8 meter ), så 260 kan du lätt sätta. Se som sagt bara till att skruva dom tillräckligt.
 
  • Gilla
maniche
  • Laddar…
började du med att skruva nerifrån och upp?
steve
 
  • Gilla
Merre
  • Laddar…
Jag har precis byggt klart vårt insynsskydd med liggande 45x45. Jag körde ett avstånd på 1200 mellan reglarna på inrådan av en snickare. Detta minskar risken att ribborna drar sig.

Jag började nerifrån och jobbade mig uppåt. Det gäller att vara MYCKET noga med avståndet mellan ribborna. Jag tillverkade ett antal distanser jag använde för detta ändamål.
 
cc 120 låter tätt om det ska vara ett dekorativt och inte säkerhetsmässigt staket. Ska själv sätta upp ett nu i sommar där jag har både räcke och altankjol i en o samma uppbyggnad. Funderar på cc 180 för att det inte ska kännas så klumpigt med 90mm stolpar överallt.
 
  • Gilla
wobblie
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
cc 120 låter tätt om det ska vara ett dekorativt och inte säkerhetsmässigt staket. Ska själv sätta upp ett nu i sommar där jag har både räcke och altankjol i en o samma uppbyggnad. Funderar på cc 180 för att det inte ska kännas så klumpigt med 90mm stolpar överallt.
Det ser fin fint ut. Det är mest ett insynskydd då grannen har sin pool angrändande mot den sidan. Ska försöka skaka fram en bild.
 
  • Gilla
Teddi
  • Laddar…
Gärna bilder!
Velar lite just nu.
90 eller 70 stolpe.
45x45 eller 32x45 virke

Räcket är vind och insydskydd runt delar av vårat pooldäck.

Synpunkter tas gärna emot.
 
Hej, jag körde 90 stolpar och satte dem tätt, för att få ett stabilt staket. Har svårt för vingliga staket, hur snygga de än är! Satte vagnsbult i nederkant på stolparna. Överliggaren ville jag ha kantig, men kompisarna har frågat varför jag inte satte en rundad överliggare (Smaksak). Men som det nämnts innan, 2"2 är en skit dimension, så sätt dubbla skruvar i varje stolpe.
/ Erik
 
  • DSC00036.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Danne79
  • Laddar…
egl, förstår att du vill ha ett stabilt staket på den höjden.

Vilket avstånd har du mellan ribborna?? 45mm..
 
Nimajneb skrev:
egl, förstår att du vill ha ett stabilt staket på den höjden.

Vilket avstånd har du mellan ribborna?? 45mm..
Ja, jag använde avkapade ribbor som distans. Tycker du ska välja 90 stolpar så kan du ha lite distans på de två skruvarna du sätter vid varje infästningspunkt. Lägg gärna ut en bild när du är klar, är nyfiken på hur det blir med altankjolen du talar om. Jag funderar på att köpa glas eller tyg för insidan. Räcket är inte godkännt som det ser ut nu, då barn kan klättra över och rammla ner.
/ Erik
 
Det kommer bli 90 stolpar (men byggda av 2 90x45 reglar).
Jag vill helst köra på 32x45 virket då jag tycker det ger ett nättare utseende samt vridningsrisken är mindre. (däremot svårare att få tag i)
 
Jag har valt att lägga 7 ribbor på insidan och 7 på utsidan om vart annat. Vi får se om vi väljer att behålla den designen eller om vi fyller på med ribbor.
 
  • IMG_1045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nka68 och 1 till
  • Laddar…
ringt runt halva sydsverige idag för att hitta 34x45 tryckt virke men INGEN har det på lager.
Blir till o ringa runt till några sågar i Småland på måndag istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.