hejsan...
först delen avklarad. bara skruva trallen nu, slagit med snörslån för att få raka linjer....;)
efter det skall stolparna monteras upp..:D

mvh
snickar estwing
 
  • DSC00321.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00320.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara och bara... ;-) F-n vilken tid det tar att skruva!
 
tog 1 tim bara... lugnt.

nu har stolparna fått sin plats. imån kommer elen att dras för nåra spottar...*vet ej om jag kommer att ha men utagen skall finnas*
tanken är att börja med trallen på stora delen imån me samt köpa virke till räcket....

mvh
snickar estwing
 
  • DSC00328.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00327.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00326.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elen är klar ifall jag skall ha spottisar. uttaget längst bort skall användas till en gammal pump på brunnen sen....

mvh
snickar estwing
 
  • DSC00329.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ursäkta att jag skriver detta men: satan i gatan vad trallen e fin.
detta virke e sjukt grymt av hög klass...
klart man bettar vad man får...

va tvungen att skriva detta bara...*e så nöjd*
först grannens altan sen min med denna trall... blir att rekommendera varmt....

mvh
snickar estwing
 
C
Snickar estwing, lägger du trallbräderna tätt eller med mellanrum?
 
bomtätt.
men ibland för att rikta upp raderna(trallen e inte helt 100% 120 mm så kan man få lägga en mini springa men annars slå ihop skiten bara.
torkar å blir kanon fina springor...
trust me...
mvh
snickar estwing
 
C
Det är så vi alltid har gjort när vi har gjort altaner, men så fort det kommer nån snickare och tittar (inte för att det händer så ofta iofs) eller om man pratar med nån, så säger dom gnälligt "mjaa, det är viktigt att man lägger en grov spik mellan bräderna minst...". Kan inte förstå varför, det har aldrig blivit några problem med våra altaner...
 
hmmm ja men det är fel faktiskt lr rättare sagt rätt.
saken är den gö att, vilken stl på springa vill man ha??
slår du ihop får man den springan som du då lägger i hans fall en spik. lägger du en spik får du en spik till å det ser ej bra å proffsigt ut.
sen kan vissa trallbrädor torka mer än andra så man får något större på vissa även när man bankar ihop det.
å värre hade det blivit å lämnat springa...
veligt svar kanske?
summa sumarum: slå ihop!!!

mvh
snickar estwing
 
C
Det är vad vi alltid har gjort och alltid kommer göra.

Hur har du gjort den där snygga kanten på trallen på första bilden, där den går utmed ytterkanten? Har du bara satt ett litet extra regelverk där eller?
 
har skruvat fast en 2"9" från insidan på utkanten runt om för att få en mera*fetare, maffigare* altan.
stommen är givetvis 2"7" å inget annat men detta är bara en extra detalj.
dyr detalj men men...
 
C
Nej, jag menade att trallen följer den "feta" brädan. Ligger det regelverk på tvären om man säger, under där eller?
 
aha, ja det är uppreglat 60c/c åt det hållet me.
 
jag köpte mitt trallgolv i februari när det var priskrig i GBG och fick 28x120 för 5.30:-/m och det har legat i en fin packe i garaget sedan dess och luftats

Kommer detta virke krympa något när det är dax att lägga golvet nästa vecka eller har det redan ev. krymt så att jag borde lägga med mellanrum nu?

Svårt att formulera mig, men jag hoppas ni förstår.
 
Mikael_L
Har det torkat (blivit lika lätt som vanligt virke) så bör du nog lägga med en liten springa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.