Är ute efter en ny skruvdragare.

I och med att mitt snålköp från Ullared lägger av efter 20 skruvar så får jag utnyttja min farsas AEG som går som grymt bra. Saken är den att jag vill ju själklart ha en bra skruvdragare själv och slippa lägga ansvaret på honom att han inte skall glöma sin väska :)

hittade denna på Rusta:
SKRUVDRAGARE BOSCH GSR 12V V-2
http://www.rusta.se/skruvdragare_bosch_gsr_12v_v_2_p31101105.html

inkl 2 2.0aH batterier. Funkar detta för att snickra ihop en altan?

Kan det vara så att Rusta säljer sämre varianter av denna maskin eller är det ingen skillnad?

Är 1595:- ett bra pris eller finns det bättre och mer prisvärda. Jag behöver inga proffsmaskiner, jag vill bara att det skall ingå två batterier och att den skall klara av att skruva i mina trallskruv. Helst så många som möjligt per batteri.

Denna är dyrare: http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5553&Grp=210030&n=20100 men är den bra mycket bättre?
 
Säljer de blå Bosch på Rusta nuförtiden! Det var som f-n!

Dragaren är helt säkert jättebra. Lite snabb sökning på Internet indikerar att priset också är bra. Den går däremot säkert att hitta billigare utomlands.
Det som skulle hindrat mig från att köpa den är att det är Ni-Mh-batterier. Inte för att det är speciellt dåligt, men om man köper en proffsdragare idag så vill man ha Li-Ion.
Om man ser till dina behov - att skruva i trallskruv - är både Boschen och AEGn överdrivet bra. Du kan för samma peng köpa tre enklare skruvdragare som helt fyller dina behov. Tänk vad skönt att kunna ha en maskin med ett borr, en med en försänkare och en med ett bits, så du slipper byta medan du jobbar.
 
Tusen tack för snabt svar.

Jag har haft alla möjliga "kanonerbjudanden" under årens lopp. Bruksbo, Best Tools, Greppa mfl vad det gäller lågpris och jag gillar inte det där riktigt.. Även om det är billigt så kommer man som vanligt svära sig förbannad över att man snålade den dagen den går sönder. Och verktygen luktar illa med :)

Skämt och sido.

Ni-Mh eller Li-lon är det vikt det skiljer sig på eller är det mer saker som laddtid osv med?

Jag vill ju kunna använda den i större byggen i framtiden med eventuellt. Förrådsbygge, altanen skall om plånboken tillåter få inglasning osv.

Men en fråga till har jag naturligtvis:
12,2V 14,4V 18V är det något viktigt? eller är det aH som är det viktiga?
 
Högre volt = starkare
Högre Ah = längre arbetstid
 
Viktiga kriterier:

Låg vikt
Ligger bra i DIN hand (inte någon annans)
Laddtid (borde vara runt 30min)

Den sist punkten ovan sållar bort alla hobbymaskiner som ofta ligger på 4-5h laddtid.
 
Jaha så detta är nån sämre kopia som de målat blå eller vad? Varför smutsar Bosch ner sitt ryckte så?

Vad är det som gör denna 12-2 så dålig jämfört med den som heter 12-V?

Så ett sånt här batteri skulle kanske ta 4-5 timmar att ladda?

Här är länken till JULA: 1295:- inkl. 2 batterier. 849:- med ett batteri
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=060078
där är den grön istället och handtaget är lite annorlunda.
SKUMT.

"2-växlad, sladdlös skruvdragare med 2 st batterier, för krävande jobb i allehanda material. Höger-/vänstergång. Engreppschuck med Autolock. Integrerad belysning som underlättar vid jobb i mörka utrymmen. Snabbchuck. Laddningstid 60 minuter. Snabbladdare 230 V. Kapacitet: trä 30, stål 10 mm. Kapacitet: 2 Ah. Batterityp: NiMH. Antal moment: 25 + borrläge. Chuck: 10 mm. Vridmoment: 30 Nm. Varvtal: 0-390/0-1250 v/min. 12 V. Vikt: 1,65 kg. "
 
Redigerat:
Du länkar till en grön Bosch o inte till en blå... (sämre än den blå)
Det är batteriladdaren det hänger på i första hand betr laddtiden.
Men för att du ska trivas med maskinen så måste den ligga bra i DIN hand, åk till ett byggvaruhus o testa olika modeller.
 
Nimajneb skrev:
Du länkar till en grön Bosch o inte till en blå... (sämre än den blå)
Det är batteriladdaren det hänger på i första hand betr laddtiden.
Men för att du ska trivas med maskinen så måste den ligga bra i DIN hand, åk till ett byggvaruhus o testa olika modeller.
Mm det var det jag menade.. den heter samma men att Rusta har blå och Jula är grön. Så är det nån som kör falsk marknadsföring här iom att det är samma maskin.
 
PSR vs GSR är skillnaden (P är gröna hobbymaskiner o G är Blå proffsmaskiner)
 
aha.. såg fel i hastigheten på en bokstav då..

Är ju inte proffs utan en glad amatör som söker en maksin där inte batteriet dör efter 30 skruvar och att den pallar att dra i en 55-75mm skruv i altangolvet.

Men vad är det för fel på den blå iom att folk säger att den är skit?
 
Mycket viktig bokstav i Boschvärlden.

Den är inte skit, men det är en budgetvariant av orginalet map på vridmoment.
För din del så passar båda maskinerna utmärkt.
Den blå har 3 års garanti o ska hålla för att du tappar den från en stege.
Skulle jag personligen valt en av dessa skulle jag tagit GSR:en 8 dar i veckan.
Men det finns fler o modernare maskiner därute, kolla i någon av dessa långa Skruvdragartrådar här på forumet så får du lite ideer.
Låt dig inte avskräckas av att en maskin inte har 13mm chuck, 10mm räcker för dom flesta.
 
tackar.

när jag skrev "glad amatör" menade jag det :)

Vad är chuck? och vad menas med chuck med autolock?
 
Chucken är den delen på maskinen där du sätter borren eller bitsen. :)
 
Alla ska vi börja någongång.

Chucken är där du fäster dina borrar alt Bitshållare.

Autolock betyder i princip att du spänner fast ditt borr enkelt med en hand istf att som förr ha en speciell nyckel. Alla moderna märkesmaskiner har detta men kanske kallar det för olika saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.