i Bauhaus reklamblad har dom en

Metabo BS 14,4
* 2st 14,4V bat. 1.3Ah Li-power med ASC 30 plus laddare
* 40Nm
* Ledlampa
- 1685:-

och en

AEG BS12C-IQ
* 2 st bat @ 1,5Ah Li-Ion
-1795:-

Vilken är att föredra? Har fått godkänt från regeringen :)

Vad skiljer sig Li-Power och Li-Ion?
 
AEGn känns väldigt dyr, du kan säker få några hundralappar prisgaranti på den.(typisk 99€ dragare på annons)

Metabon är väl OK, men inget speciellt pris som gör att du måste köa utanför Bauhaus inatt.
 
johanzz
Metabon är klen för att vara en 14.4 och har dessutom låg Ah,,,ett bra mått är minst över 2 Ah även om man är hemmapulare.

Köp istället Bosch GSR 12 Proffessional.... (OBS,,,EJ GSR 12-2).
Dessutom klarar den 13mm borrar.
 
Nu när pundet ligger under 12kr så är det dax att börja handla i UK igen.
 
johanzz
Kolla runt lite på nätet.
Här i visby fanns den på XL bygg för 1795:- med 3st batterier.

Hittade här oxo med 3st batterier för 1995:-

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3819

En av de skönaste skruvdargare jag testat.
Känns inte plastig o heller inte som en gummiboll.
Är en väl avvägd blandning av plast/gummi i handtag o kropp som tål höga fallhöjder.
 
Redigerat:
johanzz skrev:
Kolla runt lite på nätet.
Men inte i Sverige, för dyrt här.
Om möjligt gå upp till 14,4V istället, samma vikt men mera kraft.
 
johanzz
Jag tycker den är prisvärd även här i sverige och dessutom uppskattar jag att ha nära till köpstället om jag skulle behöva reklamera nåt.
En 14.4 hittar man inte för samma peng och kraften i 12v är fullt tillräcklig.
Men vill man ha en ren kraftmaskin så finns 18v och 36v oxo isåfall.
Vad jag kunde förstå på trådkaparen söker han en maskin under 2000:-
 
Ytterligare fördelen med 14,4V systemet är att det finns en massa andra roliga verktyg att köpa till som saknas hos 12V.

Oftast är det närmare till postens utlämningsställe än till närmaste skruvdragarshop.
 
Milkshaken
Ehhh... 3 st batterier??? Hmmm undrar varför???

Den senaste boschen jag använde det var just en med 3 st batterier.... Den brann upp...
Min dåvarande kollega hade någon månad innan haft en precis likadan Bosch skruvdragare med 3 st batterier...:) .... Den brann upp....

Det man inte kan ge i gungor, det försöker man ge igen i karuseller....
Dessa skruvdragare duger säkert till hemmapulare, men tyvärr kommer nog alla dessa batterier dö ut innan dess fullständiga kapacitet kan användas, just pga att en hemmapulare använder dem för lite... långt mellan laddningarna...
Och som proffsmaskin är dom sådär, just under belastning är dom just odugliga då dom brinner upp helt enkelt.....
Så mitt råd till hemmapulare är: Köp billigt skit på typ, 14 volt, duger till det dom används till.... Kassera dom sen på återvinningen...
 
johanzz
Har reglat ett helt loft och hårdkört en GSR 12v pro i flera dar utan minsta problem.
Vet andra som har likadana och kör dem ännu hårdare och har så gjort lääänge.
Känner några där även Festool börjat ryka......måndags exemplar finns hos alla.

I den prisklassen 1995:- väljer jag den maskinen alla dar i veckan pga att den är otroligt skön att jobba med och håller hög kvalitet.
 
Milkshaken skrev:
Ehhh... 3 st batterier??? Hmmm undrar varför???

Den senaste boschen jag använde det var just en med 3 st batterier.... Den brann upp...
Min dåvarande kollega hade någon månad innan haft en precis likadan Bosch skruvdragare med 3 st batterier...:) .... Den brann upp....

Det man inte kan ge i gungor, det försöker man ge igen i karuseller....
Dessa skruvdragare duger säkert till hemmapulare, men tyvärr kommer nog alla dessa batterier dö ut innan dess fullständiga kapacitet kan användas, just pga att en hemmapulare använder dem för lite... långt mellan laddningarna...
Och som proffsmaskin är dom sådär, just under belastning är dom just odugliga då dom brinner upp helt enkelt.....
Så mitt råd till hemmapulare är: Köp billigt skit på typ, 14 volt, duger till det dom används till.... Kassera dom sen på återvinningen...
Vad skruvade/borrade du/ni när den brann upp?
 
Milkshaken
Vi använde dessa två till rent allmänt fästande... dvs,,, ibland, till hängrännekrokar, ibland, till montering av köksinredning, ibland till skruvkomplettering av gipsskivor... ibland att dra i större skruvar i limträbalkar... Ja vi använde dom till mycket varierande....
Till saken hör att Panasonicen vi hade, gick att ha till allt och mer ändå... större skruvar i limträbalkar, flera skruvar i reglverk, mm mm.... men visst den kostar mera den iofs..
men med 2 batterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.