oki.

Så 10mm eller 13mm är tjockleken på borret som får plats då eller?
 
clark skrev:
oki.

Så 10mm eller 13mm är tjockleken på borret som får plats då eller?
Japp, på "skaftet" men borret kan vara mycket tjockare, spec om du borrar i trä, finns lite olika typer där. Därför menar jag att ska man i huvudsak jobba med trä så räcker 10mm chuck.
 
aha.

Bra forum det här. Kul med så mkt svar till en amatör som mig.

Jag skall kolla runt ibland butikerna nu och känna och klämma :)
 
Jag tycker att GSR 12-2:an är mycket skönare att jobba med än den vanliga GSR 12. Lättare och ett smalare grepp som passar mina händer bättre. Dock är maskinen klenare och chucken är inte toppklass. Vridmomentet är inget problem för de skruvar jag dragit eller de hål jag borrat med den.
 
Boschen har hamnat på Rusta pga det förmodligen är en utgående modell. Skulle tro att batterierna spelar in där.
Till trådskaparen ursprungsfråga: med tanke på nivån på dina frågor tycker i alla fall jag att det känns lite absurt att du väljer mellan rena proffsmodeller. Sen beror mycket naturligtvis på hur mycket pengar du har att röra dig med. Om du har hur mycket pengar som helst att köpa verktyg för så köper du naturligtvis det bästa som finns. Annars tror jag att gröna Bosch eller Black&Decker är en rimlig kvalitetsnivå för din del.
 
Den blå boschen på Rusta er mange klasser opp fra de du har hatt. Grunnen til at den er billigere enn de fleste andre proff maskiner er:

Batteriene: Disse er "bare" 2Ah. Det betyr ikke at den ikke vil holde brukbart lenge pr batteri, men ikke så lenge som maskiner med 2.6-3 Ah. Det er også Nimh batterier, som er en generasjon eldre enn LI-ion som det meste selges med i dag. Den største forskjellen ligger i at Li.ion har veldig lav selvutladning når de ikke brukes, Li-ion er også 30% lettere.

Chuck: Den er "bare" 10mm. Normalt vil man ha 13mm, men det er som oftest ikke noe stort problem.

Men den er absolutt verdt prisen. En maskin som er solid, og vil vare noen år. Klarer å skru tyngre skruer da den også har 2 gir.

Den overlever fint 20 bruksbo maskiner :)
 
andersmc skrev:
Boschen har hamnat på Rusta pga det förmodligen är en utgående modell. Skulle tro att batterierna spelar in där.
Till trådskaparen ursprungsfråga: med tanke på nivån på dina frågor tycker i alla fall jag att det känns lite absurt att du väljer mellan rena proffsmodeller. Sen beror mycket naturligtvis på hur mycket pengar du har att röra dig med. Om du har hur mycket pengar som helst att köpa verktyg för så köper du naturligtvis det bästa som finns. Annars tror jag att gröna Bosch eller Black&Decker är en rimlig kvalitetsnivå för din del.
Då det är en Blå Bosch behöver han inte oroa sig för att ev modellen är utgående.
Varför betala lite mer för en Grön Bosch eller bli besviken igen o köpa en B&D?
 
Om man förstorar bilden på Rustas maskin så ser man att det är en GSR 12-2, inte GSR 12V V-2 som det står i texten. Lite irriterande, för man kan lätt ta fel och tro att det är en bättre modell än det egentligen är. Titta på Bosch hemsida, där hittar du skillnaderna på maskinerna (det finns 3st 12V maskiner: GSR 12-2 Professional, GSR 12V Professional och GSR 12 VE-2 Professional).

länk: http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...country=SE&lang=sv&division=gw&ccat_id=101327

Inte undra på att det är lätt att blanda ihop dom med så snarlika benämningar.

Och till din grundfråga, ja, den duger till att snicka ihop din altan, men jag skulle välja en maskin som har 13mm chuck (vilket de två senare maskinerna som jag räknade upp har).
 
JockeR skrev:
Och till din grundfråga, ja, den duger till att snicka ihop din altan, men jag skulle välja en maskin som har 13mm chuck (vilket de två senare maskinerna som jag räknade upp har).
Varför skulle han betala kanske 5-600 mer för 13mm chuck??
 
Jag säger bara att jag skulle välja en maskin med 13mm chuck.

Kanske ska han göra ett räcke till altanen och fästa stolparna med vagnsbultar som ska borras hål för och då kan 10 mm vara precis för litet...vad vet jag...borra hål för elledningar/flexrör.

Det händer lite nu och då att man ska göra större hål.

Sen är det ju upp till var och en vad man väljer.
 
JockeR skrev:
Jag säger bara att jag skulle välja en maskin med 13mm chuck.

Kanske ska han göra ett räcke till altanen och fästa stolparna med vagnsbultar som ska borras hål för och då kan 10 mm vara precis för litet...vad vet jag...borra hål för elledningar/flexrör.

Det händer lite nu och då att man ska göra större hål.

Sen är det ju upp till var och en vad man väljer.
Jag vet inte hur du gör när du borrar men jag brukar stoppa in borrskaftet i chucken och ha den vassa o ev skruvade änden utåt.:D:D:D
 
Träborr har ofta ett smalt "skaft" typ 1/4" med såna borr så kan du i princip sätta i hur stort borr som helst, men på metallborr så är "skaftet" lika grovt som borret så om du vill få ett borr större än 10mm så måste du ha enm 13mm chuck.
Som hobbysnickare så borrar man kanske inte större metallhål än 10mm??
 
thewolf skrev:
men på metallborr så är "skaftet" lika grovt som borret så om du vill få ett borr större än 10mm så måste du ha enm 13mm chuck.
Finns metallborr upp till 13mm med reducerat skaft. Över 13mm så ska man ändå inte borra i metall med dessa typer av maskiner.
 
Jag har borrar med nersvarvade skaft som fungerar fint. För stora hål dessutom nersvarvade morsekonesadaptrar men som nämnts så vill man egentligen inte borra så grova hål i metall med en batterimaskin i denna storlek. Jag skulle tro att de flesta klarar sig bra 99% av tiden med 10mm chuck.
 
For en som har brukt maskiner som bruksbo og alt mulig drit, så er det da ikke noe å lure på om denne vil holde? Den vil da holde i massevis, selv om den ikke er den nyeste, sterkeste og med den største chucken.

For den prisen er det en svært god maskin. Å finne noe tilsvarende i denne prisklassen nytt er vanskelig. Finnes vel kanskje en mindre hitachi, men da er vi over 2000kr.

Jeg tror iallefall ikke trådstarter vil angre på dette kjøpet. Ikke alle er verktøysfrelste som meg og andre her inne som kjøper det dyreste og beste for et par skruer i året :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.