Daniel_N skrev:
Jag tycker att problemet ligger lite i att det är skattebetalarna som bekostar ROT-avdraget. Och tanken var väl att hindra byggfirmor att kursa (visst, kursar de så blir det ännu dyrare för skattebetalarna). Då kan det kännas lite magstarkt att det istället innebär att hantverkarna kan höja sin debitering. Ur ett nationalekonomiskt perspektiv då.

Helt riktigt, mao så länge hantverkaren kan höja sin timdebitering så är satsningen "fel"

men fortfarande stämmer mitt påstående: utbud och efterfrågan avgör priset på timdebiteringen roatavdrag eller ej.


detta kan även jämföras med ex. miljöbilspremie eller halverad bokmoms.
 
evasch skrev:
Njaaa...jag som beställare skulle absolut inte gå med på detta,vill inte råka ut för att få bakslag på hela summan. Men det gamla ofoget med låga timpriser och saltning av materialet kan man jue hoppas att det försvinner
Ja jag håller med hoppas att ofoget med låga timpriser försvinner. Det är dax att hantverkarna verkligen tar ordenligt betalt så dom får det dom e värda.
 
Smile.75 skrev:
Ja jag håller med hoppas att ofoget med låga timpriser försvinner. Det är dax att hantverkarna verkligen tar ordenligt betalt så dom får det dom e värda.
Ja, vad är de värda då?
(Jag vet svaret på frågan, men det är intressant att höra vad andra anser.)
 
andersmc skrev:
Ja, vad är de värda då?
(Jag vet svaret på frågan, men det är intressant att höra vad andra anser.)
Ja det beror jue på vem det är, och var det är. I Sthlm så skulle jag säga ca 20 - 22 000 i lön för en nybörjare och runt 27 000 för en mer erfaren och upp till 35 000 för ett riktigt proffs. Mer är det inte värt tycker jag
 
andersmc skrev:
Nej, det är möjligt att du inte går med på det. Men det finns tusentals andra som säkert tycker att det är en lysande idé. Och det är faktiskt inte förbjudet att sälja prylar till underpris. Lika lite är ROT-avdraget kopplat till någon specifik timdebitering. Så vill rörmokaren ta 800 kr/h i fortsättningen så är det i alla fall ingenting som skattemyndigheterna kan göra mycket åt.
Det är inte alls okej att sälja något till underpris eller skänka bort materialet. Skattemyndigheten kommer garanterat att ha åsikter kring detta om det blir en granskning. Garanterat!
 
imported_Anders_S skrev:
Det är inte alls okej att sälja något till underpris eller skänka bort materialet. Skattemyndigheten kommer garanterat att ha åsikter kring detta om det blir en granskning. Garanterat!
Ja, skulle aldrig tro att SKV inte har täppt till det hålet....så korkade kan det inte vara helt enkelt. Googlade visserligen och sökte på hemsidan men hittade inget. Men tror att det finns en allmän paragraf om att undanhålla skatt

Sen kan jag inte låta bli att bli förbannad över att så fort det kommer en förmån så ska vi svenskar försöka lista ut bästa sättet att suga ut lite extra pengar från staten, och värst är att INGEN skäms för det
 
Redigerat:
Det finns ju väldigt många väldigt högt uppsatta personer som gör sitt bästa för att föregå med "gott" exempel. Detta påverkar naturligtvis moralen hos folk i allmänhet.
 
Ser du upp till dessa högt uppsatta personer, och rättar dig efter vad de gör?

Eller använder du deras agerande bara som svepskäl?
 
Enligt den info jag fått av min revisor,så kommer skatteverket att göra stickprovskontroller.Dvs marginalerna på materialet skall inte ha ändrats nämnvärt bara för att ROT avdraget har införts.
Däremot kan man fundera på vem som skall betala merjobbet för hantverkaren när det gäller pappers exercisen runt ett ROT arbete..
Jag kommer garanterat att höja 25 kr /tim mot privatpersoner..
 
Det är väl inte så mycket att fundera över. Så länge du redovisar nedlagd tid för det så är det väl fair play. Och kunden blir säkert inte så ledsen heller.. Men att höja timpenningen ser jag inte nåt skäl till. Själva arbetet på plats blir väl inte 25:- jobbigare.
Om du däremot höjer 25 spänn för att du får mer förfrågningar har jag inga synpunkter. Det är så tillgång och efterfrågan fungerar.
 
-MH- skrev:
Ser du upp till dessa högt uppsatta personer, och rättar dig efter vad de gör?

Eller använder du deras agerande bara som svepskäl?
Jovisst, om jag får redan på att någon som jag beundrar, som en landshövding, en minister eller företagsledare har fifflat och lurat till sig pengar, det kan vara stort som smått, känner jag genast att jag måste följa min förebild och göra likadant. Tråkigt bara att man som tillhörande lägre medelklass har så små möjligheter att fiffla. Det verkar både kul och lönsamt!
 
Det är väl så att man får ligga ute med mer pengar också iom att avdraget kommer direkt på fakturan, risken har också ökat en aning iom att man faktist kan bli nekad pengar av skatteverket.

Angående den nya adeln:
Titta på sossarnas "ledare" fängelse för dig och mig men partiledare för dem :rolleyes:

Lite svarta pengar krävs för att smörja maskineriet och trots allt så har Sverige näst högst skattetryck i hela världen (danmark har högre men de har "lite" bättre löner också). Finge man valuta för skattepengarna så vore moralen högre tippar jag.

Jag tar gladeligen emot svarta pengar närhelst tillfälle ges precis som höjdarna! :D
 
v-g skrev:
Jag tar gladeligen emot svarta pengar närhelst tillfälle ges precis som höjdarna! :D
Ja, man kan ju alltid rättfärdiga sitt eget brott med att andra också begår dom..
 
imported_Anders_S:Precis. Fast å andra sidan kanske jag ska säga att hittills har jag nog inte tjänat 10k svart i hela livet men men kanske därför jag inte är någon höjdare också vem vet ;)
 
imported_fredstu skrev:
Enligt den info jag fått av min revisor,så kommer skatteverket att göra stickprovskontroller.Dvs marginalerna på materialet skall inte ha ändrats nämnvärt bara för att ROT avdraget har införts.
Däremot kan man fundera på vem som skall betala merjobbet för hantverkaren när det gäller pappers exercisen runt ett ROT arbete..
Jag kommer garanterat att höja 25 kr /tim mot privatpersoner..
Att höja sina priser generellt - tja, priserna kommer säkert att gå upp, både för dem som kan utnyttja ROT-avdraget och för de som inte kan det.

Men som utförare kan men helt enkelt ta betalt för merarbetet ROT-avdraget medför. Det kan säkert handla om en timme per faktura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.