Vi har flyttat in i en förening där styrelsen är hemskt petig. Nu renoverar vi våra badrum och då flyger styrelsen på oss och kräver att vi ansöker om tillstånd. Jag anser att detta inte behövs då vi inte gör någon väsentlig förändring. Vi ändrar inte befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten. Vi installerar inte heller nytt våtutrymme.

Mitt resonemang är att BRL är tvingande, stadgar och ordningsregler kan inte vara hårdare än lagen. Därefter utgår jag från Justitiedepartementets faktablad vid ändringen av BRL från 2003, se nedan.

I bostadsrättslagen finns bestämmelser om hur bostadsrättshavaren får använda lägenheten. Bestämmelsen om vilka förändringar i bostadsrättshavarens lägenhet som kräver styrelsens tillstånd förtydligas.

Styrelsens tillstånd krävs för följande åtgärder.
1.Ingrepp i en bärande konstruktion, tex. en bärande vägg. Detta gäller även om man har fått bygglov för åtgärden.
2.Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten. Med detta avses bl.a. installation eller förflyttning av våtutrymme, toalett eller kök. Ändringar av elledningar omfattas dock inte av någon generell tillståndsplikt.
3.Annan väsentlig förändring av lägenheten. Exempel på sådana åtgärder är förändringar som innebär att en lägenhets karaktärsdrag inte beaktas eller att dess kulturhistoriska värde inte tas till vara. Även ändringar av elledningar kan kräva tillstånd enligt denna punkt om det är fråga om sådana ledningar som föreningen ansvarar för (dvs. sådana ledningar som föreningen har försett lägenheten med och som tjänar fler än en lägenhet). Däremot krävs normalt inte tillstånd för åtgärder som innebär förflyttning av väggar som saknar bärande egenskaper och som tillhör lägenheten. I regel fordras inte hellertillstånd för tex. ommålning, tapetsering eller ny golvbeläggning.

Vi har trots allt skickat in en ansökan och väntar på svar. Det var innan jag hittade ovanstående information. Har jag rätt som anser att tillstånd inte behövs?

PS: BRL 7 kap 7 §
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).
 
Det låter onekligne lite petigt. Möjligne kan de stödja sig på "ändring av befintliga ledningar" osv.

Även om ni inte flyttar något så lär ni behöva koppla nya blandare mot de befintliga ledningarna, om man då hårdrar det så är blandaren en del av ledningenm, kan i så fall gälla även om ni sätter tillbaka samma blandare.

I samband med detta så kan föreningen välja att ställa speciella krav, ex. att ni måste anlita en fackman för VVS. Ev. kan de också ställa krav på utförande av tätskikt.
 
Ja visst, det låter hemskt petigt. Men om ni hårddrar det ett tag, alltså ring för varje liten handdukskrok och hylla som ni ska sätta upp, då kommer ni snart bli ombedda att inte fråga mer ;)
 
hempularen skrev:
Det låter onekligne lite petigt. Möjligne kan de stödja sig på "ändring av befintliga ledningar" osv.

Även om ni inte flyttar något så lär ni behöva koppla nya blandare mot de befintliga ledningarna, om man då hårdrar det så är blandaren en del av ledningenm, kan i så fall gälla även om ni sätter tillbaka samma blandare.

I samband med detta så kan föreningen välja att ställa speciella krav, ex. att ni måste anlita en fackman för VVS. Ev. kan de också ställa krav på utförande av tätskikt.
I stadgarna står att br-innehavaren ansvarar för alla ledningar som inte går i fastighetens konstruktion. Dvs vi ansvarar för blandare, mm. Då måste man ju rimligtvis ha rätt att byta dessa utan tillstånd?

Vi har en fackman och en stor VVS-firma. Alla fuktspärrar är enligt gällande krav. Har även bjudit in föreningens tekniskt ansvarige som var inne och fick en lektion av plattsättaren.

Det retar mig bara att de rider på så höga hästar.
 
Mikael_L
Det låter som att det är dags att du engagerar dig i styrelsearbetet. Det kan väl inte ta lång tid att få rätsida på en sån där sak, för du har väl ha en massa grannar som tycker likadant. ;)
 
Jag tror att det snarare handlar om en styrelse med väldigt osäkra leda
möter, de vet inte vad som gäller.

Jag blev själv ordförande i en brf styrelse cör ca 20 år sedan. Jag råkade säga ngt. bra på en stämma, blev kontaktad av valberedningen om jag kunde tänka mig att bli vald till suppleant. Dagen före årsstämman hörde beredningen av sig igen och ville att jag skulle låta mig bli vald till ordinarie ledamot, någon hade hoppat av.

En brf styrelse konstituerar sig själv, dvs på första styrelsemötet blev jag utsedd till vice orförande, och 2 månader senare avgick ordföranden för att han skulle flytta.

Så där satt jag som ordförande för en av sveriges största bostadsrättsföreningar (ca 800 lägenheter) med personalansvar för 6 anställda på expedition och vaktmästartjänster, och begrep nästan inte hur det hade gått till.

Det blev till att snabbt anmäla sig till diverse styrelsekurser, just vår storlek var en väldig fördel, för det gjorde att jag i de allra flesta frågor kunde luta mig tillbaka mot den samlade erfarenheten hos våra anställda. Jag behövde mest ta tag i de mera udda frågorna, HSBs juristavdelning lärde jag mig tel. numret till utantill ganska snabbt.

Min erfarenhet från den tiden är att det finns en oerhörd massa okunskap i styrelser för bostadrättsföreningar. Många är jätteduktiga, men många har inte en susning om vilka lagar som gäller.

Jag tror att din styrelse kör enl. principen, bättre kolla för mycket än att helt släppa kontrollen. I många föreningar så vill man att alla renoveringar skall anmälas till styrelsen för att om möjligt samordna med saker som föreningen vill göra. Ex. så vill föreningen ofta byta stamledningar när ett badrum ändå är rivet. Eller åtminstonde passa på och inspektera ledningarna.
 
Enligt vad reglerna säger så ansvarar du för ytskicktet, dvs från fruktspärren och utåt. Styrelsen varken kan eller får lägga sig i vad du gör med detta
I vår förening som är en av göteborg större med över 500 lägenheter så går vi stenhårt på HSBs skrift vem underhåller vad i lägenheten. Vilket betyder att vi tillåter allt som inte har med föreningens underhållsansvar, såsom stammar, stomme och valv mm.

Just nu håller vi på med arbetet att försöka driva igenom nya stadgar som ökar på underhållsansvaret för lägenhetsinnehavaren i linje med den nya BR-lagen.
 
Vår styrelse är helt klart ute och cyklar. Tror att de hellre "kollar för mycket än att helt släppa kontrollen." Det är nog osäkerhet som ligger bakom.
 
Antingen läser jag bara mellan raderna eller så framgår det inte vad det är du vill göra i ditt badrum. Det är då lite svårt att ha en uppfattning om hur din styrelse agerar?
 
MathiasS skrev:
Antingen läser jag bara mellan raderna eller så framgår det inte vad det är du vill göra i ditt badrum. Det är då lite svårt att ha en uppfattning om hur din styrelse agerar?
Vi river ut den gamla plastmattan och kaklet, sätter in nytt tätskikt (fuktspärr), kakel och klinker samt sätter in nya kranar och wc-stol. Sätter också in spottar i tak. Vi flyttar inga befintliga rör eller brunnar.
 
Föreningen i min lägenhet jag hade tidigare var likadan.

De hade lagt in en stadga där det stod att VARJE FÖRÄNDRING i lägenheten skulle rapporteras in till styrelsen. Helt galna! Köksluckor ingår i lägenheten vilket betyder att byte av handtag på köksluckor måste rapporteras in...

Jag skulle köra hårt för att få bort denna typ av dumheter! Det blir bara värre och värre annars.

Jag bytte en toalettstol själv och det fick jag reda på senare att det inte var tillåtet eftersom föreningens försäkringsbolag krävde att en fackman anlitades för denna typ av arbete. Nu vet jag ju inte om ni tänkt göra detta själva, men det kan vara bra att veta!
 
Lars_M skrev:
Vi river ut den gamla plastmattan och kaklet, sätter in nytt tätskikt (fuktspärr), kakel och klinker samt sätter in nya kranar och wc-stol. Sätter också in spottar i tak. Vi flyttar inga befintliga rör eller brunnar.
Ok, då gör du alltså om tätskiktet vilket ju är det som är intressant. Eftersom man enligt BRL ska anmäla om man flyttar ett våtrum (dvs gör ett tätskikt nånstans) så känns det ju inte så konstigt att du ska anmäla att du gör om detta. I praktiken är det ju samma sak som att bygga helt nytt så när som på att rören inte flyttar sig.

Om jag vore din granne under dig skulle jag vilja att du redovisade att detta ingrepp genomförs fackmannamässigt. Styrelsen är ju kontrollorganet i detta fall som ska se till allas bästa.

Om jag satt i en brf styrelse skulle jag med näbbar och klor försvara rätten att veta när tätskikt görs om samt se till att jag kan verifiera att det görs på rätt sätt.

Även om du har för avsikt att göra detta på korrekt sätt så är det ju ändå så att det finns många som meckar hemma som inte ens vet att det man gör är åt skogen fel.
 
När vi renoverade vårt badrum i vår BR som vi hade tidigare var vi tvungna att lämna in vad som utfördes, av vem och hur samt med för sort och märke på tätskikt. Tyckte till en början att det var konstigt/jobbigt men det var ju för att de vill ha historiken vid senare tillfälle då jag inte längre bor där.

Så jag tror att just vid badrumsrenovering är det befogat att kräva in detta av styrelsen.
 
Strikt formellt så får styrelsen nog egentligen inte ställa ett sådant krav, men det kan vara ganska praktiskt för alla inblandade om det blir dokumenterat i föreningens regi.
 
Lars_M skrev:
Har jag rätt som anser att tillstånd inte behövs?
Bostadsrättsföreningen har ett ansvar gentemot alla sina delägare att bevaka allas intressen.
Därför är det inte konstigt att alla åtgärder som kan påverka någon granne negativt inte får göras utan insyn från föreningen.
Ett felaktigt utfört tätskikt i ett badrum kan på sikt ge problem i grannars lägenheter och i den gemensamt ägda byggnaden.
Alltförmåga "fixa självare" eller "anlita billigaste entreprenören" har orsakat stora problem för föreningar och grannar. Jag tycker därför inte att föreningen är övernitiska som vill förhindra framtid fuktskador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.