Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tråden är lång, så jag förstår att nytillkomna läsare inte orkat läsa alltihop....

Mrninja: För det första står häcken de denna gång kom in för att sköta helt på deras tomt. Men det är inte den häcken som är problemet, det är attityden. De är inne på vår tomt av andra skäl också, när inte vi är hemma.

fsn: De är gamla. Särskilt han (80+). Angående häckstumpen som jag trådade om för snart två år sedan och som sattes inne på min tomt precis när och där de visste vi skulle gräva för garageuppfarten:
Kommunen kom ut och märkte upp gränsen noga. Vi hade tillsammans ett snack med grannen som efter lite lirkande verkade förstå att han gjort fel. Inget hände dock, och först efter att jag satte ett datum när den skulle komma bli offer för grävmaskinen flyttades den. Precis så det klarade sig. Men för att få sista ordet (vilket jag dock bjuder på !) delgavs jag sedan ett brev med diverse trams om hur vi burit oss åt och vårt ansvar, delvis författat och överlämnat av - ena sonen....

Återigen - tråden startade jag alltså INTE om växtlighet som sträcker sig in på min tomt, för någon sådan har jag inte (längre). Den handlar istället om attityder, precis det som står i rubriken ;-).
 
Redigerat:
Jag förstår din frustration. Vi har också grannproblem även om vi inte har dem inne i trädgården. Det är hopplöst när "folk" inte beter sig på ett sådant sätt som man skulle vilja. Och bara för att DERAS beteende är, i min synvinkel, oacceptabelt så vill man ju inte skada sina grannar eller bete sig på ett likadant sätt själv.
För visst hade du kunnat släppa ut en flock vaktande gäss att spatsera på din gräsmatta. De hade gett gubben en minnesbeta så att han aldrig mer ville gå in i din trädgård. Men allvarligt, vem vill skada en 80-årig, senil farbror? Kan man ha det på sitt ansvar? Eller vem vill anlägga ett illaluktande surhål i sin trädgård? Speciellt om man har barn. Samtidigt får man ju ont i magen av att känna sig kränkt och trampad på, sepciellt om man inte finner ett sätt att få stopp på det.

Jag tror på staket! Ett bra och rejält Gunnebo av lite högre höjd som man inte klättrar över i första taget. Sätt det där tomtgränsen går, efter alla konstens regler så att det står stabilt. Är du snäll så låt gubben få några centimeters bonus så att han kommer åt att klippa häcken eller tala om att du från och med nu sköter din sida av häcken själv. Låst grind eller enbart möjligt att ta sig ut i trädgården innifrån huset (typ genom verandadörr).
Det borde bli ett definitivt stopp på tjafs och överträdelser. Kan de inte komma in så vad kan de göra? Ingen kan väl kräva att ni ska hålla er trädgård öppen för allmänheten?

Lycka till!!!
 
Tror det måste rekommenderas att man läser hela tråden nu innan det kommer med glada påhitt vad som skall göras, tex staket, som inte går, då det är berg i backen.. :)
 
Jag har läst hela tråden, och kan bara beklaga. Kanske skulle sällat mig till kören, som skulle rekommendera ett överseende med dessa grannar, men om jag förstod dig rätt i att du "lidit" av dem i 10år så är min slutsats en annan. Nu har jag egentligen inga konkreta tips. =(

Däremot ser jag inte berget som ett problem för att bygga ett staket/plank. Det går utmärkt att borra 35-40mm hål, och gjuta stolpskor direkt i berget.
 
David_Berglund skrev:
Däremot ser jag inte berget som ett problem för att bygga ett staket/plank. Det går utmärkt att borra 35-40mm hål, och gjuta stolpskor direkt i berget.
Glöm staket.
Det ser så ut som så att jag i så fall också behöver bura in flera bilar och en del andra konstigheter som.....nej, som sagt - glöm staket.

F.ö. så har jag lite sommarprojekt som kan bli ganska skojiga, tack vare lite uppslag härifrån som jag spunnit vidare på. Kalla det barnsligt, att sänka sig till deras nivå eller vad som helst. Men är det harmlöst och inne på min tomt så bjuder jag på det. Den lille "Emil" i mig blir på gott humör i alla fall av bara tanken. Det är bra. Vi får se vad det blir.

Kanske får anledning att återkomma med feedback....
 
Just det hela att visa att man inte blir trampad på helt utan konsekvenser är en skön känsla. Feedback blir skoj ;)
 
Ring skrev:
Ang. ockerränta så tror jag inte att en ränta på 17.5% är ockerränta (jämför alla telefonlån, kreditkortsräntor etc).
Dröjsmålsräntan är lagstadgad enl. räntelagen och f.n 10% (tror jag).
 
Tänk tankar om dem som får dig att skratta. :)

Kunder i affärer tror att de får bete sig precis hur de vill. Behandla personalen hur de vill, skrika, gapa och skälla.:mad: Jag tänker roliga tankar om dem. Min tanke kan vara - Har hon inte släppt till på länge. Jaja det är väl lite synd om dig då. osv. osv.:D Jag är jättetrevlig och sköter situationen utmärkt och är på gott humör när jag går därifrån.:)

Roa dig på deras bekostnad i tanken, det är du värd som de beter sig, det har du förtjänat...:D:D
 
Åhhhhh, vilken underbar tråd. Snälla Ingper, om du har sagt A måste du säga B. Berätta för oss hur dina sommarprojekt faller ut! Speciellt de som involverar vatten! Och fånga på kamera också för hundra gubbar! Du behöver inte lägga ut här men på en vänlig begäran kanske man kan få den mailad till sig eller nertankad från icke-publik sajt. Vore tröstlöst kul!

/t
 
Vilket trist liv ni måste ha som orkar bry er, självklart måste dom få ansa sin häck på er sida, om inte du erbjuder dig att göra det då förstås. ;)
Lägg ner och bry dig om det som är viktigt i livet.
 
Jag lider med dig.
Du hade fler grannar? kan du inte be någon av dom tala med parets barn och ge sin version om det som händer. Det får ju inte verka som att du har bett dom om det.
Hjälper inte det heller så är problemet genetiskt(barnen ärvt störningen).

Det är en stor tjänst att be sina grannar om, men dom måste ju se och förstå ditt dilemma.

MVH Thomas
 
Ge igen med samma mynt....
 
Ett förslag är att du helt enkelt gräver upp deras thujor och planterar dem längre in på deras tomt (givetvis när de inte ser). Tror inte de orkar flytta dem många gånger.

Som du själv märker så finns det ingen bra lösning på detta. Antingen låter du dem hållas eller så gör du någonting som de lär gnälla på. Jag känner ett antal människor som är som dina grannar och jag vet att ingenting egentligen funkar. Därför ser du till att du slipper det du stör dig på genom att flytta plantorna.
Dessutom lär de inte bli glada över din vattenspridare heller.
 
Ärekränkning och egenmäktigt förfarande är juridiska termer som passar in i sammanhanget. I övrigt så tycker jag att det kan vara lämpligt att låta dem sköta sin häck även från er sida även om det medför hål från stegen. Köp hem en säck med jord och fyll deras hålor. Låt inte deras psykiska status förgifta ert liv utan roa er med andra grannar. Bra att du säger ifrån. Låt ingen kränka dig och sedan gömma sig bakom ålder och därigenom auktoritet. Att jaga rådjur och andra närgångna med vattenbesprutning är ju oförargeligt.
 
Det är ju inte plantorna i sig han störs över.
Det är att grannarna, utan att meddela sig före, klampar in på tomten i tid och otid för att "sköta om sin häck".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.