Jag har en Bosch grön, men den dyraste av de gröna sticksågarna. Jag försökte såga till en platta MDF i helgen. Fast jag hade ett bra stadigt anhåll, och både arbetsstycke o anhåll ordentligt fasttvingat i arbetsbordet, och verkligen såg till att hålla stadigt mot anhållet, inte köra för fort, så drar den eländiga sågen åt vänster. Först hade jag anhållet på höger sida om sågen, och den drog utåt från anhållet. Vände då och sågade från andra hållet. Det som hände då är att sågbladet efter cirka 20 cm sågat börjar dra åt vänster in mot anhållet, varpå det hela går varmt och snittet är långt ifrån 90°.

Kan nån förklara varför den beter sig så här?
 
  • Gilla
Mörner
  • Laddar…
Samma sak hände med min GST85 (blå Bosch alltså). Min drog åt höger när jag sågade efter anhåll, eller med cirkelanslaget. Det visade sig att klingan inte spändes på plats helt i linje med bottenplattan på sågen - inte mycket fel, men tillräckligt för att resultatet skulle bli bedrövligt annat än när jag sågade på frihand.

Om jag stoppade i en sågklinga (utan tänder som sticker ut på sidorna) och klämde fast en stålskala mellan tummen och bladet så kunde jag konstatera att klingans flatsida inte var parallell med bottenplattans kant.

Som tur var hade jag garanti kvar på maskinen så jag lämnade in den (luskade en del, men hittade inget sätt att justera på egen hand). När sågen kom tillbaks så hade de bytt en "ospecificerad" fjäder. Nu fungerar den som den skall igen.
 
Sagbladene er minst like viktige som stikksaga, så hvilke blader bruker du?

En annen ting er å sjekke at bladstyringen fungerer 100%, og det er e nfordel at denne er så langt ned som mulig. Uansett vil det kunne bli unøyaktig. Det beste er sirkelsag til lange kutt, spesielt i tykkere materialer.
 
Precis som Logiman skrev, Sågbladen är viktiga
Hade såg blad från classe i sjön och snitten blev sneda efter tag in i materialet, köpte bosch och aeg blad. Nu fungerar det perfekt.
 
gflygt skrev:
Jag har en Bosch grön, men den dyraste av de gröna sticksågarna. Jag försökte såga till en platta MDF i helgen. Fast jag hade ett bra stadigt anhåll, och både arbetsstycke o anhåll ordentligt fasttvingat i arbetsbordet, och verkligen såg till att hålla stadigt mot anhållet, inte köra för fort, så drar den eländiga sågen åt vänster. Först hade jag anhållet på höger sida om sågen, och den drog utåt från anhållet. Vände då och sågade från andra hållet. Det som hände då är att sågbladet efter cirka 20 cm sågat börjar dra åt vänster in mot anhållet, varpå det hela går varmt och snittet är långt ifrån 90°.

Kan nån förklara varför den beter sig så här?
1. Du sågar på fel sätt och trycker för hårt istället för att låta sågen jobba sig fram
2. Du har fel blad eller blad av dålig kvalitet
3. Plattan under sågen har fått en smäll och är inte vinkelrät mot sågbladet.


Är det rakt du ska såga? Köp en billig cirkelsåg och få ett mycket bättre resultat, mycket enklare. Sticksågen är inte rätt verktyg att såga rakt och långt med.
 
Jag trodde i min enfald att cirkelsågen var ett för grovt redskap, när man ska såga i MDF. Sticksågsbladet var ett Black&Decker avsett för finsågning. Jag ska nog ta o testa med cirkelsågen i helgen. Och testa igen med sticksågen, och låta bli att pressa framåt.

Tack för tipsen!

Gunnar
 
Sirkelasagen er ikke et for grovt verktøy. Det er klingen som avgjør.
 
Det kan också vara fel på axeln. Har haft det på min blå bosch men det är ingen dyr reparation. Be någon kolla den.
 
Redan när man ser att Black&Decker varit framme förstår man varför saker inte blir som det är tänkt.
 
Vad gäller cirkelsåg i MDF. Vad ska man välja för klinga?

När man ska mäta om klinga och sula är vinkelräta. Finns det något lämpligt redskap, eller använder ni vinkelhake?
 
Redigerat:
Jag märkte att min blå bosch hade större tendens att såga snett när pendelfunktionen var på - prova att slå av denna, om den nu var på....

/F
 
Mikael_L
gflygt skrev:
När man ska mäta om klinga och sula är vinkelräta. Finns det något lämpligt redskap, eller använder ni vinkelhake?
I avsaknad av div fina specialprylar tycker jag att det är enklast och bäst att provsåga i en spillbit och mäta på denna med vinkelhaken.
 
  • Gilla
Kristian Mattisson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
I avsaknad av div fina specialprylar tycker jag att det är enklast och bäst att provsåga i en spillbit och mäta på denna med vinkelhaken.
Det är en toppenmetod, även om man har en fin liten vinkelhake....det är ju trots att vinkelrätt i materialet som spelar roll.
 
gflygt skrev:
Vad gäller cirkelsåg i MDF. Vad ska man välja för klinga?

När man ska mäta om klinga och sula är vinkelräta. Finns det något lämpligt redskap, eller använder ni vinkelhake?
I MDF brukar jag använda min TS55a med fintandat blad - det blir utmärkta snitt. Det har små ATB tänder (48st/160mm klinga), avsedd för kapning snarare än klyvning, men fungerar som sagt utmörkt i MDF. Trapetsformade tänder funkar också fint.

Här finns mer infor i ämnet - gå precis igenom skivan med klingan, använd sacrifical board, vass klinga (biltema har billiga): http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/104495-baesta-snitt-med-cirkelsag.html

Och naturligtvis en uppspänd bräda att såga efter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.