gflygt skrev:
Jag trodde i min enfald att cirkelsågen var ett för grovt redskap
Absolut inte, works like a charm :)
 
OskarJansson skrev:
Absolut inte, works like a charm :)
...förutom att cirkelsåg i MDF dammar nåt rent förvredet. Allt som kommer i klingans väg blir ett fint pulver. Bär andningsskydd. Om du kan undvika det, håll inte till inne i bostaden (såvida du inte är väldigt förtjust i att dammtorka).
 
Farzan skrev:
...förutom att cirkelsåg i MDF dammar nåt rent förvredet. Allt som kommer i klingans väg blir ett fint pulver. Bär andningsskydd....
För att förekomma diverse kommentarer så: JA, det är sekten som går igång igen...

Med en TS55 + dammsugare så blir det i princip dammfritt när jag sågar MDF.
 
Men jag har också dammfritt inne fastän jag sågar MDF.

Står ute på verandan med min DW 351.. ;)
 
jac skrev:
För att förekomma diverse kommentarer så: JA, det är sekten som går igång igen...

Med en TS55 + dammsugare så blir det i princip dammfritt när jag sågar MDF.
Gks55:a, med dammsugare och sacrificeboard under materialet så dammar det ändå. Så för oss som inte tillber grönsvarta saker på altare i stora vita hus där månggifte mellan fabrikat är förbjudet så
"ANVÄND andningsskyd" även om du står utomhus då det fina dammet är direkt hälsovådligt.
 
Redigerat:
Handlade inte den här tråden om en sticksåg som sågade snett? Även sekten borde inse att steget till en sänksåg med skena är lite större än vad trådskaparen tänkt sig (byta sågblad).

.....
 
  • Gilla
MrKylen
  • Laddar…
Nja, det skiller vel bare noen få kroner mellom et nytt bosch blad og en festool senksag.......... :surprised:
 
gflygt skrev:
Jag har en Bosch grön, men den dyraste av de gröna sticksågarna. Jag försökte såga till en platta MDF i helgen. Fast jag hade ett bra stadigt anhåll, och både arbetsstycke o anhåll ordentligt fasttvingat i arbetsbordet, och verkligen såg till att hålla stadigt mot anhållet, inte köra för fort, så drar den eländiga sågen åt vänster. Först hade jag anhållet på höger sida om sågen, och den drog utåt från anhållet. Vände då och sågade från andra hållet. Det som hände då är att sågbladet efter cirka 20 cm sågat börjar dra åt vänster in mot anhållet, varpå det hela går varmt och snittet är långt ifrån 90°.

Kan nån förklara varför den beter sig så här?
1. Stäng av pendlingen
2. Se till så bladet är rakt.
3. Köp ett bättre blad
 
#3. Inte piranha, glapp&släpper eller något annat lågprismärke.
 
Hjälp!?

Min svarta AEG drar snett.(modellen har jag för mig heter PFSTE 100).
Har inte använt den så mycket (amatör snickare) och den var i princip ny när jag skaffade den för evigheter sedan.

Har kollat att :
- Bordet sitter fast och i rät vinkel.
- Bladen är bra, provat med nya AEG och Bosch blad
- Bladet sitter fast
- Pendel är avstängd
- Spindeln förefaller sitta rakt.
- Den kan fjädra något i sidled men ser ut att vara konstruerat så.

Finns några tips vad som kan vara fel?!?

Uppdatering #1
Har kollat bladfästet och det förefaller som om den är snett fabricerad från början.
Bladet sitter något vridet till vänster i förhållande till spindeln.
Spindeln går som den skall.
Man kan kanske byta spindel eller är det inte värt på en så gammal såg?



/Peter
 
Redigerat:
C
raveper skrev:
glapp&släpper
Made my day. d^_^b
 
GSM-Peter>Är det den AEG'n som jag tänker på dvs limpan så är det lönt.
Grymt bra såg och det förvånar mig att det där skett.

/Kent
 
snickarboden skrev:
GSM-Peter>Är det den AEG'n som jag tänker på dvs limpan så är det lönt.
Grymt bra såg och det förvånar mig att det där skett.

/Kent
Hej Kent

Jodå det är en bra AEG i övrigt (ser ut som en modern Makita sticksåg med limphandtag)
Då var det top of line.

Kollade lite till på den idag.
Bladfästet sitter i ändan på spindeln i typ ett rör.
Ena sidan av bladet skall vila mot en plan yta i röret.
Andra sidan kläms med en skruv mot bladet.
Man anar att ytan inte är parallell med sågen om man lägger ett blad mot ytan.
Har försökt vrida den mha ett verktyg men det går inte.
Den har inte farit illa under sin livstid.
Den har nog varit så sedan den var ny.
Köpte ut den på en rea och den belv liggande ett tag och när jag började använda den så blev jag aldrig nöjd.
Har aldrig kunna såga bra med den....

/Peter
 
GSM_Peter>Låt nån som är van vid stickisar testa den innan du gör nåt och om det är strul med den så kolla t ex med småmaskinservice i gbgstrakten. De lär fixa den om de jobbar med AEG med.

Den sågen är alltså i klass med boschs 85'a så det är ingen dålig såg du har, dessutom är den om jag minns rätt greppvänligare.
Du skall med andra ord behålla den till nästan vilket pris som helst men givetvis skall den såga rakt..
Försök inte justera något med tänger mm, det funkar inte utan risken att du förstör saker är stor.

/Kent
 
Redigerat:
jag håller helt med kent i allt ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.