Hej!

Om man vill få så snyggt snitt som möjligt med en cirkelsåg, bör man såga från undersidan eller ovansidan? Vid sticksågning sågar man ju från undersidan för bästa resultat.

Och hur djupt bör klingan gå? ska den precis gå genom det som ska kapas eller ska man "maxa" djupet för att klingan ska skära vinkelrätt mot materialet i klingans framkant?? :rolleyes:

Mvh
 
sätt i en fintandad klinga, inte så kul o såga me klinga upp o ner :)
va ska du göra eftersom du vill ha ett fint snitt o ska såga me klinga
 
Du ska såga från ovansidan. För att minska risken för flis på baksidan bör du ställa in djupet så att du precis sågar igenom men ta ett par mm extra så att du säkert sågar igenom även om du t ex råkar lyfta litet i slutet av snittet.
 
Mikael_L
Sätt tape på sidan som flisar, som du sågar igenom, så flisar det ofta mycket mindre.
 
ok, dunders kanoners klockers!

tackar och bockar!

ska såga laminatbänkskiva :)
 
Mikael_L
Det här har du kanske redan tänkt på ...
Men att provsåga på en bit som ändå ska bort sen kan ju vara en god ide, så inte hela skivan är körd om det inte funkade som tänkt.
 
Jag hade nog testat med att förritsa, enligt festools arbetsbeskrivning för melaminskivor som hänvisas till i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html

Om inte hade jag sågat från baksidan, med djupet inställt på bara 2-3 mm extra. Ovansidan av laminatskivan hade jag lagt mot tex en mdf-skiva (som alltså klingan skär ner i 2-3 mm).

Samt givetvis, som mikael skriver, testa på en spillbit först.
 
Jag sågar ALLTID laminat bänkskivor från undersidan när jag sätter kök =flisar aldrig på ovansidan.
 
  • Gilla
JanEW
  • Laddar…
Farzan skrev:
Du ska såga från ovansidan. För att minska risken för flis på baksidan bör du ställa in djupet så att du precis sågar igenom men ta ett par mm extra så att du säkert sågar igenom även om du t ex råkar lyfta litet i slutet av snittet.
Säger precis tvärt om och håller med Jeppe.

Du sågar från undersidan. Ovansidan fläker uppåt. Se till att ställa klingan djupt så att tänderna får vinkel att såga tvärs ytan vilket ger minimal chans till fläkning. Ställer man grundt såsågar tänderna längds med och större risk för fläkning.

Förutom fläkning kan ytan som skall vara synlig skadas eller missfärgas av sågens anläggningsyta om man sågar från ovansidan. Dock ingen fara på laminat.
 
  • Gilla
Joca18
  • Laddar…
Det är väl möjligt att det är annat när det är laminat (vilket inte framgick från början här) men jag tycker att det låter märkligt att det skulle vara mindre risk för fläkning på den sida där klingan går UT i framkant. Jag har gjort en hel del snitt i ekskiva på det sätt jag beskriver och aldrig fått någon fläkning. Dock tejpar jag alltid - det glömde jag att skriva.
 
?

Klingan går ut (sågandes) på den sidan du har sågen. Därför man skall såga från undersidan. På motsatta sidan sågar klingan in. Därför du skall ha sågen djupt ställd och den sidan skall vara den sidan du vill ha med fint snitt

Jag tejpar aldrig. Blir knivskarpa kanter om man ser till att ha djupt ställd såg.
 
Cirkelsåg och sticksåg, till skillnad från tex fogsvans får normalt sin splittrade sid på ovansidan, eftersom alla sågar, oavsett typ, lämnar det mest splittrade snittet på den sida där klingan går ut ur materialet. Dvs mest splitter blir det på sidan mot sågen för stick och cirkelsåg samt sidan bort från sågen för tex fogsvans och multimaster.

Tejp, men ännu hellre en "sacrifical board" hjälper till att undvika splitter. Förritsning enligt festool-länk ovan funkar bra, men kräver att man har någon form av styrning. Annars är att såga från baksidan som gäller. En skena att köra sågen på eliminerar alla märken från sågen i materialet, annars finns det precis som Linnex skriver en risk att man repar/missfärgar, även om den ofta är rätt liten.

Sen ska man komma ihåg att en skena och splitterskydd för höger sida av sågen som tex ts55an har generellt sett eliminerar splitter på ovansidan också.

Angående djupet så är mina erfarenheter helt annorlunda från Linnex, jag upplever helt klart att man får ett bättre snitt när klingan bara precis går igenom materialet.
 
  • Gilla
vidminhatt
  • Laddar…
Kan tillägga att det finns blad till sticksåg med vända tänder som sågar nedåt.
Dock är det lätt att sågen börjar hoppa om man inte är riktigt vaken...
 
Daniel_N skrev:
Cirkelsåg och sticksåg (...) får normalt sin splittrade sid på ovansidan, eftersom alla sågar, oavsett typ, lämnar det mest splittrade snittet på den sida där klingan går ut ur materialet.
Är inte riktigt med på resonemanget.
Anledningen till att sticksågen splittrar minst på baksidan (sidan från sågen) är väl att de vanligaste sticksågbladen, de med s k positiv tandning, har tänderna böjda upp mot sågen och det är på den sidan som tänderna är böjda åt som splitterrisken är störst (eftersom den mesta avverkningen sker när bladet rör sig i den riktningen).
Cirkelsågklingan roterar så att den går ned i materialet framför sågen och kommer ut på baksidan, där risk för urslag alltså borde föreligga. Sedan går den förstås in igen i bakkant på undersidan och ut på ovansidan, men då rör den sig i det redan uppsågade snittet där den knappt bör nudda materialet om man sågar lugnt och inte trycker på.

Daniel_N skrev:
Angående djupet så är mina erfarenheter helt annorlunda från Linnex, jag upplever helt klart att man får ett bättre snitt när klingan bara precis går igenom materialet.
Så har jag också upplevt det.
 
Mikael_L
Farzan skrev:
Cirkelsågklingan roterar så att den går ned i materialet framför sågen och kommer ut på baksidan, där risk för urslag alltså borde föreligga. Sedan går den förstås in igen i bakkant på undersidan och ut på ovansidan, men då rör den sig i det redan uppsågade snittet där den knappt bör nudda materialet om man sågar lugnt och inte trycker på.



Så har jag också upplevt det.
Alla cirkelsågar jag har kört roterar åt andra hållet jämfört med det du skriver ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.