Någon som har installerat "connect" lösningen eller känner till företag som har koll? Letat runt lite på nätet och svårt att hitta bra information och vem man bäst köper av.
 
Man kan köra med trådlöst IHC (IHC Wireless). Då slipper man dra en massa rör...
 
Vi har bastun ansluten till KNX, och kan starta den eller manövrera vad som helst annat i huset via WAP eller INternet. Kan också få larm om temperaturer, översvämnnign samt se yttertemperratur mm på det viset med.
Inte minst bra med ytterlåsen till dörrarna när ungarna glömt nycklar
Du kan se ovan vad vi har för utrustning.
Bastun har ett Tylö aggregat med styrning via en potentialfri kontakt och en brytaktor. Den går att sätta på, men inte att slå av, på det viset. Så har man satt på den "remote" och inte kommer hem så går den sina tre timmar innan den slås av av tiduret.

Men varför skulle man slå på den om man inte är på väg hem? :)

Att ansluta direkt via en brytaktor funkar inte aftersom Tylö styrningen inte funkar så. Den slår inte på för att strömmen slås till. Då skulle ju bastun slås på efter varje strömavbrott..
 
Redigerat:
el_richard skrev:
inte knx, trådlöst.

så har jag fattat det, finns ki´t man kan köpa
KNX går att brygga över till radio, funkar alldles utmärkt men är lite kluddigt att programmera
 
Leahcim skrev:
Jag ska konvertera vårt hus till KNX och jag planerar att koppla aktorer till det befintliga bastu aggregatet.

/Mike
Vi har som sagt bastun via KNX. Se annat svar (svarade utan citat)
 
Vad bra, då kommer det nog att funka för oss också.

Bastuaggregatet har nu kommit och på måndag kommer bastupanelen upp.
Så senare i nästa vecka lär "grillen" vara på plats och då blir det ett snack med elektrikern :)

Jag får ta och titta i bruksanvisningen hur det skall kopplas, aggregatet är ett Mondex 8kw. http://www.mondex.fi/swe/kiuasmallit.php "lohko"
 
Apropå ingenting:
Vilka möjligheter finns för att styra lysrörsbelysning via KNX. Har sett nått om DALI för detta ändamål men det känns som kaka på kaka (dyrt)... Vill kunna dimra!
 
O
Inga problem om det är HF-Don 1-10V, köp bara en aktor för ändamålet
annars får man bygga om armaturen till HF

//Olov
 
Jag kör på råteknik, egenplanering med kontaktorer sköter alla mina behov.
 
olko skrev:
Inga problem om det är HF-Don 1-10V, köp bara en aktor för ändamålet
annars får man bygga om armaturen till HF

//Olov
Ja de var nått sånt jag tänkte. Och det ända som isf förordar DALI är möjligheten till diagnostik. För då armaturen i de läget är "intelligent" så får man reda på om ett lysrör pajjat, eller?
 
Moltas skrev:
Ja de var nått sånt jag tänkte. Och det ända som isf förordar DALI är möjligheten till diagnostik. För då armaturen i de läget är "intelligent" så får man reda på om ett lysrör pajjat, eller?
I ett hem känns det som lite överkurs. Ser man inte att lysröret är trasigt är inte Dali lösningen. Blindkäpp och ledhund är mer passande. :D:D
 
:D Håller med!
 
Tänkte försök sparka liv i denna tråd.

Ska börja totalrenovera en 40 tals kåk och har tänkt slänga in en del lull-lull, bla någon form av smarta hem lösning med larm + en centraliserad multimedia lösning för ljud och bild(prio 2).

Vi kommer köra igång redan om några veckor och då måste planeringen för detta vara klart.

Är det någon som kan rekommendera någon leverantör/installatör i stockholmstrakten som kan hjälpa mig med detta?
 
Väcker denna tråden med en konkret fråga: Finns det någon möjlighet att koppla en dator till sitt IHC-system, d v s något slags relä-kort el dyl för att antingen skicka signaler eller läsa av signalering?
 
Bergling skrev:
Väcker denna tråden med en konkret fråga: Finns det någon möjlighet att koppla en dator till sitt IHC-system, d v s något slags relä-kort el dyl för att antingen skicka signaler eller läsa av signalering?
Jag kopplar min pc till min ELKO Visual/Viewer med USB-kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.