Jag måste också säga att jag till fullo håller med pinebar, själv har jag skrivit brev och pratat med kundtjänst och under flera månaders tid har de hävdat att det inte finns någon affärsuppgörelse mellan oss eftersom jag inte har betalat för låset direkt till dom. Visserligen har dom rätt i sak men jag tycker inte att det OK att lämpa över sina misstag på ett fåmanns företag som inte har något att göra med konstruktionsfelet som dom till råga på allt hade känt till en längre tid när jag köpte min låskista(aug-08)

Till slut fick jag dock låskistan utbytt genom att få hit en låssmed (med ange felmått knepet), tyvärr ansåg han att det gick att montera järnet enligt bilden i mitt tidigare inlägg vilket gjorde att jag var tvungen att ringa till ASSA och klaga ytterligare. Efter att jag lyckats få kundtjänstkillen att registrera sig på byggahus.se för att kunna se bilden gav han med sig och skickade ytterligare en låssmed från ett annat företag. När denna låssmed kom hann jag inte ens säga mer än hej innan han sa att det skulle bytas låskistor.

Hos mig satte han in låskistor som var märkta med Evo version 15 och dom hade öven en liten ring under den synbara märkningen där det står 2002.

När jag köper en produkt av ett känt märke som då oftast också är lite dyrare förväntar jag mig två saker:

1. Produkten uppfyller allt som tillverkaren lovar och man slipper alla små irriterande fel som jag upplever att det ofta finns på budgetprodukter.
2. Vid eventuella problem/felaktigheter skall det inte vara några som helst diskussioner utan problemet skall lösas snabbt och smidigt.

Eftersom jag inte tycker att ASSA har uppfyllt någon av dessa punkter så kan jag bara erkänna att jag har gjort ett misstag och hedanefter kommer jag ALDRIG frivilligt att köpa någon produkt av detta företag. Kommer dock gladeligen dela med mig av mina erfarenheter av ASSA's produkter.
 
Ringde ASSA i veckan, och fick brev igår att en låssmed ska komma hem och dels byta ena låskistan i pardörren, samt titta över vår 'dörrmiljö' då jag vänligt men bestämt förklarat att ett brytskydd inte lämpar sig med en 14mån kille som snart börjar ta sina första steg...
Den vänlige killen jag talade med på ASSAs kundtjänst sa att vi förmodligen skulle hitta en lösning som jag var nöjd med, det var målet med låssmedsbesöket (sa han när jag frågade vad som hände om jag och låssmeden inte skulle vara överrens om ev. lösningar).

Förhoppningsvis får denna 'soppa' ett slut för vår del efter besöket.
 
Har i dag fått två Assa 2002 installerade i huset, hur vet jag helt säkert att de är av den nya modellen?
 
Nya modellen har en ring under trycket "2002" på den sidan av låskistan som man ser när den är monterad.
 
Fick mitt lås utbytt idag hos bygghandeln där jag köpte min dörr. Dom har fått lås tillsäg för att byta i dörrar som fanns i lager och i dörrarna som blev sålda efter att denna skandal blivit känd. Min dörr var väll egentligen för gammal men dom brydde inte sig så mycke så länge dom fick nya lås av dörrtillverkarna.
 
Dan99 skrev:
Nya modellen har en ring under trycket "2002" på den sidan av låskistan som man ser när den är monterad.
Precis, så här ska det se ut...
IMG_2516_disp300.jpg
 
Den här Assa-reklamen vi kan se högst upp på forum-sidan just nu, stinker inte den lite?

"Har dina lås nått bäst före-datum"? Har assa-låsen verkligen haft ett "bäst-datum"?

"Kom ihåg att låsa dörren när du lägger dig" Varför då, en 10 åring kommer ju in ändå på 2 minuter utan nyckel.....
 
Jag skickar till ARN för länge sedan, närmare bestämt dagen efter Uppdrag Gransknings Assa-program.
Idag ringde och bokade tid, och det rörde sig sannolikt om låsbyte på samtliga tre dörrar sade telefonrösten. Återkommer senare om resultatet!
 
M
Såja, 3 st nya lås! En ARN-anmälan och sedan tog det ca 2-3 veckor. Väldigt enkelt att göra en anmälan. Blankett i två exemplar och två kopior på entreprenadavtalet sedan var det klart.
 
Wohoo rätt åt han.. även om det inte är hans fel enbart så har han ju ett 'visst' ansvar. :)

Själv fick jag 2st lås bytta idag - äntligen är den här soppan över för min del.
 
Gäller dessa lås även "nyproducerade" lås som leverats på dörrar som så sent som april/maj?

Är det gamla lås, som det ska stå 2002/0 på om de är fixade. Finns det nya lås som är korrekta, men inte har en märkning?
 
Pratade precis med Assas kundtjänst. Den här gången påtalade jag att jag på inget sätt var nöjd med L-järnet som jag har monterat. Viktigaste orsaken till detta är att gummilisten som sitter mellan dörrblad och dörrkarm inte längre fungerar som en dämpare som dämpar dörrstängningen eftersom L-järnet tar upp hela kraften. Detta i sin tur medför att det ekar i halva huset när man stänger dörren så jag anser att dörrens funktion är förändrad.

Mer påstridig behövde jag inte vara för att de nu skall skicka ut en låssmed för att titta på dörren. Återstår sen att se om han byter låset utan knussel, eller om jag måste strida ytterligare. Bara att hålla tummarna nu alltså. Om de sen skickar ut en målare för att måla/spackla bort det märke som L-järnet hunnit göra i karmen är inget jag räknar med. Jag kommer väl inte ens att försöka, men rent principiellt skulle jag ju begära det!
 
H_L - även vi fick missfärgning av L-järnet, och låsen byttes utan någon argumentation.
 
har anmält till ARN...så låset borde bli utbytt här ochså snart..
kanske ska ringa till assa och klaga lite så dom kommer snabbare
nån som vet tele nummret till assa ...där nån svarar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.