Kan inte någon lägga ut den på en hemsida?
Skulle oxå vilja se, har inte tv3.
 
Jarppan skrev:
Jag har väldigt svårt för människor som inte kan tänka längre än näsan räcker, till o börja med kom för f...an inte o jämför ett barn. För det andra så var hela vårat hus köp baserad på framtiden om hur våran familjebild "skulle" sett ut.
För det tredje, läs igenom mina inlägg på detta forum för att få våran bild av problemet.
Jag jämför absolut inte barn! Jag har vänner med adopterade barn, vänner med "provrörsbarn", vänner med barn som dött vid födseln, vännder med barn som dött i magen och vänner som inte kunnat "få" barn alls. ALLA barn är lika mycket "barn", vart de än kommer ifrån och vart de än befinner sig. Det skulle aldrig falla mig in att jämföra barn, var har du fått det ifrån? ???

Det enda jag säger är att jag tycker inte att det är riktigt relevant VAD ni skulle göra med de pengarna som ni nu inte har. Lurade har ni blivit, och ni är uppenbarligen inte de enda, jag önskar er verkligen all lycka!
 
Det är ju för j-gt. Måste säga att vi satt igår och var glada att vi valde bort Eksjöhus (även om man blir lite orolig då vårt hus kommer v19 och hantverkare kommer att vara inblandade...).

Att sedan Eksjöhus fortsätter att anlita en firma dom själva säger inte har gjort ett bra jobb säger väl en hel del om dom. EksjöHus bryr sig helt enkelt inte.

Vi lider verkligen med er som drabbats. Stå på er!

///H
 
Om man nu ska jämföra "tycka synd om" så är det väl mer synd om den andra familjen som fått hela huset förstört av hantverkare! Det huset går ju knappast att sälja i nuvarande skick heller! Och ännu mer upprörande att Eksjöhus valt att anlita samma entreprenör en gång till, till ett annat bygge...

Jarppan, mycket av dina fördyringar består ju av era egna tillval (spottar, murad spis, bubbelbad, glasbetong i duschen, träluckor i köket, m m), dessa har ju mycket lite med er familjesituation att göra. Hade jag varit i era kläder så hade jag nog tagit det lite lugnt med pengarna, om jag visste att det var en sådan kritisk sak som en adoption som hängde på det, och sedan lagt till allt lull lull när ekonomin stadgat sig lite! Utan att vara moraltant så tycker jag det är bättre att lyxa till det efteråt när man vet vad notan hamnar på...
 

Jag tycker att det är bra att Jarppan kan berätta, vad ett misslyckat husköp kan leda till. Att det inte bara kan
drabba ekonomiskt utan även går ut över övriga planer och drömmar som man har.
Det måste vara en oerhörd besvikelse att inte få det barn som man längtat efter. :(

Naturligtvis så är det ju lika synd om alla som drabbas oavsett vad man haft för planer. ;)


 
Jenny_U skrev:
Om man nu ska jämföra "tycka synd om" så är det väl mer synd om den andra familjen som fått hela huset förstört av hantverkare! Det huset går ju knappast att sälja i nuvarande skick heller! Och ännu mer upprörande att Eksjöhus valt att anlita samma entreprenör en gång till, till ett annat bygge...

Jarppan, mycket av dina fördyringar består ju av era egna tillval (spottar, murad spis, bubbelbad, glasbetong i duschen, träluckor i köket, m m), dessa har ju mycket lite med er familjesituation att göra. Hade jag varit i era kläder så hade jag nog tagit det lite lugnt med pengarna, om jag visste att det var en sådan kritisk sak som en adoption som hängde på det, och sedan lagt till allt lull lull när ekonomin stadgat sig lite! Utan att vara moraltant så tycker jag det är bättre att lyxa till det efteråt när man vet vad notan hamnar på...
Hej, Jenny

Tyvärr framkom inte allt om Jarppans hus igår. T ex så är det så att de också har haft samma entreprenör, med en hel del fel som kan komma att kosta STORA summor förutom det fördyrade huset. Det är bl a dyrare genom en märklig avtalformulering. Säljaren har heller inte följt de tydliga riktlinjer (enligt STR) som gäller för upprättande av produktionskostnadskalkyler. Det skulle kunna få vem som helst att bli lurad.
 
Hawken skrev:
Det är ju för j-gt. Måste säga att vi satt igår och var glada att vi valde bort Eksjöhus (även om man blir lite orolig då vårt hus kommer v19 och hantverkare kommer att vara inblandade...).

Att sedan Eksjöhus fortsätter att anlita en firma dom själva säger inte har gjort ett bra jobb säger väl en hel del om dom. EksjöHus bryr sig helt enkelt inte.

Vi lider verkligen med er som drabbats. Stå på er!

///H
Hej,
ja, vi ska stå på oss. INSIDER gjorde inspelning för ca 5-6 veckor sedan. Och tyvärr så har inte en enda sak gjorts för att hjälpa oss. Det enda som hänt är att en trapptekniker skickades hit för att kontrollera en spricka. Den sprickan visade sig vara stor och dessutom är trappan felmonterad. Har vi tur betalar Eksjöhus för det men vi har inte fått svar på det. Vår trappa skallrar och räcke sitter löst på övre våningen. Hoppas att det håller när barnen går upp och ned....

Fler fel visar sig hela tiden.
 
Mastermind skrev:
Hej,
ja, vi ska stå på oss. INSIDER gjorde inspelning för ca 5-6 veckor sedan. Och tyvärr så har inte en enda sak gjorts för att hjälpa oss. Det enda som hänt är att en trapptekniker skickades hit för att kontrollera en spricka. Den sprickan visade sig vara stor och dessutom är trappan felmonterad. Har vi tur betalar Eksjöhus för det men vi har inte fått svar på det. Vår trappa skallrar och räcke sitter löst på övre våningen. Hoppas att det håller när barnen går upp och ned....

Fler fel visar sig hela tiden.
och eksjöhus anlitar samma hantverkare igen-skriv vilken firma det är-varna andra...
 
Såg programmet igår. Mycket tråkigt med erat hus mastermind. Otroliga fel brister. Jag har en liten fråga. Har ni och jarppans haft samma säljare och samma entreprenör?

Det framkom inte i gårdagens program om mastermind hade en kvalitetsansvarig och om isåfall det fanns en vad gjorde han. Det är ju inte acceptabelt att huset ska stå i 11 dagar innan huset är täckt.

Har ni gjort en slutbetalning eller har ni hållt inne pengarna?

Bygger just nu ett hus från Eksjöhus så vi får se vart vi landar.

Mastermind skrev:
Hej, Jenny

Tyvärr framkom inte allt om Jarppans hus igår. T ex så är det så att de också har haft samma entreprenör, med en hel del fel som kan komma att kosta STORA summor förutom det fördyrade huset. Det är bl a dyrare genom en märklig avtalformulering. Säljaren har heller inte följt de tydliga riktlinjer (enligt STR) som gäller för upprättande av produktionskostnadskalkyler. Det skulle kunna få vem som helst att bli lurad.
 
Jaha nu är vi tillbaka i den otrevliga tonen som infunnit sig på forumet sedan en tid tillbaka med irriterade forumister som skäller på varandra och inte visar förståelse för respektives argument.

Det börjar faktiskt bli lite trist att läsa trådar som denna.

Kan vi inte försöka vara lite vänligare mot varandra och respektera att det finns olika åsikter om ämnen?

Det är nog med problem i världen för att man skall ägna sig åt pajkastning...

Just a thought.....

Vore dock kul om man kunde ta del av en inspelning från i går....alltid bra med erfarenheter av husbyggen, bra som dåliga!
 
Hej!
Vill bara sända en liten tanke till Mastermind och Jarppan, plus alla de andra stackare som sitter i liknande situationer ute i Sverige. Tyvärr är ni nog ganska många. Jag lider med er och hoppas att det ordnar sig så bra det går.

Jenny
 
Jarppan skrev:
Olle läs då mina inlägg sedan tidigare, typ [länk]
Har läst det mesta om dina husproblem och visst är det tråkigt, man adoptivbarnet har fortfarande ingenting med saken att göra, ni använder ju bara det som en patetisk snyfthistoria.


 
Calle Anka skrev:
Jaha nu är vi tillbaka i den otrevliga tonen som infunnit sig på forumet sedan en tid tillbaka med irriterade forumister som skäller på varandra och inte visar förståelse för respektives argument.

Det börjar faktiskt bli lite trist att läsa trådar som denna.

Kan vi inte försöka vara lite vänligare mot varandra och respektera att det finns olika åsikter om ämnen?

Det är nog med problem i världen för att man skall ägna sig åt pajkastning...

Just a thought.....

Vore dock kul om man kunde ta del av en inspelning från i går....alltid bra med erfarenheter av husbyggen, bra som dåliga!
Kan du ta detta inlägg Mastermind?
Jag blir så trött på människor som satsar allt på att bli forumgud på ett forum och inte ens börjat bygga sitt hus med noll i erfarenhet, men tycker sig vara den som kan allt om byggen. Kom igen Calle med dina erfarenheter när ditt bygge är klart, (typ -09) vad jag vet så kommer det iaf inte bli ett Eksjöhus ;)
 
Jag håller med Calle,mer positiva vibbar behövs på vissa trådar,det är faktiskt jätteskoj att bygga hus,speciellt om man bygger med egna händer,inte genom andras händer ;D !
Nu när jag är vid mållinjen med mitt 10-månaders projekt,så funderar jag att pantsätta huset,köpa tomt och bygga ett nytt för försäljning ! 8)
 
KlasL skrev:
Har ni och jarppans haft samma säljare och samma entreprenör?

Det framkom inte i gårdagens program om mastermind hade en kvalitetsansvarig och om isåfall det fanns en vad gjorde han. Det är ju inte acceptabelt att huset ska stå i 11 dagar innan huset är täckt.

Har ni gjort en slutbetalning eller har ni hållt inne pengarna?

Bygger just nu ett hus från Eksjöhus så vi får se vart vi landar.
Klas,

Jo, vi har inte slutbetalat. Tyvärr kommer inte de pengarna att räcka med tanke på de fel som hela tiden upptäcks, dvs fel av allvarligare karaktär.

Det är tack vare vår kvalitétsansvarige som många fel har upptäckts och i viss mån korrigerats. T ex var inte takstolarna fastsatta enligt instruktioner. Även konstruktion under bärande balk var inkorrekt. Vår kvalitétsansvarige har i vissa fall t o m blivit tvungen att berätta HUR de skulle sätta ihop och fixa.

Vi och Jarppan har haft samma säljare, samma entreprenör, samma marknadschef, samma byggsamordnare.

Det finns dessutom fler kunder i samma situation, tyvärr!
Vissa vet inte ens om att deras badrum är felaktigt gjorda, vi har nämligen inte kontakt med alla. Eksjöhus har inte heller hört av sig till dem.

Har man inte haft en uppmärksam kvalitétsansvarig som vi så kan det vara stora problem som visar sig först efter några år, t ex fuktskador i våtutrymmen, mögel i väggblock mm.

Det här är en ganska omfattande härva av missnöjda kunder.

Du byggde neråt landet, eller hur? Hoppas att det förbättrar dina chanser! Lycka till!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.