Sverige består av världens mest bygg, renoverings och trädgårdsintesserade befolkning. I alla fall jämfört med de ca 40 länder jag har rest och verkat i.

Detta forum är vad jag vet till för husbyggare mfl och inte avlönade hantverkare som skall försöka få oss att anlita dessa. Vi bygger både för att det är kul och billigare. I de allra flesta fall blir det minst lika bra som om man anlitar hantverkare men det går sällan lika snabbt. Skall det gå snabbt anlitar man naturligtvis en grupp polacker. Deras effektivitet är oftast helt outstanding.

Främsta anledningen till att jag framöver sällan kommer att anlita hantverkare är just det fruktansvärda slarv man får stå ut med. Jag har haft många golvläggare, målare och snickare i mina tidigare lägenheter och resultatet är rena skämtet. VVS-folket däremot lyckades helt ok. Jag är 100% säker på att jag själv hade gjort dessa arbeten mycket bättre eftersom jag renoverad både lägenheter och stugor. Nu blir det ännu störreprojekt och det skall jag klara till 95%.
 
storkarp skrev:
Sverige består av världens mest bygg, renoverings och trädgårdsintesserade befolkning. I alla fall jämfört med de ca 40 länder jag har rest och verkat i.

Detta forum är vad jag vet till för husbyggare mfl och inte avlönade hantverkare som skall försöka få oss att anlita dessa. Vi bygger både för att det är kul och billigare. I de allra flesta fall blir det minst lika bra som om man anlitar hantverkare men det går sällan lika snabbt. Skall det gå snabbt anlitar man naturligtvis en grupp polacker. Deras effektivitet är oftast helt outstanding.

Främsta anledningen till att jag framöver sällan kommer att anlita hantverkare är just det fruktansvärda slarv man får stå ut med. Jag har haft många golvläggare, målare och snickare i mina tidigare lägenheter och resultatet är rena skämtet. VVS-folket däremot lyckades helt ok. Jag är 100% säker på att jag själv hade gjort dessa arbeten mycket bättre eftersom jag renoverad både lägenheter och stugor. Nu blir det ännu störreprojekt och det skall jag klara till 95%.
Har du själv anlitat en "flock polacker" någon gång.När du gör det så upptäcker du snart att av dom tio du fått så är det 2st som kan sitt jobb och resten har aldrig hållt i en hammare men när man frågar dom vad dom kan så nickar dom artigt och säger att dom kan allt .Badrum, vvs ,målning, tapetsering you name it.Är inte detta lite konstigt.
Vad kostar det inte att behöva göra om efter en flock som gör fel hela tiden.
Tycker mest synd om kunden.Nu vet jag många som kommer skriva att dom haft jätteduktiga polska hantverkare hos sig och visst finns det sådana .speciellt till mur/puts arbeten är dom helt ok,men jag skulle aldrig släppa in dom i huset.Jag är inte rasist bara realist.
 
M
ikeahantverkaren skrev:
Har du själv anlitat en "flock polacker" någon gång.När du gör det så upptäcker du snart att av dom tio du fått så är det 2st som kan sitt jobb och resten har aldrig hållt i en hammare men när man frågar dom vad dom kan så nickar dom artigt och säger att dom kan allt .Badrum, vvs ,målning, tapetsering you name it.Är inte detta lite konstigt.
Vad kostar det inte att behöva göra om efter en flock som gör fel hela tiden.
Tycker mest synd om kunden.Nu vet jag många som kommer skriva att dom haft jätteduktiga polska hantverkare hos sig och visst finns det sådana .speciellt till mur/puts arbeten är dom helt ok,men jag skulle aldrig släppa in dom i huset.Jag är inte rasist bara realist.
Det du skriver om polacker, kan lika gärna gälla hantverkare från vilket land som helst, inkl Sverige. Det finns bara en regel, nämligen den att dåliga hantverkare, gör dåliga jobb, oavsett från vilket land dom kommer... Det ser vi ju bevis för på det här forumet, så jag tycker vi slutar upp med att kasta sten i glashus.. För det är absolut inte till nån fördel för de svenska hantverkarna...

Mitt förslag är istället, att alla svenska hantverkare sätter press på sina arbetsgivare att börja anpassa sig till EU. Se till att det finns hemsidor på svenska, engelska å tyska, gärna fler språk åxå. Se till att dom lägger offertar på projekt över hela EU, som man gör i många andra EU länder. Sverige är inget höglöneland på hantverkssidan så projekt i t.ex England kan inte vara svårt att få. Jag vet att det är stor efterfrågan på energisnåla hus där, å att många köper både fönster, isolering, å värmesystem m.m från Sverige. Marknaden ligger öppen, så sluta gnälla, å går nåt åt den här saken istället.

magentis
 
5.2 racing skrev:
Folk får väl göra vad dom vill med sin fritid, men att tro att en medelsvensson skulle klara av vad en hantverkare gör, är bara löjligt.
Snarare är det så att privatpersoner använder detta forum till att bedriva nån slags lobbying mot hantverkare. Troligtvis för att dom är för snåla för att anlita nån, eller avundsjuka på grannen som slipper leka målare med dåligt resultat.
Därmed inte sagt att det finns hemmapulare som är duktiga på att göra diverse byggjobb. Folk på detta forum är heller inte signifikativa (?) för sveriges befolkning. Troligtvis är dom lite mer intresserade än resten.
Jag tror inte att "medelsvensson" driver någon kampanj mot hantverkare i allmänhet utan det många tyvärr reagerar mot är att när man anlitar en hantverkare så vet man inte vad man får eller så blir inte slutresultatet särskilt bra eller prisvärt jämfört om man skulle gjort det själv. Jag är inte hantverkare själv men en av mina bästa vänner är målare och jag har tapetserat hela huset på egen hand och han har inte haft några negativa kommentarer snarare tvärtom. Men jag kan utan tvekan säga att spacklingen och tapetseringen tog bra mycket mer tid än det skulle tagit för min vän men arbetet kostade bara min tid och eventuella misstag kan bara skyllas på mig!
 
Redigerat:
storkarp skrev:
ok. snickare kan kanske inte debitera 100% om han nu själv skall fixa med fakturering mm men alla företag är inte enmansföretag. Ofta har man ett kontor med assitestenter. Datakonsulter t.ex. kan i visas brancher ha en debiteringsgrad på 20-30%.

Om en datakonsult hade debiterat 20-30% av sin tid hade nog dennes chef skickat honom ögonblickligen. En datakonsult måste ligga på över 80% om ens det räcker och kunna förklara och redovisa sin tid varför han/hon inte faktuerat 100%.

Det påstås att hantverkarna tar bra betalt ! 350:- timmen plus moms ....
Ja momsen går ju till skatteverket...
Är hantverkaren enskild eller driver handelsbolag så är det 30% skatt och 30% sociala avgifter....

Låt oss säga 350:- per timme sen får man dra av för arbetskläder,telefon,verktyg ( Jag anser att man inte tar betalt för vanliga verktyg, det skall ingå i timdebiteringen) Försäkringar mm mm.....vad har vi kvar 300:- ?? kanske minus 50-60 % skatt....Ja då har man 120:- - 150:- i timmen...Sen är det svårt att debitera 100% utav olika anledningar...o sen skall man hem o jobba...betala fakturor redovisa moms, svara på en enkät från nån myndighet mm.....Man skulle nog INTE blivit hantverkare...... iaf inte om man skulle tjänat pengar....
 
M
Ja vem har inte hört alla dessa "tyck synd om mig" från företagare (är själv företagare förresten) men det konstiga är att så många ändå vill fortsätta med "eget".
Slå igen eller sälj skiten, om det mest är problem å elände, å bli anställd istället då!
Men sanningen är den, att de flesta företagre tjänar betydligt bättre, än dom vill göra sken av, å att dom inte vill undvara alla svarta inkomster som finns att få.. För att inte tala om alla "dolda förmåner" som lätt går att skaffa sig...
För visst sjutton jobbas det svart, å plockas "förmåner" från div håll, så det står härliga till, det är inget att hymla med.
T.o.m långt mer än jag trodde var fallet, vilket jag blev varse när jag sökte entrepenörer till mitt stundande bygge...
Så gott som de flesta undrade hur jag ville betala.., vitt eller svart. När jag upplyste dom att jobbet gällde företagsdelen på min jord/skogsbruksfastighet, å att jag inte kunde dra nån nytta av att betala svart, ja då blev jobbet plötsligt inte intressant längre!!
Som företagare så vet jag ju hur snacket går i dessa tider, å att jobb med ROT avdrag går före i alla lägen, därför fick jag en massa idiot-offertar från företag som bara ville bli av med mig.., eller så ingen offert alls.
Högst marginellt inkom det riktiga seriösa offertar, som gick att förhandla vidare på.
Skulle alla jobba vitt, vilket såklart aldrig kommer att bli möjligt, då hela skatte å avgifts-uttaget bygger på att det jobbas till en viss del svart, så skulle skatter å avgifter vara betydligt lägre.
Men nu är det så här, å det med "Storebrors" goda minne, så vi får väl stå ut med gnället från företagarna.., det hör liksom till spelet.
Men att påstå att det är så synd om dom.., mig, det är bara skitsnack.. Dom, jag har massvis med möjligheter till avdrag, å så lite inkomstbringande svartjobb, som grädde på moset, gör att de flesta klarar sig mycket bra..

magentis
 
350:- + moms är nog ok att betala men det jag aldrig kommer att så ut med är detta "jag kommer nog på måndag nästa vecka" och så står man där och ingen dyker upp och ingen hör av sig heller!

Jag har provat med flera olika hantverkare och kompetensen har det inte varit fel på och jag kan förstå om man plötsligt vill/måste prioritera något annat jobb av någon anledning men fn. va svårt det kan vara ringa och meddela ändrade planer!! :mad:

Känns som att många har satt i system att ränna runt och "hooka upp" kunder och snurrar sedan runt och "duttar" på i olika projekt och då kan jag förstå framkörningsavgiften, då dagen till stor del borde blir att nöta baken i bilen :confused:
 
Jag har till och med hört folk från företag som betraktas som "seriösa" som åker runt och duttar som ovanstående kallar det, medvetet för att kunderna inte ska kunna byta när de väl har börjat. De ställer dit lite virke och en gammal kap/gersåg och så åker de till nästa, kanske river de lite, för att det ska se ut som de är på gång. Har man någon gång råkat ut för en sådan behandling så ifrågasätter man definitivt debiteringen. Att ta 400 inkl. moms tycker jag inte är så blodigt om man får ett schysst jobb utfört av någon som faktiskt jobbar de timmar som jag betalar för. Men alla raster, frukostar, materalhämtning, framkörning, servicebil, osv osv, det är inte det jag betalar för. Debiterar man 400 spänn i timmen i 6h per dag, så är det en intäkt på över 40.000 i månaden (momsen inte inräknad). Om man kombinerar det med att man faktiskt har en möjlighet att tjäna lite pengar på material, vilket de flesta andra konsulter (jurister etc...) inte har, så känns det som det borde finnas goda möjligheter till vinstmarginal. Men att då betala ytterligare 200 kr för bil, få 8h debiterat trots att hantverkaren inte har jobbat mer än 6h osv, det svider för mig, och gissningsvis även för andra.
 
banders du ska få ett riktigt gott råd av mig,och helt gratis hehe
skriv ner allt som ska göras och hur,vilka material, storlek el vatten fönster ja allt du vill ha gjort och ta in offerter från minst 3 firmor
det är inte timpriset du ska stirra dig blind på, det är ju vad det kostar att få det färdigt.och du gå inte på det där snacket jag har en polare som gör det där billigt,för det brukar inte bli så i slutändan.
 
Har haft en lokal snickare här i drygt 2,5 dagar och på den tiden sattes 2 fönster in i befintliga "hål" + 1 fönster + 1 fönster dörr som kapats ur i timmer inkl inramning med reglar mellan timmer och fasadpanelen.

Fick också en bärande vägg bort tagen samt en limträbalk ditsatt.


Har iof varit hemma och varit behjälplig med lyftande mm.

Nu till saken..han debiterar 300kr exkl. moms vilket jag anser är humant pris.
Som det är nu så får man ju igen 50% av slantarna nästa år :)
 
E
jag har hört ett pris på 280;- tim MED moms i sthlm -är det möjligt?
 
Elinstallatören skrev:
jag har hört ett pris på 280;- tim MED moms i sthlm -är det möjligt?
Troligtvis inte...
 
E
en från östlandet som skulle ta det vitt, till det priset -det är knappast möjligt va?
 
N
Förstår inte varför alla som är såååå duktiga och mest bara gnäller och drar alla hantverkare över en kam...inte gör allting själv istället.

Som hantverkare är man såå trött på att höra folk gnälla och gny om att de behöver betala flera av sina egna timlöner för att nyttja en hantverkare i en timme.
MEN... vad blir där kvar till hantverkaren i slutänden...

Jag debiterar normalt sett 375:- +moms / tim och 50:- +moms / mil för körersättning och i detta ingår allting vad gäller maskiner,verktyg,slitage.
Alltså allting som behövs för att jag ska kunna utföra det arbete jag tagit på mig på det absolut bästa sätt det kan göras.
Bilen innehåller i princip en mobil snickarverkstad med till största delen proffsmaskiner.

Kunden får alltså betala mig 469:- per timme men hur mycket får jag behålla i slutänden...är det någon som kan räkna här...??

Momsen är 94:-
Av de 375:- budgeterar jag med 25:- för slitage/service på maskiner
75:- budgeteras till övriga fasta kostnader såsom försäkringar, kontorsmaterial, bokföring, bankgiro, bil, telefon, kläder m.m m.m
Återstår efter fasta kostnader för då 275:- och när jag ska ta ut en s.k lön så vill farbror staten ha 165:- av dessa och jag själv får behålla 110:-/tim.

Resultat:

OMKOSTNADER: 100:-
STATEN : 259:-
JAG: 110:-

- Någon säger att man då borde sluta som hantverkare och att vi tjänar på det hela ändå genom en massa dolda förmåner...

Dock anser jag bara att det finns en sak som driver mig att fortsätta som egenföretagare och det är friheten att själv välja vem jag vill utföra arbete åt och att själv kunna välja när och om jag vill ha semester.

RIK lär jag aldrig bli på detta för då måste jag nog bli oseriös !!


Mvh

Köksmontören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.