M
Var det fullvuxna träd, ja då talar vi om minst en mansålder gamla träd. Å då anser jag tomten vara totalt förstörd.. Det är ju fan värre än om kåken hade blivit vandaliserad, den hade ju relativt enkelt kunna återställas...

Förresten, vart har träden tagit vägen? Gått till ved eller sålts till nån såg eller skogsbolag? Bara som en upplysning, så är några prima stamblock av tall, värda en smärre förmögenhet. Detsamma kan gälla björk, även om kraven för högsta kvalitet där är mycket höga.

http://www.rundvirkeskog.se/pdf/prislista_08_09.pdf

Priser varierar över landet å mellan olika virkesuppköpare, men den går ju att ha som utgångspunkt. Lägg till ett rejält skadestånd, å ni är uppe i stora siffror som ni har rätt att bli ersatta med.

magentis
 
Nu får man nog mer för ett träd som är ner plockat av obehörig än att sälja det som rent virkespris. Det finns flera exempel där folk fått bra med pengar för träd som är nertagna olovligt.
 
M
Bezt skrev:
Nu får man nog mer för ett träd som är ner plockat av obehörig än att sälja det som rent virkespris. Det finns flera exempel där folk fått bra med pengar för träd som är nertagna olovligt.
Självklart, det är det jag menar skadeståndet kommer in. Åhar grannen även skott sig på träden, ja då lär det gå riktigt illa för den "stackaren". Då blir det som lök på laxen, ytterligare en åtalspunkt..

magentis
 
M
Om jag ska tolka din granne efter bild tre, så är det en fullkomlig idiot ni har att göra med. Ingen med minsta kunskap om trädfällning, lyckas förstöra ett träd så kapitalt, vilket kan ses på hur stubben flisats upp. Trädet är naturligtvis helt värdelöst, efter en sån fällning, å får mig som skogsägare att må illa..

magentis
 
No.6, Har du någon teori om varför? Är det någon som skaffat sig bättre utsikt?
 
Nyfniken; ja, deras havsutsikt har väl fördubblats på ett ungefär och kanske även deras tomts värde...

En annan konstig sak är att allt virke som verkar vara av värde verkar vara borta medan de lämnat kvar grenar, sly och förstörda stammar!
 
grannen kanske planerar att sälja huset. i så fall ska du kanske gå till polisen så fort som möjligt för att sätta käppar i hjulet för honom och avskräcka eventuella köpare (fast då får du ju behålla honom som granne förstås...)
 
Tja, du har ju fått din fastighet VANDALISERAD och fått något av värde STULET dessutom. Låt inte det passera.

Vad har grannen att säga till sitt försvar och hur trodde han att han skulle komma undan med detta? Tycker du ska polisanmäla asap, så det hela finns registrerat. En del brukar alltid åberopa grannsämja som skäl att lägga sig platt och låta grannarna göra vad dom vill... Tycker inte man ska bry sig om grannsämjan vid sådana här tilltag!
 
Mikael_L
Ja det är ju en oerhörd skillnad om det skulle vara ett träd, nästan i tomtgräns och därmed möjligen ett misstag, men det här .... :eek:

En sak att kolla upp, (och framförallt säkra upp snabbt så det inte blir några efterhandskonstruktioner,) är ifall det kan ha getts tillåtelse från förra ägaren. Antagligen är det fortfarande inte rätt gjort, ifall ni faktist redan var lagfaren ägare, men det kanske strular till allt mer.


Om grannens fastighetsvärde ökar med, säg en halv miljon, borde inte det bli minst det i skadestånd? Annars gör han ju vinst i vilket fall ...:mad:
Annars kan ni ju alltid begära att det ska flyttas dit lika stora träd som de som försvunnit på hans bekostnad. Så han tappar sin nuvunna utsikt lika fort, HA ... ;)
 
No.6 skrev:
Nyfniken; ja, deras havsutsikt har väl fördubblats på ett ungefär och kanske även deras tomts värde...

En annan konstig sak är att allt virke som verkar vara av värde verkar vara borta medan de lämnat kvar grenar, sly och förstörda stammar!
Polisanmäl!

...och skicka en faktura på träden. Det finns många trådar om hur man värdesätter träd (jorå det har hänt förr :surprised:). Belopp uppåt 100.000 kr per träd verkar inte orimligt.

Vilket j*vla svineri! :mad:
 
Hela grejen är helt idiotisk, hur kan man ta sig rätten? Men att få 100.000 per träd känns otroligt överdrivet i förhållande till annat här i samhället. Hoppas Ni sätter dit dom och håll oss uppdaterade.
 
  • Gilla
cliffton
  • Laddar…
...kanske ska tillägga att jag inte tror att man kan få 100.000. Men att kräva det verkar inte ovanligt.
 
Jag ser ingen annan utväg än att man får visa lite muskler för den här människan i form av att blanda in rättsväsendet på allvar. När man gör på det här sättet har man definitivt ingen respekt för varken er personligen, andras egendom eller lagen.

Det är lite för mycket demolerat för att kunna göra upp det här i godo, utan det lär nog behövas en polisanmälan och kanske ett målsägarbiträde för din del som driver saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.