Det är troligtvis en liten del av bränderna orsakade av "elfel" som kommer av fel i elinstallationerna. Dom flesta bränder orsakade av "elfel" kommer troligtvis från TV appater, kyl/frys, torktumlare och tvättmaskiner (startade med vattentillförseln avstängd) och andra apparater och maskiner som drivs av el.
Jag har under alla år bara varit i kontakt med ett fall där "hempul" orsakat en eldsvåda.
Det berodde på att en "händig" fritidssmed svarvat säkringar av järn och satt i centralen för säkringarna höll inte när han arbetade i sin smedja. Vad som hade hänt var helt enkelt att kabeln som matade smedjan tog eld i bostadshuset medan han var ute och svetsade, han upptäckte att nått var fel när lyset i smedjan slocknade och när han öppnade dörren såg han att huset stod i ljusan låga.
Däremot har jag vid ett flertal tillfällen sett bränder orsakade av dom anledningar jag har nämnt, senast ett större föreningshus som brann ner till grunden, där misstänker man att en gammal frysbox orsakat branden.
 
E
ett bekymmer är väl att det finns inte så många fall -än
å fallet från krokom -som tex Mats Bengtson- skrivit om är rätt mååånga år sen

tror inte någon här -mer än jag- att lagen/kraven kan ha förämdrats sen dess?

återigen för Er egen skull kontrollera vad eran försäkring täcker å inte
vilka krav de har så släpper vi det härt försäkrings frågor

har Ni däremot nått att tillägga om ni ändrat Er är det en annan sak = kanske fler kollar sin elinstallation samt försäkring

jag tycker iaf det vore tråkit den det händer för OM det händer...........
å går miste om ersättning för att de var nått de trodde var ok
 
elmont skrev:
Det är troligtvis en liten del av bränderna orsakade av "elfel" som kommer av fel i elinstallationerna. Dom flesta bränder orsakade av "elfel" kommer troligtvis från TV appater, kyl/frys, torktumlare och tvättmaskiner (startade med vattentillförseln avstängd) och andra apparater och maskiner som drivs av el.
Jag har under alla år bara varit i kontakt med ett fall där "hempul" orsakat en eldsvåda.
Det berodde på att en "händig" fritidssmed svarvat säkringar av järn och satt i centralen för säkringarna höll inte när han arbetade i sin smedja. Vad som hade hänt var helt enkelt att kabeln som matade smedjan tog eld i bostadshuset medan han var ute och svetsade, han upptäckte att nått var fel när lyset i smedjan slocknade och när han öppnade dörren såg han att huset stod i ljusan låga.
Däremot har jag vid ett flertal tillfällen sett bränder orsakade av dom anledningar jag har nämnt, senast ett större föreningshus som brann ner till grunden, där misstänker man att en gammal frysbox orsakat branden.
Och tidigare länkad statistik i tråden visar också detta -att elmontage i bostäder väldigt sällan orsakad brand eller skada...
Men säker kan man som sagt inte vara :)

/K
 
Mikael_L skrev:
Är det någon som sitter på statistik över hur f-bolagens ersättningar är fördelade.
Andel bränder, vattenskador, stöld, storm och naturkatastrofer, osv ...

För bolagen verkar köra hårdare race mot vattenskador än bränder, dvs många verkar få nedsatt ersättning vid vattenskador, medan jag aldrig hört någon som fått nedsatt ersättning vid elrelaterad skada.

Jag tänkte att det kan ha med pengar att göra. F-bolagen kanske pumpar ut 100 ggr mer ersättning till vattenskador än bränder, så därför jagar dom helt enkelt inte så hårt efter det.
Ett av bolagen jag pratade med nämnde att cirka 2/3 av alla pengar de får in i premier går till att ersätta vattenskador, så att de går hårdare åt detta är ju ganska självklart. Vattenskador kostar helt enkelt en ohygglig massa pengar varje år. Villabränder är ju faktiskt, tack och lov, ganska ovanliga.
 
E
jo det är inte vanligt hoppas det fortsätter vara ovanligt

jag kommer iaf att vara obekväm med min egen organition att ge dem mer sparkar iaf

sen är det olyckligt om -de som tror det- ni tror det är att skära guld att vara elföretagare
det är tvärtom, det är en bransch du tjänar mkt lite med om man jämför med data eller snickar firma
vi kan inte `fuska´ på samma sätt att leverera billiga varor å hoppas de är säkre
det finns säker de som törs men de flesta jag känner tycker att vi har ett ansvar vi värnar om på det sättet att vi gör hellre bra jobb med mindre vinst än tjänar pengar på ett dåligt
 
Elinstallatören skrev:
.
.
.
sen är det olyckligt om -de som tror det- ni tror det är att skära guld att vara elföretagare
det är tvärtom, det är en bransch du tjänar mkt lite med om man jämför med data eller snickar firma
vi kan inte `fuska´ på samma sätt att leverera billiga varor å hoppas de är säkre
det finns säker de som törs men de flesta jag känner tycker att vi har ett ansvar vi värnar om på det sättet att vi gör hellre bra jobb med mindre vinst än tjänar pengar på ett dåligt
Vi är nog ett par stycken som känner att du gett tillräckligt information för att vi skall förstå att du har företagsbehörighet, att du driver elföretag, och att du tycker lönsamheten är alldeles för dålig i elbranchen.

Vill inte precis säga att du bedriver smygreklam, men om spåret nu är på väg mot den otacksamma lönsamhetssituationen i elbranchen, eller företagslicensinnehavarnas vilja att på bekostnad av sin lönsamhet värna om sitt ansvar för fastighetsägarens ansvar, tycker jag det är värt en helt egen tråd hellre än att hamna här.

--- Mats ---
 
Då byter vi tema:
Har någon på forumet någonsin kört lite för fort - eller till och med rattonyktert eller rattfull?
Det är på den ansvarsnivån som hempuleri ligger; man måste inse vad man gör och sedan måste man också ta ansvar för det man gör. Människor kan lida ohygglig skada av felaktigt bristande självinsikt hos den s.k. installatören.
Det handlar inte om försäkringar, det handlar faktiskt om liv - och för er som är uppväxta med TV-spel: nej, man får varken frispel eller en ny omgång, man försvinner helt enkelt från jordens yta.
 
Ifö skrev:
Då byter vi tema:
Har någon på forumet någonsin kört lite för fort - eller till och med rattonyktert eller rattfull?
Det är på den ansvarsnivån som hempuleri ligger; man måste inse vad man gör och sedan måste man också ta ansvar för det man gör. Människor kan lida ohygglig skada av felaktigt bristande självinsikt hos den s.k. installatören.
Det handlar inte om försäkringar, det handlar faktiskt om liv - och för er som är uppväxta med TV-spel: nej, man får varken frispel eller en ny omgång, man försvinner helt enkelt från jordens yta.
Bra jämförelse. Vad jag vet är det tillåtet att köra för fort om man kör inom privat inhägnat område. Ditt hus är ett mycket litet privat inhägnat område. Inte stort nog för en bil, men för en hempulare.

Att köra bil för fort på allmän väg blir då jämförbart med att installera el i andras och i allmänna fastigheter. Jag tror inte någon argumenterar emot om din jämförelse är att man inte bör installera el i allmäna fastigheter utan rätt behörighet. Sedan vet vi att det inte är dagens läge, det räcker med att han som skickade ut dig har behörighet, så det skall då jämföras med att köra bil för fort på allmän väg är ok om du är utskickad av någon som har rätt att säga så (gäller polis och ambulans och brandkår, men även läkare tror jag).

--- Mats ---
 
Mikael_L
Sen då, när du säljer ditt inhängnade område, f'låt hus, ska du ta bort alla dina egna installationer då? Elsystemet hör helt enkelt inte till den fasta egendomen... Man tar ner och sätter upp sitt elsystem varje gång man flyttar.. :surprised:
Bara liiite krångligare än att ta med sig Billy-bokhyllorna ... :D
 
Mikael_L skrev:
Sen då, när du säljer ditt inhängnade område, f'låt hus, ska du ta bort alla dina egna installationer då? Elsystemet hör helt enkelt inte till den fasta egendomen... Man tar ner och sätter upp sitt elsystem varje gång man flyttar.. :surprised:
Bara liiite krångligare än att ta med sig Billy-bokhyllorna ... :D
Sant, det finns ett sedan också. Det finn alltså ett "nu": att göra något med sitt eget på eget ansvar, och ett sedan "överföra den eventuella risken för detta till andra". Precis som om du själv gjort en våtrumsinstallation, eller en panninstalation, eller tilläggsisoleringen, eller ... alla dessa leder till en risk för den nye ägaren, den nya ansvariga för fastigheten (det inhägnade området). Den som i och med köpet tar över ansvaret för fastigheten, inklusive i den befintliga installationer.

Så om man någonstans skulle tänka sig att man utökade vad som fick hempulas med, eller på vilka vllkor hempulande fick göras (som att fastigheten må¨ste vara helt skyddad av en jordfelsbrytare), eller vilka krav som ställdes på en person som fick hempula, skulle man samtidigt vara tvungen att göra det tydligt för den nya ägaren att denna tar över ansvaret för fastigheten inklusive de saker som ändrats sedan fastigheten kom till, och inklusive de saker som inte ändrats i fastigheten sedan den kom till, men som inte längre uppfyller kraven på modern säkerhet då dessa krav ändrats sedan den byggdes. Det är väl egentligen precis så det är nu också, den nya ägaren blir ansvarig för fastigheten. Däremot är risken att den nya ägaren tror att ansvaret inte ligger på honom utan på någon annan, och att dne är säker för att den uppfyllde normerna när den byggdes.

I andra europeiska länder, där hempuleri (och det egna ansvaret) är accpeterat i större grad, är det inte precis så det fungerar där också? Om de nu drabbades mycket mer av olyckor i hemmet orsakade av el, då skulle detta med hempuleri faktiskt innebära en risk för nästa ägare och de och försäkringsbolagen skulle fokusera på det, ett säljargument skulle bli att tråden är dragen av någon med intyg. Det verkar dock som om de stora risker som faktiskt går att se i statistiken handlar om brand, som mestadels orsakas av anslutna apparater, eller åldrande utrustning även om den var aldrig så godkänd när den kom till, inte av nyligen dragna trådar. Detta i sin tur verkar inte lösas genom kravet på ett intyg på den som drar tråden, utan mer via skyddsutrustning som detekterar om något som liknar en ljusbåge just inträffat, något som inte verkar drivas framåt av vårt behörighetssystem, samt om kraven på att modernisera med till exempel jordfelsbrytare, ...

--- Mats ---
 
Ifö skrev:
Då byter vi tema:
Har någon på forumet någonsin kört lite för fort - eller till och med rattonyktert eller rattfull?
Det är på den ansvarsnivån som hempuleri ligger; man måste inse vad man gör och sedan måste man också ta ansvar för det man gör. Människor kan lida ohygglig skada av felaktigt bristande självinsikt hos den s.k. installatören.
Det handlar inte om försäkringar, det handlar faktiskt om liv - och för er som är uppväxta med TV-spel: nej, man får varken frispel eller en ny omgång, man försvinner helt enkelt från jordens yta.
Detta med ansvar och respekt för andra tycker jag är den viktigaste aspekten och speciellt då vid försäljning av fastigheter då köparen mycket väl kan bli ägare till något livsfarligt. Hempulat eller ej, även den behörige elektrikern kan ju ha varit på lyset :)D ok, halvdåligt), eller åtminståne haft en dålig dag, och gjort fel.

Det faller givetvis under köparens undersökningsplikt att kolla elinstallationen före köpet, speciellt som han direkt efter köpet blir ansvarig för denna, men det yttersta ansvaret vilar ändå tungt på den som gjort en farlig installation och därmed utsätter liv och egendom för fara.

Sedan kan man å andra sida hävda att om detta vore ett stort problem så borde det finnas krav på elinspektion i samband med husförsäljningar. Det krävs ju exvis energideklaration idag, så det vore inte svårt att införa, men mej veterligt finns inte detta krav någonstans i världen, inte ens i USA där det annars krävs såväl vattenprover som radontest för att man skall kunna få ett hypotekslån.
 
Vilka andra europeiska länder med likvärdig säkerhetsnivå saknar nått system som motsvarar vårt?
Du får inte köra hur fort du vill bara för att du kör på din egen mark, om du ska köra fort måste en rad krav vara uppfyllda. Men om du sätter ett staket, låser grinden så att inte vem som helst kan komma in, sätter upp varningsskyltar och på så sätt gör det omöjligt för folk att komma utan att vara medveten om faran.
Att det oftast inte är installationen som orsakar skadorna beror på att dom absolut flesta är utförda av kunniga urkesmän. Och att dåliga "maskiner" skulle vara nått argument för hempulning kan jag inte se.
Jag tycker även att argumentet "det är ju mitt hus" haltar hur ofta har du "främmande" människor på besök, hur många år är det ditt hus och hur lång livslängd har ett hempul. dom faror som en hempulare bygger in kommer att följa huset hela dess livstid. Jag har flera bekanta som flyttat över 15 ggr och skulle ha haft möjligheten att förstöra minst 15 hus/lägenheter.
Att elbesiktningar vid överlåtelse skulle lösa säkerhets aspekten tvivlar jag på, det av i första hand två orsaker, det är rätt svårt och omständligt att göra en heltäckande besiktning i ett nytt hus lite snabbare men i ett äldre kan det ta lång tid och det har ett direkt samband med den andra orsaken. Jag har vid ett flertal tillfällen utfört "elbesiktning" vid husöverlåtelser, vid ALLA tillfällen har mina anmärkningar lett till nedsättning av priset motsvarande den kostnad som felen skulle kosta att åtgärda. Men INGEN har så vitt jag vet åtgärdat felen, resonemanget brukar vara - det har ju fungerat bra hittills - och jag är rätt övertygad om att det tänket är betydligt "starkare" än nått ansvarstänk.
Oavsett vilken skyddsutrustning du monterar in krävs även där att den som monterat in den har utfört sitt arbete korrekt och är det inte bättre att tillbudet aldrig uppstår än att man ska lägga fokus på att en apparat ska ersätta den inbyggda säkerheten som man får av en rätt utförd elinstallation. För om du inte visste så kan jag tala om att även tex JFB brukar gå sönder och det är inte säkert att strömmen då blir bruten, dessutom tycker många att "vi har ju JFB så då är det ingen fara" och om man monterar flera säkerhets apparater stiger säkerheten men antalet med "ingen fara" ökar även.
Vilka skulle då gynnas av att behörighetsreglerna ersätts med "personligt ansvar", jo ett ytterst fåtal med ett genuin intresse och säkerhetstänk, samt ett betydligt större antal av människor som i första hand ser en möjlighet att förstärka sin ekonomi och kanske inte alla gånger har säkerheten som mål. Det skulle utan tvekan sänka den generella standarden i landet och det på bekostnad av några fås längtan av att leka den "lille elektrikern".
Att "utöka" behörighets klasserna till flera nivåer leder knappast till varken säkrare eller billigare installationer utan bara till ett än mera svåröverskådligt system.
Att som någon föreslog ställa större kunskapskrav och ev prov på dom som (legalt) utför elarbetet tror jag skulle ha begränsad effekt, det är inte saknaden av kunskaper som får folk att fuska utan det är avsaknaden om förmåga och vilja att ta ansvar.
Man kan ju ha alla körkort i världen men fortfarande vara livfarlig i trafiken.
Att sedan behörighetssystemet kanske skulle behöva ses över kan jag hålla med om men då tror jag inte på en ökning av nivåer möjligen en större möjlighet att söka och straffa "syndare" det kanske skulle skrämma bort en del oseriösa.
 
elmont skrev:
Vilka andra europeiska länder med likvärdig säkerhetsnivå saknar nått system som motsvarar vårt?
.
.
.
Ett långt inlägg och ett bra inlägg. Jag kunde lika gärna ha citerat hela inlägget, men det hade tagit för mycket text. Samtidigt, frågan i starten är ändå kärnfrågan nu.

Diskussionen om hur farligt hempuleri är har engagerat många, rejält, och vi kan utgå från att det inte finns någon skillnad i säkerhet i våra eurpeiska länder, hade det funnits det, så hade vi vid det här laget fått det redovisat.

Så, kvar är att om de andra europeiska länderna har andra behörighetssystem som leder till att fler "gemene man" gör vissa elarbeten själva, så har vi också kommit till slutsatsen att de punkter i behörighetssystemet som eventuellt finns och minskar sådant i Sverige faktiskt inte höjer säkerheten, de bara bevarar ett gammalt skråväsende.

Så därmed den enklare frågan: Finns det andra europeiska länder som har ett system som leder till fler människor som hempular?

--- Mats ---
 
Eftersom jag finner ett visst nöje att besöka andra länder har jag genom åren besökt rätt många, dessutom har jag nån typ av yrkessjukdom som gör att jag med ett visst intresse ser och "rotar" lite i deras elinstallationer. Och jag kan utan tvekan säga att det skiljer mycket i standarden på elinstallationer mellan olika länder. Jag har ingen statistik men rent generellt är jag helt övertygad om att i länderna runt medelhavet är tillbuden och olyckorna betydligt vanligare än i dom nordeuropeiska länderna. Den slutsaten vågar jag grunda enbart på det jag sett, det skulle förvåna mig mycket om statistiken skulle visa nått anat.
Och om man skulle gå efter utseendet så tror jag även att i dom sydliga länderna har man fler pulare.
 
elmont skrev:
Eftersom jag finner ett visst nöje att besöka andra länder har jag genom åren besökt rätt många, dessutom har jag nån typ av yrkessjukdom som gör att jag med ett visst intresse ser och "rotar" lite i deras elinstallationer. Och jag kan utan tvekan säga att det skiljer mycket i standarden på elinstallationer mellan olika länder. Jag har ingen statistik men rent generellt är jag helt övertygad om att i länderna runt medelhavet är tillbuden och olyckorna betydligt vanligare än i dom nordeuropeiska länderna. Den slutsaten vågar jag grunda enbart på det jag sett, det skulle förvåna mig mycket om statistiken skulle visa nått anat.
Och om man skulle gå efter utseendet så tror jag även att i dom sydliga länderna har man fler pulare.
Säker på att du har rätt vad gäller skillnaden i standarden, och även synen på hempul. Det är det som gör det hela så intressant. Skillnaderna finns på standard, på hempul, på synen på el. Om detta inte motsvaras av synlig skillnad i statistik av fler olyckor orsakade av el i hemmet så beror de olyckor som finns på något annat (typ apparater) eller kan förebyggas i högre grad än vad vi gör idag (jordfelsbrytare/ljusbågsdetektorer).

Diskussionen från hempul utgår hela tiden från att hempul är farligt. Men faktiskt är redan det tillåtna byta kontakter också väldigt farligt och för över ett eventuellt fel till nästa ägare. Om vi inte kan se att olyckorna skiljer kan en tanke vara att diskussionen om hempul i mindre grad skall bygga på hur farligt hempulet som sådant är baserat på vem gör vad, och i högre grad diskutera hur man kan minska riskerna med tydliga krav på hur en sak görs (typ våtrum).

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.